وجود 75 بیمار خاص در بیجار

از سال 1375 تاریخ 18 اردیبهشت در تقویم ما ایرانیان به عنوان روز بیماری های خاص و صعب العلاج نامگذاری شده است.

 

بیماری های دیالیز،هموفیلی،ام اس از جمله بیمارهای خاص هستند که درمان آنها موجب صرف هزینه های گزافی از بیمار می شود.

 

توجه به امر سلامت یکی از مهمترین ارکان پیشرفت یک فرد جهت حضور در جامعه و رسیدگی به امورات خود است.

 

به گفته کارشناسان امر بهداشت و تغذیه اگر بیمارانی از بیماری خاصی مانند نارسایی کلیه که منجر به دیالیز کردن فرد می شود رنج می برند،دارای رژیم غذایی مناسب بودند و از تحرک و فعالیت خاصی هم برخوردار بودند در مبتلا شدن به این بیماری با مشکل مواجه نمی شدند.

 

آزمایش های منظم و دوره ای با صرف هزینه های سرسام آور،کمبود دارو برای بیماران خاص و صعب العلاج،افزایش سرسام آور قیمت داروهای این بیماران،فراهم نبود شرایط شغلی برای این دسته از بیماران،انزوا و گوشه گیری از مهمترین مشکلات این گروه از بیماران در جامعه است.

 

آموزش و پیشگیری مهم ترین راه مقابله با بیماری های خاص

نبی اله مهدویان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار بام ایران ،گفت: در حال حاضر 75 بیمار خاص در بیجار دارای پرونده هستند.

 

وی افزود:با توجه به امکانات درمانی موجود در شهرستان تا حدودی توانسته ایم نیازهای درمانی و دارویی برخی از بیماران را در سطح شهرستان تامین نمائیم.

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان تاکید کرد: پیشگیری و آموزش نقش بسیار مهمی در جلوگیری از بیماری های خاص دارد.

 

مهدویان با بیان اینکه تعداد زیادی از بیماران خاص ،بیماران دیالیزی هستند،اظهار داشت:خود مراقبتی،تغذیه مناسب،تحرک و کنترل شرایط بدنی فاکتورهای مهم جهت پیشگیری از بیماری های خاص مانند نارسایی کلیه که منجر به دیالیز فرد می شود است.

 

وی خاطر نشان کرد:پرهیز از ازدواج های فامیلی،توجه به آزمایشات قبل از ازدواج و بارداری،انجام طرح غربالگری نوزادان از مهمترین اقدامات پیشگیرانه در بیماری های خاص است.

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان بیجار با تاکید بر اینکه 10 درصد هزینه هر خانوار باید به امر بهداشت و سلامت اختصاص داده شود،بیان داشت: متاسفانه به دلیل تغییر سبک زندگی و عدم توجه به بهداشت و سلامت موجب افزایش سرسام آور هزینه های درمانی فرد می گردد.

وی در پایان یادآور شد: 80 درصد سرشماری توسط مراقبین سلامت در سطح شهر بیجار انجام شده است.