تب برفکی بلای خانمان سوز روستائیان بیجار

در طی دو ماه اخیر شیوع بیماری تب برفکی در بین دام ها موجب تلف شدن سرمایه بسیاری از خانواده های روستائیان بیجار شده است.

طبق اعلام مسئولان دامپزشکی استان کردستان این بیماری تا حدودی در همه شهرستان های استان کردستان فراگیر شده است،اما شهرستان بیجار،مریوان و سقز از شهرستان های هستند که بیشترین آمار تلفات دام ها بر اثر بیماری تب برفکی گزارش شده است.

این بیماری که بیماری عفونی بسیار خطرناکی است به راحتی در بین دام ها فراگیر می شود و نیاز به واکسیناسیون توسط دام پزشکی دارد.

یکی از ساکنان روستای جعفرآباد در گفت و گو با خبرنگار بام ایران،گفت: روز گذشته دو راس از گاوهایم که حاصل رنج چندین ساله خود و خانواده ام بودند بر اثر بیماری تب برفکی  تلف شدند.

وی گفت: دام ها جز سرمایه اصلی ما روستائیان هستند و امرار معاش زندگی ما از طریق آنها صورت می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در طی چند ماه گذشته بیماری تب برفکی ضررهای جبران ناپذیری برای اکثر روستائیان بیجار به وجود آورده است و همین عامل موجب شده بسیاری از روستائیان باقی مانده دام خود را بفروشند و به شهر مراجعه نمایند.

تلف شدن بیش از 200 راس بره بر اثر بیماری تب برفکی در بیجار

محمد رضا امانی رییس دامپزشکی بیجار در گفت و گوی اختصاصی  با خبرنگار بام ایران،اظهار داشت:از 25 اسفند 86 کانون تب برفکی در استان کردستان شناسایی شده است که 24 کانون آن مربوط به شهرستان بیجار است.

وی افزود: از تاریخ اعلام شده پنج اکیپ دامپزشکی ثابت و سیار کانون های شناسایی شده را پوشش داده و  250 هزار نوبت راس واکسن را تزریق نموده اند.

رییس دامپزشکی بیجار با بیان اینکه کانون های تب برفکی در بیجار شناسایی شده است از برگزاری جلسات منظم اکیپ های دامپزشکی با دهیاران و شوراهای روستا خبر داد و بیان داشت: کنترل این بیماری 100 درصدی نیست ،اما رعایت اصول بهداشتی از عوامل بازدارنده در شیوع این بیماری محسوب می شود.

وی تاکید کرد: توجه دامداران به اطلاعیه های دامپزشکی،خودداری از خرید دام بدون مجوز دام پزشکی،ضد عفونی کفش،لباس ،خودرو و وسایل ورودی به دامداری،ضد عفونی منظم محوطه دامداری از مهمترین راه های پیشگیری از ویروس تب برفکی در بین دام ها است.

امانی در ادامه گفت:تغذیه مناسب دام ها،جلوگیری از ورود افراد متفرقه به دامداری ها،جدا سازی سریع دام های که علائم تب برفکی در آنها مشاهده شده است،گزارش سریع هر گونه تلفات بر اثر بیماری برفکی در اسرع وقت به اکیپ های دامپزشکی،دفع بهداشتی لاشه های دام،پیش بینی واکسیناسیون های به موقع برای دام ها از دیگر عوامل پیشگیرانه جهت انتقال این ویروس در بین دام ها است.

رییس دامپزشکی بیجار اظهار داشت: با پیگیری اکیپ های دامپزشکی واکسن گوسفندی در اکثر مراکز شناسایی شده در طی پروسه زمانی مشخص انجام شده است.

امانی ادامه داد: در اثر شیوع تب برفکی تا کنون بالغ بر 200 راس بره در روستاهای بیجار تلف شده است.

احتمال شیوع تب سه روزه در بین گاوها

وی با بیان اینکه واکسیناسیون گاوی از اسفند ماه به نحو مطلوبی توسط اکیپ های دامپزشکی انجام شده است ،اما بخاطر تاکید مجدد و جلوگیری از شیوع این بیماری در بین گاوها،واکسن سویه گاوی در حال حاضر در تمام مراکز مجاز مایه کوبی شهرستان موجود است.

رییس دامپزشکی بیجار گفت: با توجه به بارندگی های اخیر و افزایش تدریجی دما زمینه رشد اکثر حشرات و ناقل بیماری مهیا است که شیوع تب سه روزه یکی از این بیماری های دامی است.

وی با تاکید بر اینکه شیوع این بیماری خسارات اقتصادی زیادی را به دامداران وارد می نماید،به دامداران توصیه کرد:از خرید هر گونه دام بدون اخذ حمل دامپزشکی از محل مبداء خودداری نمایند و سم پاشی به موقع جایگاه های نگه داری دام و رعایت اصول بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند.

امانی بیان داشت: بیماری تب سه روزه بیماری ویروسی دامی است که انتقال آن از طریق حشرات بعد از فصل بارندگی در بهار اتفاق می افتد که شرایط برای ویروس در جمعیت گاوی مشاهده می شود.

وی یادآور شد: بیماری تب سه روزه تا کنون در شهرستان بیجار مشاهده نشده است.