تجاری‌سازی طرح‌های فرش، پیش‌شرط ورود به بازارهای جهانی

مریم کریمی معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: تجاری‌سازی طرح‌های فرش، این صنعت فاخر در چهارمحال و بختیاری تنها عاملی است که می‌تواند وضعیت مطلوبی را برای آینده صنعت فرش استان ترسیم کند.

 

وی ارزش برآورد شده برای فروش کل محصولات خوشه فرش در سال حدود را ۰۰۰/۰۰۰/۱ میلیون ریال دانست و خاطرنشان کرد: پروژه توسعه خوشه فرش دست‌بافت این استان پس از تهیه نقشه استانی خوشه‌های کسب و کار و امکان‌سنجی اولیه در سال ۱۳۹۴ شروع شده است.

 

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال نخست اجرای این پروژه ۳۵ درصد نیروی کار ماهر و ۶۵ درصد نیروی کار نیمه‌ماهر در آن فعال هستند اضافه کرد: این پروژه با سرفصل‌هایی نظیر فاز شناخت و حساس‌سازی شروع و در ادامه فعالیت آن توسعه بازار، کنترل کیفیت و نهادسازی در دستور کار قرار گرفته است.

 

کریمی هدف اصلی از اجرای این پروژه را شناسنامه‌دار کردن طرح‌های فرش چهارمحال و بختیاری است که در گامی کاربردی در این خصوص کنسرسیوم صادارتی فرش دستباف این استان جهت توسعه صادرات ،تشکیل شده است.

 

وی با بیان اینکه مطابق با مناطق بافت و بویژه بافندگان آنها می‌توان قالی استان را به دو گروه عمده تقسیم کرد، افزود: گروه اول شامل قالی بختیاری است که حاصل دست بافندگان عشایر بختیاری و یا ساکنینی است که منشأ نژادی آنها از طوایف لر بختیاری و دارای تار و پود پنبه‌ای و پرز پشمی هستند و گروه دوم شامل قالی قشقایی که ماحصل دست عشایر ترک قشقایی می‌باشد.

 

 

وی تعداد کارگاه‌های فعال در خوشه را ۱۲ هزار و ۷۲۶ کارگاه دانست و یادآور شد:

اشتغال کل صنعت دست‌بافته‌ها ۳۵ هزار نفر است که در بخش فرش شامل ۳۰ هزار نفر اشتغال شامل ۶ هزار نفر اشتغال دائم و ۲۴ هزار نفر اشتغال فصلی و در بخش گلیم ۵ هزار نفری شامل ۳ هزار نفر اشتغال دائم و ۲ هزار نفر اشتغال فصلی رونق اقتصادی خوبی به منطقه داده است.

 

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری در انتها یکی از نقاط قوت چهارمحال و بختیاری را در بخش صادرات غیرنفتی فرش دستباف برشمرد و آن را عامل ترویج فرهنگ، تفکر و نیز درآمدزایی و اشتغال‌زایی دانست.