انتقاد پانته‌آ بهرام از کتایون ریاحی

پانته‌آ بهرام، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در لایوی در اینستاگرامش با بیان این که «همان‌طور که می‌دانید من هم جزو امضاءکنندگان بیانیه زنان سینماگر علیه تعرض و سوءاستفاده از قدرت توسط آقایان در حرفه خودمان بودم»، ادامه داد: «هرچند به هر حال انتقاداتی به این حرکت داشتم و کمی دیرتر از بقیه دوستان به این حرکت پیوستم چرا که معتقد بودم باید از حوزه زنان سینماگر خارج و دربرگیرنده تمام زنان شود، زنانی که می‌خواهند بگویند ما صاحب خودمان و صاحب بدن‌های‌مان هستیم و کسی صاحب ما نیست و ما ناموس کسی نیستیم. با این اندیشه شروع شد و بچه‌ها گفتند وقتی ما به عنوان سینماگر و چهره‌های شناخته‌شده شروع کنیم، بقیه به ما خواهند پیوست.»

پانته‌آ بهرام ادامه داد: «من دایرکت‌های بسیاری از خانم‌ها در مشاغل دیگر داشتم که می‌گفتند برای ما هم این اتفاق می‌افتد و مردانی هستند که از قدرت‌شان سوءاستفاده می‌کنند. همین‌جا بگویم تعرض با تجاوز الزاما یکی نیست، تعرض کلامی هم هست و به صورت لمس یا هر چیز دیگری تا درجه بالایش. چیزی که می‌خواهم اکنون به شکلی کوتاه در موردش با شما حرف بزنم این است که من به یک بخش این حرکت در روزهای گذشته به شدت معترضم و احساس می‌کنم جنبش‌مان در حال تبدیل شدن به ضد خودش است و آن این است که نمی‌فهمم اساسا اسم بردن از آدم‌ها به شکل واضح و رودررو چه کمکی به جنبش ما و به نفس این حرکت خواهد کرد. قرار نیست چون آزار دیده‌ایم، آزار بدهیم. قرار نیست شبیه آدم‌های انتقام‌جو عمل و جوری رفتار کنیم که ما قرار است روان دیگران را اعدام کنیم، چون خودمان آسیب دیده‌ایم. قرار از ابتدا این نبود، قرار ما این بود که جلوی این اتفاق‌ها را بیش از این بگیریم.»

پانته آ بهرام افزود: «این ماجرا باید خیلی قبل از این اتفاق می‌افتاد و من تبریک می‌گویم به همه بانوان نازنینی که پیشگام این اتفاق شدند، آن ۵ نفری که به آن‌ها رای دادیم، می‌دانند که دوستشان دارم، مخلص‌شانم و می‌دانند که می‌دانیم انسان جایزالخطاست منتها این ویدئو را به این دلیل ضبط می‌کنم که بگویم دوستان اسم بردن از آدم‌ها نه تنها کمکی به ماجرا نمی‌کند، بلکه ما به جای همراهی شبیه آدم‌هایی می‌شویم که در حال مقابله کردن هستیم.»

او در پایان گفت: «یک چیز دیگر که خیلی دلم می‌خواهد در این لحظه بگویم این است که حتی مردانی که به صورت تاریخی از توانایی و قدرت‌شان سوءاستفاده کرده‌اند به نوعی قربانی یک اندیشه غلط گسترده هستند که در طول تاریخ بوده است و فقط هم متعلق به ایران نیست و همه‌مان می‌دانیم که مربوط به همه جای جهان است. این که الان این حرکت را به انتقام‌جویی تبدیل کنیم، دشمن درست کردن و ره به خطا بردن است. مسیر را به غلط بردن و به جاده خاکی کشاندن است. پیروزی ما در جذب همدلی و همراهی آدم‌هاست، نه ایجاد خشم، قرار ما این نیست. خواهش می‌کنم از همه دوستانم، لطفا این ماجرا را بیش از این تبدیل به انتقام‌جویی نکنید، شخصی‌اش نکنید، اجازه بدهید همان‌طور که از اول قرارمان بود با روانشناس‌ها، با متخصص‌ها صحبت شود و به شکل خصوصی‌تری مشکلات‌مان را حل کنیم، دست همه‌تان را می‌بوسم، از شمایی که به حرفم گوش دادید ممنونم.»

این لایو اینستاگرامی پس از پست اینستاگرامی کتایون ریاحی بود که از اعلام کرد ۲۵ سال پیش مورد تعرض قرار گرفته است.

انتقاد پانته‌آ بهرام از کتایون ریاحی

بیوگرافی پانته‌آ بهرام

پانته‌آ بهرام بازیگر ایرانی تآتر، سینما و مجموعه‌های تلویزیونی است. او دانش‌آموختهٔ مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما و ادبیات نمایشی است.

