از امید زندگانی تا خشایار راد؛ هنرمندان از «حاج قاسم» می‌گویند

سردار شهید قاسم سلیمانی نه تنها از بعد یک فرمانده نظامی بلکه به‌عنوان یک قهرمان اجتماعی برای مردم آزاده جهان به خصوص ایرانیان ماندگار شد.

سردار شهید قاسم سلیمانی نه تنها از بعد یک فرمانده نظامی بلکه به عنوان یک قهرمان اجتماعی برای مردم آزاده جهان به خصوص ایرانیان ماندگار شد. فردی که تمام شئونات زندگی خود را بر پایه رضایت خداوند و سرباز ولایت بودن خلاصه کرده بود.

آنجا که میانه میدان باید می‌بود، جلوتر از تمام نیروهایش سینه ستبر می‌کرد و می‌تاخت، اگر در گوشه‌ای از وطن دست طبیعت رنجی را بر مردمش متحمل کرده بود، باز مرد عمل بود و دستگیر هم‌وطنانش؛ و در تمام این سال‌ها آنگونه زیست که برای رفتنش همگان خون گریستند و بعد از گذشتن دو سال از شهادت وی هنوز زخم داغش بر دل‌ها تازه است.

آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از نظرات هنرمندان در رابطه با منش و رفتار سردار قاسم سلیمانی ست.

رضا ایرانمنش ؛ بازیگر:

حاج قاسم دائما به فکر امنیت مردم بود/ شهید سلیمانی؛ فرمانده‌ای جلوتر از همه نیرو‌های در خط مقدم

رضا ایرانمنش به سابقه آشنایی خود با شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: من چهار سال و نیم در لشکر ۴۱ ثارالله و به عنوان بسیجی در خدمت حاج قاسم بودم و از نزدیک با ایشان ارتباط داشتم، سردار سلیمانی حتی بعد از پایان جنگ هم نظر لطف به من داشت و زمانی که در بیمارستان بستری شدم حتماً به ملاقات من می‌آمد و یا این که تماس می‌گرفت و از احوال من باخبر می‌شد.

از امید زندگانی تا خشایار راد؛ هنرمندان از «حاج قاسم» می‌گویند

وی ادامه داد: من کاملاً حاج قاسم را می‌شناختم و به روحیات، اخلاقیات و منش وی کاملاً آشنا بودم؛ یکی از دلایل محبوبیت حاج قاسم این بود که از همان دوران نوجوانی فرزند و سرباز برومند این مردم بود و در کنار فرماندهی که داشت از ابتدای شروع جنگ در صحنه‌های نبرد حضور داشت و بسیار تیزبین، منضبط و مقتدر بود و در امور جنگی با اینکه هیچ کلاس آکادمیک جنگ ندیده بود، اما خودش را بسیار خوب نشان داد به گونه‌ای که رزمندگان دفاع مقدس به یاد دارند دارند وقتی صدام و صدامیان اسم حاج‌قاسم‌سلیمانی را می‌شنیدند لرزه بر اندامشان می‌افتاد؛ زمانی که می‌دانستند قرار است لشکر ۴۱ ثارالله در یک عملیات به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی حضور داشته باشد می‌دانستند که در آن عملیات مطمئناً سربلند بیرون می‌آمد.

بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در ادامه تاکید کرد: حاج قاسم فرمانده‌ای بود که خودش جلوتر از همه سربازان و بسیجیان و پاسداران لشکر ۴۱ ثارالله در خط مقدم و حتی جلوتر از خط مقدم حضور داشت و بار‌ها می‌دیدیم که بعد از عملیات یا حین عملیات‌ها حاج قاسم حتی به تنهایی برای شناسایی می‌رفت که بار‌ها بچه‌ها و خود من شاهد بودیم که اصلاً این طور فکر نمی‌کرد یک فرمانده است؛ این فرمانده جلوی سربازان خودش حضور داشت و می‌جنگید.

ایرانمنش در ادامه بیان کرد: رو به آن کسانی که درباره حاج قاسم طور دیگری فکر می‌کنند باید بگویم که حاج قاسم از ابتدای جوانی و نوجوانی در جبهه‌های جنگ حضور داشت و برای امنیت این مرز و بوم و کشور عزیزمان و مردم جنگید و سربلند بود تا لحظه‌ای که به شهادت رسید و تصدیق صحبت بنده به این جاست که اگر داعش و دشمنان دیگر ما نتوانسته اند در کشور ما خودی نشان دهند و اگر نتوانستند در دنیا به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه دهند؛ عامل اصلی نابودی آن‌ها حاج قاسم سلیمانی بود.

