هاله مشتاقی نیا این روزها چه می کند؟

این نمایشنامه‌نویس درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: آخرین نمایشنامه‌ای که از من بر صحنه رفت، «پنجاه/ پنجاه» است که متن مشترک من و مرتضی اسماعیل کاشی بود و به طراحی و کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی از شهریور ۹۸ تا اسفندِ همان سال بر صحنه بود و بعد از چندین ماه اجرا به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شد.

او ادامه داد: متن‌»پنجاه/ پنجاه» را در طول ماه‌ها تمرینِ آقای مرتضی اسماعیل کاشی در کارگاه آموزشی ایشان، با هنرجویان به طور مشترک با ایشان و به شکل تجربی نوشته‌ام و درصدد هستیم تا این نمایشنامه در قالب کتاب هم منتشر شود. البته در طول سال گذشته دوباره بر متن کار کردیم و ابعاد دیگری هم درباره شخصیت‌ها به نمایشنامه اضافه شده است.

مشتاقی‌نیا که در کنار نوشتن، دوره‌های آموزشی گوناگونی برپا می‌کند، افزود: با شروع پاندمی کرونا، برگزاری کلاس‌های مجازی نمایشنامه‌نویسی را آغاز کردم که همچنان و به طور پیوسته از سال ۹۹ تا به امروز ادامه دارد. البته ایده برگزاری چنین کلاس‌های آموزشی را پیش از کرونا داشتم چون امکانات آموزشی فقط در پایتخت متمرکز شده و برای جوانان مستعد در دیگر شهرها و حتا علاقه‌مندانی که از ایران مهاجرت داشته‌اند، امکان آموزش چندان میسر نمی‌شود. هم‌چنین عزیزان شاغلی که مجبور هستند ساعات طولانی در شبانه‌روز را در محل کار حاضر باشند، در بیشتر موارد امکان آموزش حضوری را از دست می‌دهند. به همین دلیل با طراحی برنامه‌ای آموزشی ، اولین دوره مجازی  را با عنوان «از داستان تا نمایشنامه» برگزار کردم که مبنای آن شناخت عناصر دراماتیک با نگاهی به داستان‌های کوتاه از «جی.دی.سلینجر»  بر پایه اقتباس بود. سپس دوره «نوشتن برای صحنه» را به شکل مجازی برگزار کردم  که با گروه‌های مختلف و به طور پیوسته از همان سال ۹۹ همچنان ادامه دارد و در مراحل مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌شود و با هنرجویان به نگارش نمایشنامه تک‌پرده‌ای می‌رسیم.

هاله مشتاقی نیا این روزها چه می کند؟

او درباره تازه‌ترین دوره آموزشی خود توضیح داد: دوره جدید آموزش مجازی من  «مونودرام» نوشتن مونولوگ برای صحنه است که به مدت سه ماه است و مباحث آموزشی در این دوره که به نوشتن نمایشنامه می‌رسد.

مشتاقی‌نیا در توضیح بیشتر این دوره آموزشی گفت: عنوان دقیق این دوره «مونولوگ در مونودرام: تعریف و کارکرد» است و طی آن انواع مونولوگ همراه با آنالیزِ مونولوگ‌های برجسته ادبیات دراماتیک آموزش داده می‌شود که با تماشای برش‌هایی از فیلم- تئاترهای این مونودرام‌ها همراه است. همچنین بررسی فرم، محتوا و تکنیک در نوشتنِ مونولوگ و طراحیِ شخصیت و موقعیتِ دراماتیک از دیگر مباحث آموزشی این دوره است که در پایان هنرجو یک مونودرام خواهد نوشت.