از بزرگترین باغ سردرختی کشور تا پرورش 70 راس گاو شیری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

کشاورزی یکی از رکن ها و صنایع مهم هر کشوری برای استقلال و روی پا ایستادن می باشد و در این راستا هستند جوانانی که با گرفتن وام از طرح های اقتصاد مقاومتی توانسته اند کارهای بزرگی را در سطح استان به انجام برسانند.

 

توجه به ترویج و توسعه طرح های اقتصاد مقاومتی علاوه بر اینکه به تقویت رویه خودکفایی کمک می کند از سویی حلال مشکلات اقتصادی کشور و راهکار برون رفت از رکود تورمی است، اقتصاد مقاومتی ازجمله مبحث‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری در دوره‌های اخیر بوده است. این طرح به دنبال توانمندسازی و استفاده از ظرفیت‌های عظیم موجود در حال انجام است.

 

ساسان یاری یکی از جوانان کارآفرین برتر در ایجاد طرح های اقتصاد مقاومتی شهرستان سنندج و صاحب مجتمع کشت و صنعت خانی است که از همان نگاه اول می بینیم که با لحنی ساده اما محکم و توانی بالقوه در انجام کارش اراده ای پرهمت قابل مشاهده است، گویا کار در خونش آغشته شده،  وی با داشتن تنها 29 سال توانسته است بزرگترین باغ سردرختی غرب کشور و داشتن گاوداری با 70 راس گاو را به نام خود ثبت کند، وی دیپلم رشته ی برق دارد اما با همت و علاقه ای که به رشته ی باغداری داشت توانسته است با دریافت تنها 30 میلیون تومان وام از بسیج سازندگی کارش را آغاز و به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای 20 نفر از مردم کردستان شغل ایجاد کند در این زمینه با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

آقای یاری لطفاً در مورد شروع کار خود توضیح دهید؟

 با توجه به اینکه از گذشته باغدار بودیم و در نزد پدرم نیز در بخش کشاورزی و باغداری فعالیت می کردم و آشنایی با باغات سیب داشتم، با لحاظ اینکه منطقه خاک مطلوبی دارد و از جمله شرایط آب و هوایی نسبتاً مناسب و بازدهی بیشتر درخت نسبت به دیگر محصولات کشاورزی  در منطقه اقدام به غرس این نوع درختان نمودم و توانستم .  

 

چرا تصمیم گرفتید که در بخش کشاورزی و باغداری فعالیت کنید؟

زیرا به نظر من علم هرچقدر هم که پیشرفت نماید اگر فراورده های کشاورزی را از آن بگیریم حرفی برای گفتن نخواهد داشت لذا با وام 30 میلیون تومانی که از بسیج سازندگی و در راستای طرح اقتصاد مقاومتی گرفتم خوشبختانه و با همت برادر وخواهراهایم که همگی مشغول به کار هستیم توانستم گاوداری 70 رأسی را نیز  تاسیس و در حال حاضر 8 نفر به صورت مستقیم و 12 نفر نیز به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

 

درختان باغ شما از چه نوعی هستند؟

در کل 32 نوع میوه در باغ تولید می شود که نوع غالب درختان  سیب گلاب، لبنانی قرمز و زرد ، آلو ، گلابی، گردو، گیلاس تکدانه و انواع میوه های پیوندی هستند که با  الطاف الهی و حمایتهای مسئولین در زمینه ترویج وغرس نهال های مطلوب محصول با کیفیتی را بدست آورده ایم.

 

آیا برای راه اندازی یک شغل و شروع کارآفرینی نیاز به سرمایه ی زیادی است؟

باور غلطی که در بین مردم وجود دارد این است که فکر می کنند برای راه اندازی یک شغل نیازمند یک سرمایه هنگفت هستند. کار‌آفرین فرصت طلب و شکارچی فرصت است. کارآفرین ریسک پذیر، آینده نگر و مهم تر از همه عمل گرا است. با خیلی از افراد که صحبت می‌کنم می‌بینم ایده هایشان در حد حرف است. هیچ کدام حاضر نیستند وارد کار شوند. اگر وارد شوند بسیاری از تفکرات غلطشان درباره کسب و کار از بین می رود. کار‌آفرینان کسانی هستند که به استقبال خطر می روند.

 

در سال چند تن میوه در این باغ برداشت می کنید؟

به طور میانگین در سال حدود هزار تن میوه برداشت که با بسته بندی هایی که خودمان انجام می دهیم به تهران و کشور عراق صادر می شود.

در این طرح علاوه بر امرار  معاش خانواده خود بیش از 12 کارگر را بیمه و به طور غیر مستقیم برای 8 نفر شغل ایجاد کرده ام اما در فصل چیدن میوه ها تعداد کارگران افزایش می یابدو از محل درآمد این باغات، چند خانواده با کار کردن در اینجا  از مشکلات مالی نجات یافتند.

 

مزایای توسعه باغات در استان چیست و آیا می تواند در روند اشتغال برای جوانان هم مفید باشد؟

از مزایای توسعه باغات در این منطقه را می‌توان علاوه بر ایجاد منبع درآمد و ایجاد اشتغال باعث جلوگیری بی‌رویه روستائیان به شهرها، سرسبزی و طروات منطقه،برای جذب گردشگران به منطقه می‌شود که اتنظار می‌رود با حمایت مسئولین و تلاش مردم گام‌های مهمی در رونق کشاورزی این منطقه برداشته شود.

 

به نظر شما جهاد کشاورزی چگونه می تواند از باغداران حمایت کند وزمینه سوق به این حرفه را برای کشاورزان و باغداران فراهم کند؟

بنظر من بهتر است حمایت و تسهیلات دولت به صورت نقد نباشد و تضمینی جهت خرید محصولات با قیمت مناسب به فعالین در این زمینه باشد بطوری که حمایت دولت در موارد مالی و آموزشی، نوعی تشویق برای توسعه باغبانی و ایجاد بازارهای مناسب و راهنمایی جهت کشت محصولات مرتبط با آب و هوای منطقه می تواند بهره های فراوان را در این راستا فراهم آورد.

سخن آخر شما ...؟

اقتصاد مقاومتی نباید به یک شعار تبدیل شود بلکه باید مردم و مسئولان در کنار هم و در عمل به آن باشند تا این طرح در زندگی مردم نهادینه گردد.