آغاز کشت کلزا در هزار هکتار از اراضی شهرستان دهگلان

به نقل از دهگلان شیدا، جمال سارقی با اشاره به آغاز کار کشت کلزا در اراضی شهرستان دهگلان اظهار داشت: با هدف رشد و افزایش تولید محصولات کشاورزی کشت محصول کلزا در یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی دهگلان آغاز شد.

 

وی افزود: امسال در این شهرستان یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت محصول کلزا می‌رود و کشت کلزا در اراضی دیم شهرستان از دیروز آغاز و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان تصریح کرد: 4 دستگاه بذرکار ریزدانه و 100 نفر از کشاورزان برای کشت محصول کلزا در سطح شهرستان آماده و مشغول فعالیت هستند و مقدار یک هزار و 150 کیلوگرم بذر کلزا بین کشاورزان این شهرستان توزیع و به ازاء هر کیلوگرم بذر کلزا 600 هزار ریال دریافت که از این میزان 450 هزار ریال از سوی دولت به‌صورت یارانه و 150 هزار ریال دیگر را کشاورز پرداخت می‌کند.

 

وی درادامه گفت: مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول کلزا زیر نظر مهندسان فنی سازمان جهاد کشاورزی اجرا و در هر هکتار از اراضی کشاورزی 10 کیلوگرم بذر کشت و دو کیسه کود فسفات به‌صورت رایگان به کشاورزان اعطا می‌شود.

 

ساروقی افزود: سازمان جهاد کشاورزی از کشاورزان کلزا کار پشتیبانی و محصول آنان را تضمینی خریداری می‌کند و پیش‌بینی می‌شود در هر هکتار بین 4 تا 5 تن کلزا برداشت شود.

 

وی اظهار کرد: از کشاورزان درخواست داریم به‌جای کشت سیب‌زمینی، زمین‌های کشاورزی خود را به کشت کلزا که یک محصول استراتژیک کشوری و پر درآمد است اختصاص دهند و از منابع مالی آن برخوردار شوند.

 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان گفت: سال گذشته 50 درصد از محصول کلزا استان کردستان در اراضی کشاورزی دهگلان کشت و تولید شد و کشاورزان این شهرستان توانستند در سطح 200 هکتار از اراضی زیر کشت این محصول استراتژیک 800 تن کلزا مرغوب را تولید و به مراکز خرید تضمینی تحویل دهند.

 

وی گفت: تمام کشاورزان بهای محصول تولید شده کلزا خود را کمتر از 3 روز دریافت و به حساب آنها واریز شد.

 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان خاطرنشان کرد: سیاست‌های حمایتی دولت برای توسعه کشت محصول کلزا در این شهرستان اجرا و برای سال زراعی 95 – 96، بیش از 15 میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته‌ شده است.

 

وی گفت: سیاست‌های ویژه حمایتی برای توسعه کشت محصول کلزا با هدف افزایش ضریب خوداتکایی کلزا و دانه‌های روغنی و تنوع در استفاده از ارقام مختلف کلزا در دستور کار قرار گرفته و در راستای حمایت از کشاورزان این محصول به ازای هر هکتار کشت کلزا مبلغ 2 میلیون و 500 هزار تومان تسهیلات کم‌ بهره نیز پرداخت می‌شود.

 

ساروقی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌ در نظر گرفته شده پیش‌بینی می شود در سال زراعی آینده کشت محصول کلزا در اراضی کشاورزی دهگلان به بیش از 2 هزار هکتار برسد و جهاد کشاورزی هم تمام تلاش خود را برای تحقق این هدف انجام می‌دهد.

 

وی اظهار کرد: در سال گذشته نیز اجرای طرح پایلوت ارقام فرانسوی در سطح 20 هکتار، طرح pvs مقایسه ارقام، طرح انتقال دانش فنی و تکنولوژی، طرح آزمایش سموم اختصاصی مبارزه با علف‌های هرز خانواده کلزا و طرح امید، برای افزایش تولید کلزا در سطح شهرستان انجام شد.

 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان گفت: مدیریت مزرعه، رعایت تاریخ کاشت، تراکم بهینه، تغذیه مناسب، استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری، کنترل عوامل خسارت‌زا از راهکارهای افزایش تولید محصول کلزا است.

 

وی افزود: 90 درصد روغن مصرفی کشور وارداتی است و مطمئن نبودن روغن‌های خارجی، هزینه کرد سالانه 4 میلیارد دلار برای واردات روغن از خارج و نیاز به تناوب زراعی مناسب در غلات (گندم، جو) که بیش از 25 درصد سطوح زراعی شهرستان را شامل می‌شود، عامل مد نظر گرفتن کشت دانه‌های روغنی با محوریت کلزا در این شهرستان است.

 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان گفت: برای توسعه کشت محصول کلزا در 2 هزار هکتار اراضی کشاورزی دهگلان بذرهای هیبرید خارجی و داخلی که با شرایط جوی شهرستان نیز سازوکار دارد با قیمت مناسب و دریافت 70 درصد یارانه دولتی تهیه شده و با وجود افزایش قیمت جهانی هر کیلوگرم بذر را پنج هزار تومان ارزان‌تر از قیمت سال گذشته تحویل کشاورزان می‌دهیم.

 

ساروقی  گفت: با هدف افزایش سطح کاشت و عملکرد واحد سطح، حمایت‌های لازم از کشاورزان از مرحله کاشت تا برداشت انجام می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان گفت: با وجود بدهی دولت به کشاورزان گندمکار، جوکار و چغندرکار اما بهای محصول کلزا کاملاً پرداخت شده است.

 

وی  افزود: تامین ماشین‌آلات و ادوات مخصوص کاشت،‌ داشت و برداشت محصول کلزا با 50 درصد یارانه، پیش‌بینی تسهیلات بانکی به مبلغ 25 میلیون ریال با سود تسهیلات 12 درصد، پیش‌بینی پرداخت یارانه برداشت و حمل و نقل محصول تا مرکز خرید، پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز برای جابه‌جایی کمباین، پرداخت سهم حق بیمه کشاورزان برای کل سطح زیر کشت کلزا، ضدعفونی بذر کلزای مناطق آلوده به کک همزمان با پروسس و بسته‌بندی بذر از سیاست‌های حمایتی سازمان جهاد کشاورزی دهگلان برای توسعه محصول کلزا می‌باشد.

 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان گفت: کلاس‌های آموزشی و مهارتی با هدف  کشت محصول کلزا در مراکز دهستانی بلدستی، بلبان‌آباد و قروچای با همت اداره ترویج و آموزش جهاد کشاورزی این شهرستان برگزار شده است..

 

وی افزود: در این دوره آموزشی کشاورزان با نحوه و روش کاشت و برداشت محصول کلزا،  آماده‌سازی زمین، تراکم بوته‌ها و میزان بذر، میزان و نوع مصرف کود شیمیایی، علف‌های هرز و نحوه مبارزه با آن، آفات و بیماری‌ها و مبارزه شیمیایی و بیولوژی این محصول آشنا و آموزش لازم داده شد.