مصرف صحیح آب مانع نشست دشت های قروه و دهگلان است

عبدالمحمد زاهدی شامگاه روز گذشته در نشست صمیمی با تشکل‌های بخش کشاورزی استان کردستان با اشاره به اهمیت این بخش، اظهار داشت: در چنین جلساتی باید مطالبی شنیده شود و راهکارهای اساسی ارائه شود.

وی با بیان اینکه با سال آبی خوبی روبرو هستیم، افزود: بخش کشاورزی در سال 94 در کل کشور از رشد قابل توجهی برخوردار بود و این به دلیل برنامه‌ریزی‌های درست مسئولان و تلاش‌های بی‌وقفه کشاورزان حاصل شد که جای تقدیر و تشکر دارد.

زاهدی عنوان کرد: در استان کردستان در سال 94 بنا به آماری که در اختیار بنده قرار گرفته است 174 میلیون دلار محصولات زراعی و باغی صادر شد که نسبت به سال قبل آن با رشد 25 درصدی مواجه شد.

استاندار کردستان ابراز داشت: با وجود اینکه سال آبی خوبی داشتیم اما در مجموع با نگاه به شرایط منطقه و تغییرات اقلیم آب و هوایی می‌بینیم که وضعیت آب مثل گذشته نیست و اگر با خشکسالی‌های طولانی هم مواجه نشویم هرگز به سال‌های خوب گذشته برنخواهیم گشت.

زاهدی بیان داشت: اگر در مصرف آب تجدیدنظر نکنیم و توجه نداشته باشیم بدون شک دشت‌های قروه و دهگلان در آینده نزدیک نشست خواهد کرد.

وی گفت: باید در مصرف آب بهترین نوع مصرف را داشته باشیم و کشاورزان به عنوان بهره‌برداران باید اقتصادی‌ترین بهره‌برداری از آب را داشته باشند و محصولاتی تولید کنند که نیاز کمتری به آب داشته باشد.

زاهدی افزود: رویکرد جهاد کشاورزی در خصوص کاهش مصرف آب و درست و بهینه مصرف کردن آن است و در برنامه ششم توسعه نیز به این مهم توجه ویژه شده است و از تأکیدات مهم مقام معظم رهبری نیز می‌باشد.

وی با اشاره به سهم آب استان کردستان از سدهایی نظیر گاوشان و غیره عنوان کرد: نزولات آسمانی که فرود می‌آید به تقسیمات سیاسی و کشوری نگاه نمی‌کند بلکه به حوضه توجه دارد و در همه جای دنیا تصمیم‌گیری‌ها در خصوص سهم آب تابع تقسیمات کشوری و سیاسی نیست.

استاندار کردستان تصریح کرد: یک کشور یا استان بالادست عرفاً وظیفه دارد که آب شرب مورد نیاز یک استان یا کشور پایین دست را تأمین کند.

وی در خصوص احداث پروژه‌های کشاورزی، شبکه‌ها و سامانه‌های انتقال آب کشاورزی اظهار داشت: در این خصوص کم‌کاری شده و ما هم نگران هستیم و تمام این مسائل مربوط به مشکلات مالی است که دولت با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

وی ابراز داشت: در حال حاضر درآمدهای نفتی کشور نسبت به دو سال گذشته یک چهارم شده است و بحث تحریم‌ها هم به نوبه خود موجب شده تا پروژه‌های ما پیشرفت خوبی نداشته باشند.

استاندار کردستان عنوان کرد: ان‌شاءالله در سال‌های آینده تکمیل این پروژه‌ها سرعت بیشتری خواهند گرفت اما تعیین زمان دقیق آن یک دروغ بزرگ و غیرمنطقی است.

زاهدی گفت: شرکت آب منطقه‌ای باید با کشاورزان نهایت همکاری را داشته باشد و در بحث کنتورهای هوشمند باید به صورت کارشناسانه عمل کند تا در کشاورزان ایجاد نگرانی نشود.

وی افزود: بحث گردشگری و پرورش ماهی و شیلات منطقه پالنگان که بسیاری از کشاورزان به آن اشاره می‌کنند باید مورد بررسی قرار گیرد تا نه گردشگری آن منطقه آسیب ببیند و نه بحث شیلات و آبزیان، باید خود متولیان پروش ماهی و آبزیان متولی گردشگری هم شوند.

استاندار کردستان تصریح کرد: ماهیگیری در دریاچه سدها هم هیچ ممانعتی ندارد و باید از تخریب رودخانه‌ها و تصرف بستر آنها نیز جلوگیری به عمل آید.

زاهدی گفت: اتحادیه مرغداران نیز باید به صورت تخصصی در بحث صادرات گوشت مرغ وارد شوند، تولیدکننده باید با تمام توان به تولید بپردازد و اتحادیه‌ها نیز باید در خصوص صادرات، شرکت‌های تخصصی درون خود ایجاد کنند.

وی ابراز داشت: در بخش صنایع مربوط به زنجیره تولید و صنایع وابسته به بخش طیور، اتحادیه آنها باید به صورت جدی وارد عمل شود و سرمایه‌گذاری کند.

زاهدی گفت: بسیاری از کشاورزان در خصوص درصد سود تسهیلات بانک کشاورزی گله‌مند هستند اما تعیین نرخ سود یک تصمیم کشوری است و در حیطه استان نیست.

وی با بیان اینکه باید یارانه به بخش تولید داده شود، عنوان کرد: اعتبار عمرانی برای یک سال ایران زیر 20 میلیارد تومان است در حالی که میزان یارانه مردم ایران در یک سال 45 میلیارد تومان است و این موضوع به بحث عمران و تولید مملکت آسیب می‌رساند و بازگشت به قبل نیز به یکباره امکان‌پذیر نیست و باید مرحله به مرحله انجام شود.

استاندار کردستان ابراز داشت: منابع طبیعی هم باید به جد پیگیر مسائل مربوط به خود باشد و با حفظ اراضی ملی باید در خصوص تداخل در املاک مردم به صورت صحیح‌تری برنامه‌ریزی و اقدام کند.

زاهدی در خصوص برخورد با ایجاد خانه باغ در باغ‌ها گفت: کسی که باغدار است و باغداری می‌کند طبیعتاً نیاز به یک خانه و سرپناه در باغ خود دارد اما بسیاری از خانه باغ‌هایی که ساخته شده‌اند برای کار باغداری نیست و فقط برای خوشگذرانی افراد ثروتمند ایجاد شده‌اند.

وی افزود: هر کس که باغی داشته باشد و بخواهد خانه باغ بسازد طبق قانون به او مجوز داده می‌شود.

زاهدی در پایان عنوان کرد: یک ملت برای سرپا ماندن وابسته و نیازمند به بخش کشاورزی است و بخش صنعت هم بدون توجه به بخش کشاورزی نمی‌تواند دوام داشته باشد و دولت نیز به این بخش توجه ویژه‌ای دارد و آن را از اولویت‌های خود قرار داده است.