تشدید نظارت برای پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به گزارش هایی مبنی بر شیوع سویه تحت تیپ ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در برخی از کشورهای همسایه، هندوستان و کشورهای اروپایی ضروری است واحدهای مرغداری اقدامات قرنطینه ای و تمهیدات لازم برای پیشگیری از این بیماری را تشدید کنند.

عبدالمحمد نجاتی با تأکید بر ضرورت بازدید و نظارت و بررسی مکان های کوچ و تجمع پرندگان و مرغداری ها ادامه داد: اطلاع رسانی و آموزش های لازم در این زمینه به روستاییان نیز لازم است.

وی اضافه کرد: شبکه های دامپزشکی سراسر استان باید آمادگی لازم برای اطلاع رسانی و مبارزه با آنفولانزای فوق حاد پرندگان برای مواقع شیوع و خطر را داشته باشند.

آنفولانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری تنفسی ویروسی مشترک انسان و پرندگان و از مهم ترین بیماری های صنعت طیور می باشد که خسارات فراوانی به مرغداری ها و روستائیان وارد می کند.

سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، علائم تنفسی حاد، بی حالی شدید، پژمردگی، دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دانه، افت ناگهانی تولید تخم مرغ روزانه و انتشار ناگهانی بیماری در گله از علایم انتشار ویروس این بیماری می باشد.

تهیه دانه از منابع غیر مطمئن بخصوص کانون های آلوده، تماس با طیور، پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، پراکنده شدن کود مرغداری به محیط اطراف، کفش، لباس، خودرو، آب و مکان آلوده و عدم پاکسازی و ضد عفونی کامل محل نگهداری مرغ و تجهیزات قبل از پرورش جوجه از راههای انتقال آنفولانزای فوق حاد پرندگان به شمار می رود.