دانه‌های یاقوت گونه شاه میوه‌ها منتظر تحقق وعده ها

همین که ماه اول از فصل زیبای بهار را سپری می کنیم، با رنگ سرخ زیبایش در بازار میوه فروشان خودنمایی میکند، طلای سرخی که اولین زاییده ی خود را در استان کردستان به نمایش گذاشت و امرو یکی از مطرح ترین استانها در کشت این میوه ی قلب رنگ است.

 

 

توت فرنگی، که به عنوان ملکه میوه ها در آسیا شناخته می شود، میوه ای سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی بود و خواص و فواید درمانی زیادی دارد و بسیاری از زشکان به دلیل خواص بالای آن در آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین و آرامش بخش بودن آن را قبل از خواب توصیه می کنند.

 

 

نداشتن بسته‌بندی‌های مدرن و نبود صنایع تبدیلی

 

کریم ذوالفقاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نداشتن بسته‌بندی‌های مدرن و نبود صنایع تبدیلی و همچنین زمان عرضه کوتاه توت فرنگی به بازار را از مشکلات توت فرنگی کاران کردستانی دانست و افزود: با توجه به اینکه 40 درصد از اراضی خاک کردستان زیر کشت این میوه است و 80 درصد توت فرنگی کشور در کردستان تولید می شود لذا باید در مورد ترغیب سرمایه‌گذار برای سرمایه گذاری در زمینه صنایع تبدیلی توت‌فرنگی  استان کردستان اقدامات اساسی انجام گیرد و برای این کار نیز 30 میلیارد تومان سرمایه لازم است.

 

 

وی با بیان اینکه 12 هزار خانوار کردستانی از طریق کشت توت فرنگی امرار معاش می کنند افزود: با در اختیار گذاشتن اعتبارات ویژه و منابع آبی می توان برای افراد زیادی از این استان اشتغالزایی ایجاد کرد، تنوع اقلیمی استان کردستان باعث شده است که این استان از لحاظ تولید و سطح زیر کشت رتبه ی اول کشور را به خود اختصاص دهد .

 

 

 

تغذیه توت فرنگی که در کردستان از آن به عنوان ملکه میوه ها نام برده می شود در تغذیه سالم کودکان و بیماران، شادابی پوست و تامین ویتامین های مورد نیاز بدن نقش موثری دارد و دارای املاحی همچون پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و سدیم است. همه این ویژگیها در حالی است که هنوز محصول توت فرنگی جایگاه واقعی خود را در اقتصاد استان کردستان به دست نیاورده است.

 

 

کشت توت فرنگی در استان کردستان سابقه ای بیش از 150سال دارد و آب و هوا، شرایط اقلیمی، بارش های مناسب و کشاورزان سخت کوش همه دست به دست هم داده تا این استان به قطب تولید توت فرنگی کشور تبدیل شود.

 

نبود ظرف‌های مخصوص حمل توت‌فرنگی

 

نبود ظرف‌های مخصوص حمل توت‌فرنگی نیز یکی دیگر از مشکلات حمل‌ونقل این میوه است، کشاورزان ناچارند ظرف‌ها را از استان‌های مجاور با قیمتی بیشتر تهیه کنند.

در مریوان و سنندج ظرف‌های یک‌بارمصرف و کارتن‌های لازم برای برداشت میوه تولید نمی‌شود و کشاورزان باید آنها را از تهران یا استان‌های دیگر، به قیمت بیشتری بخرند لذا این خود یکی از مشکلات اساسی تولید کنندگان این میوه است.

 

 

استان کردستان در زمینه های تولید گندم، حبوبات و در شرایطی بعضی از میوه های درختی نیز از جمله استانهای برتر کشور به حساب می آید ولی هیچ محصول کشاورزی در استان به اندازه توت فرنگی در حوزه های مختلف  از جمله اشتغال و تامین درآمد مردم ساکن در مناطق روستایی این استان موثر نیست.

 

با توجه به اینکه زمان برداشت وحضور توت  فرنگی کردستان  در بازارحدود 40 روز بهاری است امید است زمان رسیدگی به مشکلات این قشر در استان  به این کوتاهی نباشد وبا رفع نیازمندیهای این محصول از آن به عنوان یکی از ظرفیتهای اصلی تولید ملی در استان کردستان بهره برداری شود.