وی تاکید کرد: حاج قاسم از زمانی که من در دوران دفاع مقدس او را دیدم تا لحظه شهادت هیچ تغییری از نظر مال و منال نکرد و اگر مقامی کسب کرد شایسته آن مقام بود و لازمه این بود که در آن جایگاه قرار بگیرد چرا که جایگاه حاج قاسم بسیار بالاتر از این‌ها بود.

همرزم سردار سلیمانی در دوران مقدس در ادامه به ماجرای عراق و سوریه اشاره کرد و با ذکر مثالی گفت: تصور کنید عده‌ای به خانه ما حمله کنند و هجوم بیاورند ما اگر داخل خانه با آن‌ها برخورد کنیم مطمئناً متحمل ضرر و زیان بسیار هم جانی و هم مالی می‌شویم، اما اگر بیرون از خانه با آن‌ها برخورد کنیم، آن‌ها خودشان را جمع می‌کنند.

ایرانمنش ادامه داد: حاج قاسم به گونه‌ای جلوی داعشی‌ها ایستاد که آن‌ها به خود می‌گفتند این جا به لحاظ جغرافیایی وطن آن‌ها نیست اینطور می‌جنگند اگر ما بخواهیم وارد مرز‌های این‌ها شویم چه بلایی سر ما خواهند آورد و همین باعث نابودی آن‌ها شد.

وی افزود: یکی از دلایل محبوبیت حاج قاسم شهامت و رشادت بود و این که دائم به فکر امنیت مردم و خاک کشورش بود.

رضا ایرانمنش در ادامه با اشاره به این که خاطرات زیادی از حاج قاسم دارم، به بیان خاطره‌ای از عملیات کربلای ۴ پرداخت و گفت: من به همراه تعدادی از همرزمان یک سرهنگ عراقی را که شدیداً در سنگری حضور داشت و با تیربار مقابل بچه‌ها ایستاده بود را اسیر کردیم و من اجازه ندادم آن سرهنگ را به هلاکت برسانند و او را به اسارت آوردیم؛ وقتی برگشتیم عقب حاج قاسم سلیمانی و سردار محسن رضایی را دیدم آن زمان سن و سال زیادی نداشتم و این سرهنگ خیلی قوی هیکل بود و درجه‌ها را هم نمی‌شناختم که چه فرد مهم و یکی از مهره‌های اصلی لشکر عراق را دستگیر کردیم؛ وقتی او را تحویل دادم حاج قاسم آنجا را من تشویق کرد و گفت این فرد می‌تواند برای عملیات‌های بعدی برای ما خیلی مهم باشد؛ بعد‌ها حاج قاسم را دیدم و گفت ما اطلاعات بسیاری از این سرهنگ که تو به اسارت در آورده بودی گرفتیم که در عملیات کربلای ۵ از آن استفاده کردیم و بهره بردیم و به نفع ما شد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: من به همراه یکی از دوستان در کرمان کار تئاتر انجام میدادم؛ اکثر زمان‌هایی که ما اجرا داشتیم حاج‌قاسم می‌آمد اجرا‌ها را می‌دید و کلی مرا تشویق می‌کرد؛ حتی بعد از این که به تهران آمدم و فیلم‌های جنگی کارکردم حاج قاسم همیشه من را تشویق می‌کرد و تا بیمارستان می‌آمد اینطور به من امید و دلگرمی می‌داد می‌گفت " بلند شو " تو وظیفه داری که فیلم‌های جنگی و دفاع مقدس کار کنی، این جامعه هنوز نیاز دارد آن چیز‌هایی که در هشت سال دفاع مقدس ما شاهد آن بودیم و جوان‌های امروزی ندیدند را ببینند"؛ این نگاه هنرمندانه حاج قاسم برای من خیلی مهم بود و‌ای کاش مسئولین ما کمی از حاج قاسم یاد می‌گرفتند که چطور یک مرد جنگی و یک فرمانده نگاه به این حساسی و احساس برانگیز نسبت به هنر دارد؛ حاج قاسم عشق بود و عشق هست و عشق خواهد ماند.