زندگینامه

وی در ۱۳ اسفندماه ۴۸ در تهران متولد شد. در ۱۳۶۶ فعالیت بازیگری خود را به صورت آکادمیک با ورود به مدرسه صدا و سیما و تحصیل در رشته بازیگری آغاز کرد. اولین حضور جدی در تئاتر را در ۱۳۶۷با بازی در مقابل تماشاگر در تالار هنر و قصه شبنم تجربه کرد. در ۱۳۷۱ با تحصیل در رشته ادبیات نمایشی گام جدیدتری در تعمیق دانش آکادمیک در زمینهٔ هنرهای نمایشی برداشت.

کارنامهٔ بازیگری

تئاتر

آتقی و شهر خیال (۱۳۶۹)

مجلس عاشقانه سلیمان و بلقیس (۱۳۶۹)

مرگ یزدگرد (۱۳۷۰)

شب بخیر مادر (۷۵-۱۳۷۴)

زمستان ۶۶ (۱۳۷۶)

رقص کاغذ پاره (۱۳۷۷)

پس تا فردا و دل سگ (۱۳۷۸)

یک دقیقه تا سکوت (۱۳۷۹)

افسون معبد سوخته (۱۳۸۰)

همان همیشگی – زمزمه مردگان – رازها و دروغها (۱۳۸۱)

خواب در فنجان خالی – شب هزار ویکم (۱۳۸۲)

نمایشنامه‌خوانی آدم‌های خیس (۱۳۸۳)

شکلک (مهر ۱۳۸۳)

با دهان بند سکوت (مهر ۱۳۸۳)

 زمزمهٔ مردگان (آذر ۱۳۸۳)

 هی مرد گنده گریه نکن! (دی ۱۳۸۳)

 منطقهٔ اشغال شده (بهمن ۱۳۸۳ - در جشنوارهٔ تئاتر فجر)

 نورا (تابستان١٣٨٩ - به کارگردانی : علیرضا کوشک جلالی)

 

پانته‌آ بهرام+عکس

سینما

سال     نام فیلم     کارگردان

١٣٩١     من مادر هستم     فریدون جیرانی

١٣٨٩     بی خود و بی جهت     عبدالرضا کاهانی

١٣٨٩     اسب حیوان نجیبی است     عبدالرضا کاهانی

۱۳۸۸     خواب‌های دنباله دار     پوران درخشنده

۱۳۸۸     طهران:روزهای آشنایی     داریوش مهرجویی

۱۳۸۸     هیچ     عبدالرضا کاهانی

۱۳۸۷     پستچی سه بار در نمی‌زند     حسن فتحی

۱۳۸۵     اقلیما     محمدمهدی عسگرپور

۱۳۸۵     بچه‌های ابدی     پوران درخشنده

۱۳۸۴     چهارشنبه‌سوری     اصغر فرهادی

۱۳۸۳     سه راه حل برای یک مشکل     

۱۳۸۱     غوغا     سعید سهیلی

۱۳۸۱     بانوی من     یدالله صمدی

۱۳۸۱     توکیو بدون توقف     سعید عالم‌زاده

۱۳۷۸     عینک دودی     محمدحسین لطیفی

۱۳۷۵     زشت و زیبا     احمدرضا معتمدی

تلویزیون

سریال آینه

چهره به چهره

 بحران معنویت

ایستگاه

مسافر (مجموعه تلویزیونی)

 بحران معنویت

سکوت

پلیس جوان

وکیل

زیر هشت

جوایز

۱۳۷۰، جایزه اول بازیگری نمایش مرگ یزدگرد

 ۱۳۷۵، زمستان ۶۶ جایزهٔ سوم بازیگری

۱۳۷۷، جایزه اول بازیگری جشنواره دفاع مقدس"زمستان ۶۶"

۱۳۷۸، جایزه اول بازیگری تئاتر پس تا فردا

۱۳۸۰، جایزه دوم بازیگری (تئاتر رازها و دروغها)

 جایزه اول کانون ملی منتقدان (برای تئاترهای همان همیشگی و رازها و دروغها)

۱۳۸۲، جایزه دوم بازیگری (تئاتر شکلک)

۱۳۸۳، برگزیدهٔ بهترین بازیگر زن در نخستین جشن بازیگر در تاریخ ۹

۱۳۸۴، برگزیدهٔ بهترین بازیگر زن در دومین جشن بازیگر در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۴

 ۱۳۸9، برگزیدهٔ بهترین بازیگر زن در پنجمین جشن کانون فیلم دانشگاه آزاد اسلامی همدان (برای فیلم هیچ)