نرخ پایین مشارکت سیاسی و اقتصادی 2 چالش در حوزه زنان

شهیندخت مولاوردی در جمع زنان فعال استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد گفت: حوزه زنان و خانواده از مهمترین حوزه هایی است که دولت یازدهم از همان ابتدا تلاش داشته با رفع مشکلات و پیگیری مطالبات زنان نقش موثری در این زمینه ایفا کند.

وی با اشاره به تدوین اطلس وضعیت زنان، رفع مشکلات حوزه زنان و خانواده و ایجاد تعادل جنسیتی را به عنوان دغدغه اصلی این معاونت عنوان کرد. 

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده تأکید کرد: برای بهبود وضعیت زنان نیازمند یک عزم ملی هستیم که هنوز این مهم شکل نگرفته است.

مولاوردی ادامه داد: توسعه نامتوازن یا عدم توازن در توسعه یکی از مهمترین مواردی است که جامعه ما همچنان از آن رنج می برد و این موضوع در حوزه زنان بیش از سایر حوزه ها مشهود است.

وی، عدم توجه به توانمندی های زنان در 2 حوزه سیاسی و اقتصادی را از چالش های فراروی حوزه زنان دانست و گفت: در وضعیت فعلی جامعه ایران که در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته است، مشارکت زنان به طور متوازن در همه عرصه ها اهمیت بسزایی دارد.

مولاوردی تأکید کرد: بدون بهره مندی از توان و ظرفیت زنان به عنوان نیمی از سرمایه انسانی کشور، نمی توان به اهداف مورد نظر که در واقع همان توسعه متوازن و پایدار است دسترسی پیدا کرد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال گذشته را 13.9 درصد اعلام کرد و افزود: براساس آمارهای موجود این نرخ مشارکت در مقایسه با نخستین سال های پیروزی انقلاب اسلامی تغییر محسوسی نداشته و این مسأله نشان دهنده این است که در این سال ها در توان افزایی زنان کشور اقدام موثری صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد روز افزون دانش آموختگی در قشر زنان، نباید نقش آنان را تنها به پرداختن به فعالیت های فرهنگی تقلیل داد و از اثرگذاری آنها در فعالیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی غافل شد.

وی، تحقق عدالت جنسیتی را از مهمترین راهبردهای معاونت زنان و خانواده دانست و اظهار داشت: از آنجا که دسترسی زنان و مردان با منابع و فرصت ها یکسان نیست و در تقسیم مسئولیت ها و پست های مدیریتی و فعالیت های اقتصادی و اجتماعی شاهد نبود تعادل جنسیتی هستیم، رفع این مسأله به عنوان یک ماموریت در حوزه زنان و خانواده دولت یازدهم تعریف شده است.

مولاوردی با اشاره به تدوین سند اجتماعی حمایت از زنان افزود: این سند به زودی در کمیسیون اجتماعی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، تبیین نقش و جایگاه زن در تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را از دیگر برنامه های مهم این معاونت برشمرد و گفت: توان افزایی زنان به ویژه در مسائل اقتصادی دارای نقش مهمی در این زمینه است.

وی، تدوین برنامه ملی طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، تهیه بسته حمایتی زنان شاغل، پیگیری مطالبات زنان در حوزه های مختلف و تلاش برای کاهش آسیب های اجتماعی حوزه زنان را از دیگر برنامه های این معاونت برشمرد.

مولاوردی در ادامه با بیان این که دولت در حوزه های مختلف به توفیق های خوبی دست یافته است، افزود: ما به آینده امیدواریم و تلاش داریم تا با بیان دستاوردهای دولت، مردم را نیز به آینده امیدوار کنیم.

در این نشست نمایندگان اقشار زنان دغدغه ها و مطالبات خود را در زمینه کاهش ساعات کاری زنان شاغل، افزایش امکانات ورزشی، توجه به وضعیت زنان بدسرپرست و بی سرپرست، رفع مشکلات حقوقی، توجه به ورزش زنان روستایی مناطق محروم، رسیدگی به مطالبات زنان فرهنگی، اشتغال، توجه به بحث عفاف و حجاب در دانشگاه ها، تغییر فرهنگ مردسالاری و تغییر نگرش های تبعیض جنسیتی به زنان و بومی گزینی معلمان مطرح کردند.

محمد شریعتمداری معاون اجرایی و شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و هیئت همراه، برای ارزیابی عملکرد 3 ساله دولت یازدهم و میزان تحقق مصوبات سفر رئیس جمهوری در استان چهارمحال و بختیاری، به شهرکرد سفر کردند.

دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد، حضور در شورای اداری، دیدار با روستاییان و عشایر، نشست با علما و روحانیون، نشست با فعالان سیاسی و اقتصادی و نشست با اصحاب رسانه از مهمترین برنامه های این سفر یک روزه است.