ایرانمنش در پایان در پاسخ به سوالی درباره سینمای دفاع مقدس گفت: سینمای دفاع مقدسی نداریم که بخواهیم راجع به آن صحبت کنیم، بسیار بد؛ سینمای دفاع مقدس خیلی خوب شروع شد و به یک درجاتی از قله موفقیت رسید و مردم با آن ارتباط خوبی برقرار کردند، اما بعد شدیداً افت کرد و زمین خورد، و اکنون کار‌هایی که در شأن دفاع مقدس باشد نداریم و نمی‌دانم چرا اینقدر بی توجهی و عدم توجه مسئولین پیرامون آن وجود دارد.

رضا رویگری؛ بازیگر:

راز محبوبیت سردار سلیمانی خدماتی است که به مردم و نظام داشت

رضا رویگری درباره شهید سلیمانی گفت: خیلی حیف شد که او را از دست دادیم، رفتنش همه ملت ایران را غمگین و ناراحت کرد. فردی که بسیار کارآمد بود و با تلاشی وصف ناپذیر برای حفظ ایران از جان خود مایه گذاشت.

از امید زندگانی تا خشایار راد؛ هنرمندان از «حاج قاسم» می‌گویند

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در ادامه در خصوص راز محبوبیت سردار سلیمانی گفت: سردار سلیمانی خدمات زیادی به مردم و نظام انجام داد و مردم چنین افرادی را که اینگونه به آن‌ها خدمت می‌کند را دوست دارند.

هوشنگ توکلی؛ بازیگر سینما و تلویزیون:

یاد و نام شهید سلیمانی در سینمای دولت گذشته مغفول ماند/ نباید اجازه داد راه حاج قاسم مخدوش شود

هوشنگ توکلی، بازیگر سینما و تلوزیون  با اشاره به ابعاد شخصیتی و جایگاه ملی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: حاج قاسم نماد ملی مقاومت ایران و روح مقاومت منطقه بود، و شهادت ایشان نه برای ایران بلکه برای منطقه سخت و ناراحت کننده بود.

از امید زندگانی تا خشایار راد؛ هنرمندان از «حاج قاسم» می‌گویند

توکلی با بیان اینکه تشییع جنازه ۳۰میلیونی حاج قاسم نشان از روح پاک و دوست داشتنی این سردار دارد، افزود: مردم ایران با حضور میلیونی در تشییع جنازه این مرد بزرگ نشان دادند قدردان مردان فداکاری همچون حاج قاسم هستند.

وی با بیان اینکه عاملین شهادت حاج قاسم سلیمانی باید شناسایی و مجازات شوند، بیان کرد: ما نباید به راحتی از کنار این موضوع رد شویم و ایران باید پیگیر شناسایی افرادی که این اقدام جنایتکارانه را کرده اند باشد و به راحتی اجازه دوباره چنین اقدام درد ناکی داده نشود.

توکلی با اشاره به اینکه دشمنان در تلاش هستند افکار و اقدامات حاج قاسم را پاک کنند، تشریح کرد: ما نباید اجازه چنین اقدامی را بدهیم؛ باید افکار و اقدامات حاج قاسم را در بین جوانان تبیین کنیم و نگذاریم اقدامات سیدالشهدای مقاومت توسط دشمن از بین برود.

بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه نباید در نگهداری و محافظت از یاد و نام حاج قاسم غفلت صورت بگیرد، تصریح کرد: در حفظ دستاورد‌های این شهید باید با جدیت تلاش شود و نباید بگذاریم دشمن راه این شهید را مخدوش کند.

وی با اشاره به اینکه در دو دوره ریاست جمهوری گذشته سینما به مرگ تدریجی دچار شده بود، افزود: در زمانی که می‌شد در سینما چهره‌های همچون حاج قاسم و دیگر نخبگان کشور را حمایت و معرفی کرد، سینما کاملا به خواب فرو رفته بود و هیچ تلاشی برای افرادی که برای این کشور زحمات زیادی را متحمل شده بودند، صورت نگرفت.

توکلی با بیان اینکه با تغییرات اخیر در صدا وسیما امیدی برای بهتر شدن اوضاع تلویزیون و ساخت برنامه وجود دارد، خاطر نشان کرد: امیدواریم که در صدا و سیما از افرادی همچون حاج قاسم برنامه‌ها و کار‌هایی ساخته شود تا رشادت‌های این افراد دیده شود.

