آغاز ورود عشایر به مراتع چهارمحال و بختیاری

غلامحسین نصیری روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار داشت: عشایر از مسیرهای اصلی " تاراز، هزار چمه، کتولا (کارون 4) و پل قره " وارد چهارمحال و بختیاری می شوند.

 به گفته وی، با هماهنگی امور عشایر، نیروی انتظامی و دادگستری استان، بیستم اردیبهشت تقویم کوچ عشایر انتخاب شد ولی برخی از عشایر این تقویم کوچ را رعایت نکرده اند و دامهای خود را با وسایل نقلیه وارد استان کردند.

 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: ظرفیت پذیرش دام در مراتع این استان 700 هزار واحد دام در یک دوره یکصد روزه است، ولی هم اینک هشت برابر ظرفیت موجود، دام از مراتع استان استفاده می کند و مدت زمان نیز رعایت نمی شود.

 نصیری تصریح کرد: رعایت نکردن مدت زمان استفاده و تعداد واحد دامی از مراتع در چهارمحال و بختیاری نسبت به کشور بیشتر از حد استاندارد است و همین موضوع باعث تخریب مراتع شده است.

 به گفته وی، اجرای طرح های مرتع داری، اصلاح و احیای مراتع و جلوگیری از چرای مفرط دام در مراتع نیازمند مشارکت و همکاری بهره برداران و عشایر است.

 به گزارش ایرنا، تعداد عشایر کوچ نشین استان چهارمحال و بختیاری بیش از 126 هزار نفر است و این استان ازنظر جمعیت عشایری پس از استان فارس دومین استان عشایرنشین کشور است.

 عشایر در 85 درصد از گستره جغرافیایی استان حضور دارند و شهرستان های کوهرنگ و اردل میزبان بیشترین جمعیت عشایر برون کوچ و شهرستان لردگان میزبان بیشترین عشایر درون کوچ استان است.

 اکنون 86.6 درصد مساحت چهارمحال و بختیاری اراضی ملی شامل 307 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 93 هزار هکتار مرتع است.