خودکفایی بانوی کردستانی درهنر صنایع دستی+عکس

صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از عرصه های مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی است که توجه به آن در برنامه ریزی های کشور می تواند فرهنگ، اقتصاد و اشتغال کشور را در برابر شرایط سخت مستحکم و مقاوم سازد.

 

توجه به تولیدات داخلی برای تقویت اقتصاد مقاومتی یکی از مضامینی است رهبر انقلاب در سالهای متمادی به آن توصیه داشته و این اقتصاد را یکی از راه های تحول ساز اقتصاد تک محصولی کشور است.

 در شهرستان سنندج ظرفیت های پنهان و مغفولی وجود دارد که در صورت حمایت و شناسایی قابلیت های بومی می تواند به عنوان راهکارهایی در اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی شهرستان باشد.

 

آشنایی زنان این دیار با هنر صنایع دستی موضوع تازه‌ای نیست؛ هنر دست شیرزنان کردستانی زبانزد عام و خاص بوده است و بانوان این خطه از کشورمان دستی بر دوخت و دوز این هنر سنتی دارند ،نقش و نگاره‌های زیبا و چشم‌نواز طرح گلیم در هنرهای دستی تجلی گر اهتمام در اقتصاد مقاومتی است که در گوشه و کنار این دیار در جهت تحقق فرامین رهبری و کمک به توسعه اقتصاد به پیش می رود.

 

بنگاه‌های کوچک و حتی خانگی نمونه‌های بارزی از اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل می‌باشد، مژگان عبدی یکی از بانوان هنرمند و کارآفرین کردستانی است که توانسته است با راه اندازی کارگاه صنایع دستی « دار گُل » برای  20 نفر شغل ایجاد کند  در این زمینه با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

 

لطفاً خودتان را کامل معرفی نمایید و بگویید که مشغول به چه کارهایی هستید؟

مژگان عبدی 30 سال سن دارم و5 سال است که در زمینه ی صنایع دستی و ساخت صندوقچه با تلفیقی از جاجیم و سجاده مشغول به کار هستم ، به دلیل علاقه ی زیادی که به این کار داشتم با گذراندن دوره های آموزشی هم اکنون در کارگاه تولیدی « دارگُل» مشغول به کار هستم .

جایگاه صنایع دستی در استان کردستان را چطور می بینید؟

در کشور ما ، صنایع دستی بسیاری وجود دارد که به دست هنرمندان ایرانی خلق می شود که از اهمیت بالایی نیز برخوردار می باشد و صنایع دستی هر شهر و منطقه ای یکی از بهترین جلوه های میراث هنری و سنتی مردم همان اقلیم است که تمام یا قسمتی از مراحل تولید آن با دست انجام می شود و به تعبیر دقیق تر جزیی از فرهنگ ملی کشور و یادگار ارزشمندی از نیاکان ماست و خوشبختانه استان کردستان توانسته است یکی از بهترین های صنایع دستی نه تنها در کشور و حتی در جهان باشد .

 

هنر نهفته در صنایع دستی چه پیامی را برای تمدن ایرانی اسلامی در پی دارد؟

 صنایع دستی باتوجه به ویژگی ها و شاخصه‌های آن می‌تواند بعنوان یک پیام‌رسان جدی از فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی کشورمان در سطح جهانی نقش ایفاء نماید و همواره  سه عنصر هنر، فرهنگ و صنعت در ذات صنایع دستی نهفته است و به عنوان یک منبع درآمد بسیار غنی می‌تواند جایگزین بسیاری از درآمدهایی که به متکی به نفت است، باشد.

 

  چطور شد که تصمیم گرفتید این کارگاه را راه اندازی کنید؟

بعد از اتمام تحصیلات، تصمیم گرفتم که در زمینه صنایع دستی خود کفا باشم، لذا هنگامی که دستباف های قدیمی را دیدم که هیچ کاربردی ندارد این جرقه به ذهنم رسید که بتوانم با استفاده از اینها و هنر صنایع دستی تلفیقی را اداغام و بتوانم کارهای زیبا و جدیدی را ارائه دهم، در ابتدای کار با آوردم وام 30 میلیون تومانی و همکاری همسر و خانواده ام، این کارگاه را راه اندازی و خوشبختانه برای 20 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

 

روش کار شما برای تهیه ی این محصولات به چه شکل است؟

هنر یک صنعت و فن خاصی است که باید جرقه ای برای تولید و تهیه ی یک محصول به ذهنت برسد تا بتوانی در آن کار پیشرفت داشته باشی، قالی های کهنه ای را که مردم دور می ریزند را از جاجیم فروشی های شهر خریداری و سپس با تلفیقی از چوب و هنر ، جنس هایی از جمله سردر و سفال های مزین به جاجیم و قالی، صندوقچه (یغان)، آینه و کوزه و .... را تنها با بازیافتی از این مواد کهنه و تبدیل چیزهای مرده به زنده تهیه و خوشبختانه بازار خوبی هم در داخل و هم در خارج از کشور دارد و توانسته ایم با بازایابی هایی که انجام داده ایم این محصولات را نیز به کشور عراق صادر کنیم.

 

این هنر تا چه اندازه می تواند برای خودکفایی جوانان مثمر ثمر باشد؟

 ارزش بالقوه صنایع دستی ایران به گونه‌ای است که اگر این صنایع ساماندهی و تقویت شوند و سرمایه‌گذاری لازم در مورد تولید آنها صورت گیرد با صادر کردن آنها به کشورهای دیگر می‌توان از صادرات نفت بی‌نیاز شد و جوانان دیگر منتظر پشت میز نشینی نباشند و با خلاقیت هایی که دارند می توانند هم برای خود و هم برای خانواده و جامعه شان قدم های بزرگی را بردارند.