بحران آب‌های زیرزمینی کشور "فاجعه" است

محمد حاج‌رسولی‌ها ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امسال میزان طرح‌های نیمه‌تمام در کشور 180 هزار میلیارد تومان برآورد شده است، اظهار داشت: اعتبارات سالانه 2 هزار میلیارد تومان است که تکمیل این طرح‌ها نیازمند 90 سال صرف وقت و هزینه است.

وی با اشاره به ضرورت اولویت‌بندی در اجرای طرح‌ها افزود: توان پولی کشور همین میزان است که با اولویت‌بندی در اجرای طرح‌ها بحث‌ها حل می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به مشکلات خشکسالی 9 سال گذشته بیان کرد: برخلاف اینکه متوسط بارش در کشور نزدیک به نرمال بود اما استان‌های چهارمحال و بختیاری، یزد، خراسان جنوبی، سیستان بلوچستان، اصفهان و فارس با مشکل خشکسالی مواجه بودند.

حاج‌رسولی‌ها خاطرنشان کرد: در ابتدای برنامه پنجم توسعه گزارشی با عنوان چاش‌های بخش آب تدوین و به مقام معظم رهبری تقدیم شد.

وی با اشاره به چالش‌های مدیریت آب تصریح کرد: ساختار مدیریت آب دچار اشکال است که عدم توجه به آمایش سرزمینی، بیکاری و تصویب قانون مغایر با سیاست‌ها از جمله مشکلات این حوزه است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه از سال 81 تا 92 تنها 7 جلسه شورای عالی آب تشکیل شده بود، گفت: از سال 92 تا 95، 19 جلسه شورای عالی آب تشکیل شده است.

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به پاسخ مقام معظم رهبری به گزارش حوزه آب بیان کرد: مقام معظم رهبری در پایین گزارش فرمودند "شنیده‌ام که شورای عالی آب چند وقتی است که تشکیل نمی‌شود، راه‌حل تشکیل شورای عالی آب است".

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان مفهوم پاسخ مقام معظم رهبری را متوجه نشدیم اما اکنون متوجه شده‌ایم که مدیریت آب تنها مربوط به وزارت نیرو نیست بلکه همه وزارتخانه‌ها و تشکل‌ها در این زمینه مسئول هستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به دیگر چالش‌های حوزه آب گفت: صیانت از آب‌های زیرزمینی از دیگر مشکلات حوزه آب است که زنگ خطر آن به صدا درآمده است.

حاج‌رسولی‌ها تصریح کرد: اگر تالاب ارومیه روی زمین درگیر بحران شده 300 تالاب مانند ارومیه در زیرزمین درگیر بحران کمبود آب هستند.

وی با اشاره به اعتبارات طرح‌های ملی بیان کرد: هیچ اعتباری در حوزه طرح‌های ملی هزینه نشده است و تنها مقداری از طریق اوراق مشارکت هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: طرح‌های نیمه‌تمام استان چهارمحال و بختیاری نیز با ابلاغ اعتبارات مورد نیاز تکمیل می‌شوند.

مدیرعامل جدید آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری معرفی شد

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل جدید آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با حضور محمد حاجی‌رسولی‌ها و استاندار چهارمحال و بختیاری معرفی شد.

در این مراسم کورش نادری بِنی با حکم مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به مدت 2 سال به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری منصوب شد.

از زحمات فتح‌الله صابرپور سرپرست آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری نیز تشکر و قدردانی شد که صابرپور به سمت معاون آب منطقه‌ای استان معرفی شد.