آتش به جان هالیوود افتاد

در حالی که انجمن نویسندگان سینما و تلویزیون آمریکا از ماه می‌ اعتصاب کرده بوده‌اند، انجمن بازیگران هالیوود نیز روز گذشته اعلام کرد که آن‌ها نیز به صف اعتصاب‌کنندگان می‌پیوندند. این برای اولین بار در ۶۳ سال گذشته است که استودیو‌ها با اعتصاب دوگانه انجمن نویسندگان (WGA) و همچنین اتحادیه بازیگران (SAG-AFTR) روبرو هستند. امری که آن‌ها را مجبور به تعطیلی موقت بسیاری از تولیدات خود در سراسر ایالات متحده و خارج از این کشور خواهد کرد. 

اتحادیه بازیگران هالیوود که ۱۶۰ هزار بازیگر سینما و تلویزیون را نمایندگی می‌کند پنجشنبه شب ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر) در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد هیات مدیره آن به اتفاق آرا تصمیم به ورود به اعتصاب گرفته است.

پیش از این صد‌ها نفر از اعضای انجمن بازیگران آمریکا از جمله چهره‌های سرشناسی، چون «مریل استریپ»، «جنیفر لاورنس» و «جولیا لویی درایفوس» با امضای نامه‌ای از آمادگی برای اعتصاب خبر دادند.

بازیگران، فیلمنامه‌نویسان، نویسندگان فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی خواهان افزایش حقوق و دستمزد‌های خود هستند. آن‌ها می‌گویند با وجود گسترش شبکه‌های نمایش خانگی و سودآوری کلان آنها، دستمزد آن‌ها همچنان در سطح پیشین مانده است. 

اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون (AMPTP) که نمایندگی شرکت‌هایی نظیر نتفلیکس و والت دیزنی را در مذاکرات برعهده دارد در سوی مقابل اعلام کرد که عمیقا از اتحادیه بازیگران مایوس شده و تصمیم گرفته است از مذاکرات کناره‌گیری کند. 

این گروه اعلام کرد که بالاترین درصد افزایش سطح حداقل دستمزد را در ۳۵ سال گذشته پیشنهاد داده و همزمان افزایش قابل توجه در بیمه بازنشستگی، مراقبت‌های بهداشتی و مزایای دیگری را به اتحادیه بازیگران ارائه کرده، ولی آن‌ها این پیشنهاد‌ها را رد کرده‌اند. 



اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون در بیانیه‌ای گفت که استودیو‌ها همچنین پیشنهاد هوش مصنوعی پیشگامانه‌ای را ارائه کردند که از نسخه‌های دیجیتالی کار بازیگران محافظت می‌کند. بازیگران نگران این هستند که تصاویر دیجیتالی آن‌ها بدون اجازه یا هزینه مناسب مورد استفاده قرار گیرد. در واقع آن‌ها بیم این را دارند که شرکت‌های فیلم‌سازی با گسترش فناوری‌های هوش مصنوعی بتوانند ربات را جایگزین انسان کرده و باعث بیکاری بخش بزرگی از نویسندگان شوند.

اعتصاب اتحادیه بازیگران، که از هنرپیشگان کوچک تا ستاره‌های بزرگ سینمای هالیوود را نمایندگی می‌کند، تولید فیلم و سریال در استودیو‌های مستقر در آمریکا خارج از آن را عملا متوقف خواهد کرد.

اتحادیه «SAG-AFTRA» که انجمنی شامل بازیگران و دیگر هنرمندان رادیو و تلویزیون و سینماست، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که هیچ‌کدام از بازیگران و دیگر اعضای انجمن نمی‌توانند در ساخت اثر سینمایی یا تلویزیونی شرکت کنند. قابلیت حضور در مراسم فرش قرمز و معرفی فیلم‌ها و یا کنفرانس‌های مطبوعاتی از آن‌ها گرفته می‌شود و همچنین توانایی تبلیغ هیچ محصولی در رویداد «کامیک کان سن دیگو» را نخواهند داشت. البته انجمن به اعضای خود توصیه کرده که به طور کلی در این مراسم حضور نداشته باشند تا به این ترتیب شمشیر را برای انجمن تهیه‌کنندگان از رو ببندد.

آتش به جان هالیوود افتاد

همچنین اینکه ورایتی نوشت: یونیورسال پیکچرز فرش قرمز اولین نمایش «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان در آمریکا را به دلیل اعتصاب انجمن بازیگران لغو کرد.

در بیانیه یونیورسال آمده است: در حمایت از اعتصاب، سازندگان فیلم «اوپنهایمر» طبق برنامه‌ریزی اولیه در نیویورک حضور نخواهند یافت، اما برای تجلیل از همه افرادی که در ساخت این فیلم برجسته سهیم بودند، فیلم نمایش داده خواهد شد. در بریتانیا اولین اکران فیلم پنج‌شنبه انجام شد و بازیگران فیلم به دلیل همبستگی با اعتصاب، که آن زمان هنوز به صورت رسمی اعلام نشده بود، در نمایش فیلم حضور نیافتند.

مدیر اجرایی یکی از استودیو‌های فیلمسازی در اظهار نظری صریح درباره تاثیرات اعتصاب انجمن بازیگران بر سینما گفت که نمایش فیلم‌های مهم سال در جشنواره‌های فیلم تلوراید، تورنتو و نیویورک بود که به سرعت در حال نزدیک شدن هستند و در شرایط کنونی این اتفاق بسیار دشوار است، چرا که شما نمی‌توانید بدون ستاره‌هایتان فیلم‌ها را در هیچ کجا نمایش دهید و بدون حضور ستاره‌ها هیچ فیلمی نخواهد بود.

اتحادیه بازیگران آمریکا (SAG-AFTRA) به صراحت اعلام کرده است که اعضای آن تا زمانی که قرارداد جدیدی به دست نیامده و به تصویب نرسد، هیچ گونه فعالیت تبلیغاتی پیرامون فیلم‌های خود انجام نمی‌دهند؛ بنابراین این بدان معناست که فرش‌های قرمزی که این جشنواره‌ها را به رویداد‌های رسانه‌ای عظیم تبدیل می‌کند، به میزان قابل توجهی کمتر مورد توجه افراد مشهور قرار خواهند گرفت و بنابراین چرا استودیو‌ها باید صد‌ها هزار و حتی میلیون‌ها دلار برای پخش یک فیلم در یکی از این رویداد‌ها هزینه کنند؟

در مرحله اول جشنواره فیلم ونیز قرار دارد که از ۳۰ اوت تا ۹ سپتامبر (۸ تا ۱۸ شهریور) برگزار می‌شود. انتظار می‌رود فیلم‌هایی مانند «فراری» ساخته «مایکل مان» با بازی «آدام درایور» و «بیچاره‌ها» از «یورگوس لانتیموس» در این رویداد به نمایش گذاشه شوند، هرچند مشخص نیست در صورت ادامه اعتصاب که آیا استودیو‌های همچنان طبق برنامه خود عمل خواهند کرد یا خیر.

جشنواره ونیز همزمان با اعلام خبر اعتصاب انجمن بازیگران آمریکا از هیات داوران پرستاره خود رونمایی کرد که شامل «جین کمپیون»، «لورا پویتراس»، «مارتین مک‌دونا» و «میا هانسن-لاو» خواهد بود و طبق اعلام پیشین «دیمین شزل»، ریاست هیات داوران را بر عهده دارد.