پرورش شترمرغ یکی از عرصه های سودآور و مؤثر در تولید و اشتغال

وقتی صحبت از کارآفرینی و اشتغال می شود، باید سراغ از اراده های محکم گرفت.

سیامک اردستانی صاحب بزرگترین مزرعه پرورش شترمرغ در ۱۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و ۵ کیلومتری شهر سامان، دارای یکی از این اراده های محکم است.

وی گفت: این مزرعه، با ۲۰۰ قطعه جوجه شترمرغ مولد از بهترین نژاد ایرانی در زمینی به مساحت ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع و با سرمایه ای افزون بر ۳۵ میلیارد ریال فعالیت خود را شروع کرد و در حال حاضر ۲۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آن مشغول به کار هستند.

این پرورش دهنده شترمرغ با اشاره به تولید سالانه ۳ هزار قطعه جوجه درجه یک در مزرعه خود، افزود: این مزرعه آماده ارائه جوجه از سن یک روزگی تا دو ماهگی به مشتریان است و از استان های یزد، اصفهان، تهران و سمنان مشتری دارد.

اردستانی با بیان این‌ که شترمرغ مزایای فراوانی دارد گفت: علاوه بر گوشت این پرنده می‌توان از پوست، روغن، پر، قرنیه چشم، ناخن، پوسته تخم‌ و به طور کلی از تمام اجزای بدن این پرنده استفاده کرد.

فعال عرصه اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: مزارع پرورش شترمرغ نیازمند امکانات مجهز و پیچیده ای نیستند و از آنجایی که این پرنده فقط نیاز به مکانی داراى سایه بان، مزرعه کشت یونجه و آب دارد و کمتر به بیمارى دچار مى شود، پرورش آن سودآور و مقرون به صرفه است.

وی گفت: خوراک شترمرغ متفاوت بوده و به طور متوسط میزان آن روزانه بین یک تا یک‌ و نیم کیلوگرم متغیر است.

این تولید کننده درباره انگیزه خود برای احداث مزرعه پرورش شترمرغ گفت: جای خالی یا حضور کم رنگ گوشت شترمرغ در سبد غذایی مردم استان و همچنین سایر فرآورده های دارای کاربرد این پرنده، باعث شده تا برای راه اندازی و رونق این مزرعه دست به کار شود.

سیامک اردستانی پرورش دهنده شترمرغ، پرداخت تسهیلات بانکی با سود بالا و عدم استقبال مردم از گوشت این پرنده را از مشکلات پیش روی پرورش دهندگان عنوان کرد.

وی بیان داشت؛ این روزها قیمت هر کیلوگرم گوشت شترمرغ در بازار حدود ۴۰۰ هزار ریال می باشکه این بیانگر سودآوری بالا برای تولید کنندگان است.