۱۸۰ میلیارد ریال حقوق ورودی کالا در گمرک کشور استرداد شد

مسعود کرباسیان شامگاه سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی با مدیران و فعالان اقتصادی چهارمحال و بختیاری با وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: مارک‌گذاری کالای ایرانی با اسامی خارجی ممکن نیست اما برخی خریداران خارجی نیز تمایلی به ثبت نام ایران بر روی کالایی که از کشور خریداری می‌کنند، ندارند.

وی با بیان اینکه در مورد این مسئله بارها با وزیر صنعت و معدن صحبت شده است، افزود: چندین واحد تولیدی در کشور نیز این مسئله را برای صادر کردن کالاهای خود به کشورهای خارجی مطرح کرده‌اند اما اجرای این کار نیاز به قانون دارد که وزارت صنعت و معدن باید آن را انجام دهد هر چند ما نیز پیگیر این موضوع هستیم.

رئیس کل گمرک بیان کرد: مقرر شده بود از ابتدای سال 1386 اتاق بازرگانی رده‌بندی فعالان اقتصادی را اعلام کند که متاسفانه هنوز این موضوع عملی نشده است.

کرباسیان خاطرنشان کرد: گمرک فعالان مجاز اقتصادی را رده‌بندی کرده است تا بتواند واحدهای بزرگ در زمینه صادرات کالاها را شناسایی کند و در زمینه واردات کالا نیز به واحدهای تولیدی مسیر سبز داده شده است.

وی با اشاره به اینکه مدت استرداد حقوق ورودی کالا از گمرک 15 روز است، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون 180 میلیارد ریال حقوق ورودی کالا از گمرک به صادرکنندگان کالا پرداخت شده است و چنان‌چه مدت زمان استرداد بیش از 15 روز به طول بیانجامد باید مراتب به ما انتقال داده شود.

رئیس کل گمرک یادآور شد: مجوز لازم برای اخذ استرداد از محل دریافت‌های جاری توسط گمرک گرفته شده است.