بازیگر سینما و تلوزیون با اشاره به اینکه حاج قاسم نمودار مقاومت در برابر آمریکای جهان خوار است، تصریح کرد: رد پای حاج قاسم را می‌توان از اقیانوس اطلس تا اقیانوس هند پیدا کرد و حاج قاسم در برابر دشمنان به بهترین شکل مقابله به مثل می‌کرد.

توکلی با اشاره به ویژگی‌های همچون از جان گذشتگی حاج قاسم، عنوان کرد: به گفته شهید سلیمانی شهید فردی است که زنده است و در زنده بودنش شهید است و مراحل شهادت را در زنده بودن طی می‌کند و حاج قاسم نماد یک شهید زنده برای همه ایران بوده است، به همین دلیل در دل تمام مومنین منطقه جای دارد.

جهانگیر الماسی؛ بازیگر:

سرادر سلیمانی با شهادتش تکثیر شد/ شمار جوانان پیرو مکتب سلیمانی روز به روز افزوده می‌شود

جهانگیر الماسی هنرمند و بازیگر مطرح و پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران  در خصوص فرارسیدن سالروز شهادت سردار سلیمانی بیان کرد: به سهم خودم سالروز شهادت آن بزرگوار را به مردم و همه کشور ایران تسلیت می‌گویم، خوشا به سعادتش که با شهادت توانست تکثیر شود و همانگونه که می‌بینیم تعداد جوان‌هایی که الگوی مستقیم شان سردار سلیمانی است روز به روز بیشتر می‌شود.

وی گفت: سردار سلیمانی یک فرد نبود بلکه مکتبی بود که امروزه شاهد آن هستیم جوانان بسیاری پیروان این مکتب هستند.

از امید زندگانی تا خشایار راد؛ هنرمندان از «حاج قاسم» می‌گویند

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلوزیون افزود: سردار سلیمانی فرزندان یک مکتب دینی و فکری هستند به اسم اسلام، اسلام شیعی، و این مکتب شاید افراد نفوذی و کوته فکری در آن نفوذ کند و به تهاجمات فرهنگی دامن بزنند و یا مشکلاتی در زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم به وجود آید، ولی این مکتب اعتقادی و فرهنگی و به عبارتی این دین آنقدر مغناطیس و ظرفیت دارد که فرزندانی همچون سرداردسلیمانی‌هایی را پرورش دهد.

الماسی گفت: سردار سلیمانی سیرت و صورتی زیبا داشت و جذابیتی داشت که جوان‌ها را به سوی خود جذب می‌کرد، من در دو سه پرواز با ایشان همراه بودم و اخلاق و منش و سجایای اخلاقی ایشان را از نزدیک مشاهده کردم و در رفتار و کردار وی تعمل می‌کردم و با سردار سلیمانی دوست مشترک شهیدی داشتیم که از طریق ایشان از اخلاقیات و سجایای ویژه آن شهید مطلع می‌شدیم.

وی در پایان افزود: امیدوارم عقبه اعتقادی جوان‌های ما آنقدر پر بار شود که در دنیای معاصر و با همان شایستگی‌هایی که این ملت دارد حتی معاندین مجبور شوند با نگاه احترام به آن نگاه کند.

مهران رجبی؛ بازیگر سینما و تلویزیون:

شهید سلیمانی مکتبی جهادی و الگویی برای همه است

مهران رجبی بازیگر سینما و تلویزیون  با اشاره به دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: شهید سلیمانی یعنی ایران، یعنی سوریه، یعنی یمن، یعنی افغانستان، یعنی پاکستان، یعنی بحرین، یعنی جبهه مقاومت. به بیانی دیگر ایشان یک شخص نیست بلکه یک مکتب جهادی و الگویی برای همه است.

از امید زندگانی تا خشایار راد؛ هنرمندان از «حاج قاسم» می‌گویند

وی افزود: کاری که این شهید بزرگوار باید انجام می‌داد، انجام داد و به نظر می‌رسد ایشان هیچ بدهکاری در درگاه الهی نداشته باشد. ایشان بر گردن همه ما دِین دارد و همه به او و مکتبش بدهکاریم.

