«دورک اناری» روستایی با توانمندی های خاص

استان چهارمحال و بختیاری استانی کوهستانی در ارتفاعات زاگرس است که دارای آب‌وهوای خنک در بهار و تابستان و آب‌وهوای سرد در پاییز و زمستان است.

این استان استانی برف‌گیر است که در بیشتر زمان‌های سال ارتفاعات آن از برف پوشیده و قله‌های آن سفیدرنگ دیده می‌شود.

این استان به‌واسطه بارش نزولات آسمانی مناسب دارای منابع آب گسترده ازجمله آب‌های زیرزمینی، چشمه‌ها و رودخانه‌ها است. مردم این استان بیشتر به شغل کشاورزی، باغبانی و دامپروری مشغول هستند.

در این استان به‌واسطه آب‌وهوای خاص منطقه بسیاری درختان میوه ازجمله سیب، انگور، بادام، گردو، هلو دارای رویش خوب و داری بازده تولیدی بیشتری نسبت به درختان دیگر هستند.

در استان چهارمحال و بختیاری امکان توسعه باغات انار وجود ندارد به خاطر  اینکه این استان استانی سردسیر و معتدل است و درخت انار در نقاط گرمسیر بازده خوب دارد.

در نقطه‌ای از استان چهارمحال و بختیاری روستایی وجود دارد که در نقطه گرمسیری از استان قرارگرفته است و دما در این نقطه در تابستان‌ها به بالای ۴۰ درجه سانتی گراد می‌رسد.

. اهالی این روستا باوجود نعمت آب که در کنار رودخانه کارون قرارگرفته‌اند و توسعه باغات انار را موردتوجه قرار داده‌اند و این نقطه تنها نقطه تولید انار استان چهارمحال و بختیاری است

تلاش و کوشش در این روستا مثال‌زدنی است چراکه مردان در تولید انار فعالیت می‌کنند وزنان در خانه به تولید محصولات فراوری‌شده انار ازجمله رب انار و لواشک و... مشغول به فعالیت هستند.

از طرفی مهارت زنان روستا پا به فراتر گذاشته و تولید صنایع‌دستی نیز در این روستا موردتوجه قرارگرفته است. زنان روستای دورک اناری سرمه‌دوزی را به‌عنوان شغل اصلی خود برگزیده‌اند و امروزه آثاری کاربردی از جنس سرمه تولید و روانه بازار می‌کنند.

سجاده، رومیزی، روتختی و کوسن برخی از کاربردهای امروزی سرمه‌دوزی استان چهارمحال و بختیاری است. راه‌اندازی شرکت تعاونی صنایع‌دستی در روستای دورک اناری از مهم‌ترین اقدامات در مسیر توسعه صنایع‌دستی در این منطقه بوده است.

روستای دوهزارنفری دورک اناری روستایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالا است

یکی از اهالی روستای دورک اناری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روستای دوهزارنفری دورک اناری روستایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالا است.

حسینی عنوان کرد: صنایع‌دستی، باغداری و تولید فراورده‌های محصولات باغی ازجمله ترشی، رب انار، لواشک و... در این روستا رونق گرفته و زن و مرد در این روستا مشغول به فعالیت هستند.

وی بیان کرد: قرار گرفتن این روستا در کنار جنگل‌های بلوط و رودخانه کارون زمینه ورود گردشگر و مسافر را نیز در ان روستا فراهم کرده است.

وی بیان کرد: گردشگری از ظرفیت‌های مهم این روستا به شمار می‌رود که باید زیرساخت‌های گردشگری در این روستا رونق بگیرد.

روستای دورک اناری از توابع بخش ناغان شهرستان کیار با دارا بودن ۹۰ هکتار باغ انار، مهم‌ترین مرکز تولید انار در چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رودمعاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بیشترین سطح باغات انار استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان کیار و در روستای دورک اناری قرار دارد.

حمیدرضا دانش عنوان کرد: روستای دورک اناری از توابع بخش ناغان شهرستان کیار با دارا بودن ۹۰ هکتار باغ انار، مهم‌ترین مرکز تولید انار در چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: حدود ۸۰ درصد از اهالی روستای دوهزارنفری دورک اناری از طریق باغات انار امرارمعاش می‌کنند.

وی تأکید کرد: ۴۰ درصد محصول انار تولیدی این روستا به‌صورت فرآورده‌های رب و ترشی و ... مصرف می‌شود و ۶۰ درصد انار تولیدی روستا در بازار به فروش می‌رسد.

وی عنوان کرد: در استان چهارمحال و بختیاری یک هزار تن انار در سال جاری برداشت‌شده است که بیشترین سهم تولید انار به روستای دورک اناری اختصاص دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: شرایط آب و هوایی و خاک مناسب زمینه را برای پرورش باغات انار در این روستا فراهم کرده است.

زنان و دختران روستای دورک اناری محصولات و مصنوعات سرمه‌دوزی را تولید می‌کنند و ازاین‌رو برای خود شغل ایجاد کرده‌اندیکی از کارشناسان میراث فرهنگی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روستای دورک اناری یکی از مهم‌ترین مناطق استان چهارمحال و بختیاری در تولید صنایع‌دستی به شمار می‌رود.

محمدرضا طاهر پور عنوان کرد: زنان و دختران روستای دورک اناری محصولات و مصنوعات سرمه‌دوزی را تولید می‌کنند و ازاین‌رو برای خود شغل ایجاد کرده‌اند.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون ۴۰۰ هنرمند سرمه‌دوز در روستای دورک اناری مشغول به فعالیت هستند که سرمه‌دوزی شغل بیش از ۹۰ درصد زنان این روستاست.

وی عنوان کرد: مشکل بیکاری با توسعه صنایع‌دستی در این روستا برطرف شده است و هم‌اکنون تولیدات این روستا در استان‌های هم‌جوار ازجمله اصفهان به فروش می‌رسد.

 اهالی روستای دورک اناری توانسته‌اند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود برای ایجاد شغل استفاده کنند و در مسیر توسعه روستای خود گام بردارند. بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و حرکت در مسیر توسعه روستا نمونه ای از تحقق اقتصاد مقاومتی در این روستا است که می‌تواند این روستا را به‌عنوان یکی از روستای موفق در حوزه اقتصاد مقاومتی معرفی کند.