رجبی ادامه داد: همانطور که در قرآن آمده است، خداوند بنا بر مشیت الهی به برخی لذت و حظی عطا می‌کند که خودش صلاح می‌داند؛ و این باعث شد که در تشییع با شکوه این شهید بزرگوار شاهد جمعیت میلیونی بودیم.

این بازیگر سینما و تلویزیون تصریح کرد: اگر شرایط اجازه می‌داد که پیکر قطعه قطعه شده این شهید در تمام شهر‌های کشور تشییع شود، تصور می‌کنم بیش از ۱۰۰ میلیون نفر او را تشییع می‌کردند، چرا که افراد بسیاری چند شهر را همراه این شهید می‌رفتند.

رجبی در پاسخ به این سوال که هنرمندان چگونه می‌توانند دین خود را به این شهید والامقام ادا کنند، گفت: موضع گیری صحیح در قبال این شهید انجام وظیفه‌ای است که هنرمندان می‌توانند انجام دهند. چرا که گاهی برخی هنرمندان از اعلام موضع درباره چنین موضوعاتی ابا دارند.

این بازیگر سینما و تلویزیون تصریح کرد: این در حالی است که در دلشان نسبت به شهید سلیمانی محبت دارند، ولی به خاطر هجمه‌هایی که برخی در فضای مجازی علیه شان انجام می‌دهند از اظهار محبت نسبت به این شهید خودداری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان ما باید بدانند این هجمه‌ها از سوی مردم نیست بلکه غالبا از سوی اکانت‌هایی از کشور‌های عربستان و آلبانی صورت می‌گیرد.

خشایار راد؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون:

شهید سلیمانی بی دلیل محبوب و دوست داشتنی نشده است

خشایار راد بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون  با گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی گفت: اگر فردی خدماتی نداشته باشد و کار‌های عام المنفعه برای مردم نکرده باشد بی دلیل محبوب نمی‌شود.

از امید زندگانی تا خشایار راد؛ هنرمندان از «حاج قاسم» می‌گویند

وی افزود: اگر فردی در دل مردم جای دارد حتما بی دلیل نیست چرا مردم عادی یا کسانی در رده بالا تا این اندازه محبوب و دوست داشتنی و به یاد ماندنی نشدند.

راد در پایان تاکید کرد: وقتی افراد مختلف و مسئولان کشور‌های مختلف درباره شهید سلیمانی صحبت می‌کنند حتما از توانایی‌های وی اطلاع دارند که در نهایت دستوری از طرف رئیس جمهور امریکا برای ترور شهید سلیمانی صادر می‌شود.

امید زندگانی؛ بازیگر سینما و تلوزیون:

شهید سلیمانی بهترین الگو برای جوانان است

امید زندگانی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون در خصوص فرارسیدن سالروز شهادت سردار سلیمانی گفت: وقتی قهرمان‌های ملی‌مان را از دست می‌دهیم شاید داغدار‌ترین افرادی که دلسوخته می‌شوند خانواده آن قهرمانان ملی هستند، ولی ما به عنوان یک هم میهن و وطن پرست چنین افرادی را که از دست می‌دهیم گویی تولدی دوباره صورت می‌گیرد مثل اینکه گلی گرده افشانی کند و بعد خشک و پژمرده شود و گل‌های دیگر در کنارش بروید و با اعتقاد به آرمان و قوی‌تر راه گل قبلی را ادامه دهند.

از امید زندگانی تا خشایار راد؛ هنرمندان از «حاج قاسم» می‌گویند

این بازیگر سینما و تلویزیون ایران در خصوص ادامه مکتب سردار سلیمانی در نسل جوان گفت: هرکسی که پای اعتقاد خود جان خود را می‌گذارد و جانفشانی می‌کند بهترین الگو است و به دیگران یاد می‌دهند که برای اهداف باید تا پای جان رفت و مطمئن باشیم جوان‌ها وقتی می‌خواهند از بزرگ‌تر‌ها درس بگیرند و هرچقدر هم لجباز باشند اگر بخواهند که بر مشکلات غلبه کنند، چنین قهرمانانی را الگو قرار می‌دهند و قطعا اسم شهید سردار سلیمانی از جمله آن‌هایی است که وقتی جوانی به مشکلی بر میخورد آن را الگو قرار می‌دهد.