‌رشد 22 درصدی منابع بانک‌ها در کردستان طی 3 ماهه نخست امسال

‌حسین فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،‌ اظهار کرد: ارزیابی دولت از عملکرد سه ماه اول سال 95 بانک‌ها در کردستان نشان می‌دهد که روند و جهت عمومی عملکرد بانک‌ها در استان «حمایت از سرمایه گذاری در کردستان» بوده است.

وی افزود: در این ارزیابی عملکرد بانک کشاورزی کردستان به نسبت دیگر بانک‌های فعال در کردستان در حوزه حمایت از «سرمایه گذاری» شاخص‌تر و موفق‌تر بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان ادامه داد: مسئولیت بانک‌ها در کردستان در حمایت از سرمایه‌گذاران از دیگر استان‌ها خطیرتر است و مدیران بانک‌ها هر اندازه منابع بانکی را به تولید و اشتغال سوق دهند، نقش آنها در امور توسعه‌ای و زیربنایی استان برجسته‌تر است.

وی تایید کرد: کار آفرینان و صاحبان ایده در کردستان متاسفانه از بنیه مالی قوی برخوردار نیستند و این موضوع اهمیت حمایت بانک‌ها از تولید و اشتغال و تامین منابع مورد نیاز آفرینان را دوچندان می‌کند.

‌رشد 22 درصدی منابع بانک‌ها

‌فیروزی اعلام کرد: تازه‌ترین ارزیابی عملکرد بانک‌های کردستان نشان می‌دهد که منابع و سپرده گذاری در بانک‌های استان در سه ماهه نخست سال جاری از رشدی معادل 22.4 درصد برخوردار شده و منابع بانکی به بیش از 50 هزار میلیارد ریال رسیده است.

 وی ادامه داد: این گزارش نشان می‌دهد که در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 94، بانک‌های ملی، ملت و کشاورزی به ترتیب با 19 و7 دهم درصد، 16 و3 دهم درصد و11 و 6 دهم درصد در صدر عملکرد بانک‌های استان درجذب منابع بانکی درکردستان قرار گرفته‌اند که بیشترین منابع جذب شده دراین مدت، سپرده‌های کوتاه مدت بوده است.

 رشد 25 درصدی مصارف

‌معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان عنوان کرد: در حالی که رشد منابع کمی بیش از 22 درصد را نشان می‌دهد، رشد مصارف نیز در سه ماهه اول نسبت به مدت مشابه سال 94 به میزان 25.1 دهم درصد گزارش شده است.

‌وی این رشد را نشان دهنده «توجه مدیران بانک‌ها به سرمایه گذاری» دانست و افزود: برپایه این گزارش، در سه ماهه اول سال 95 به نسبت مدت مشابه بیشترین مصارف در بانک‌های کشاورزی، ملی و مسکن به ترتیب با 23 و 4 ‌درصد، 19.5 درصد و 15.3 ‌درصد اعلام شده است.

 خدمات و بازرگانی پیشتاز بهره مندی از تسهیلات

‌فیروزی با اشاره به اینکه در سه اول سال 95 کردستانی‌ها در بخش خدمات و بازرگانی بیشترین تسهیلات را دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: این بخش با ثبت رکورد 37.1‌ درصد پیشتاز مصرف تسهیلات در استان است.

وی خاطرنشان کرد: بخش صنعت ومعدن با 7.5 درصد کمترین حجم تسهیلات را به خود اختصاص داده است و در همین مدت حدود22 درصد تسهیلات سه ماه اول 95 بانک‌های استان به بخش کشاورزی داده شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان بیان کرد: ارزیابی‌های سه ماهه اول سال 95 نشان می‌دهد که نسبت مانده کل مطالبات و معوق سررسید گذشته و مشکوک الوصول به مصارف 7.4 دهم درصد بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 7.8 ‌درصد بوده 0.4 درصد بهبود نشان می‌دهد.

وی اعلام کرد: مجموع مطالبات نسبت به مصارف در سه ماهه اول سال 95 کاهش یافته است.

فیروزی ذکر کرد: تا پایان خردادماه 95 مجموع مطالبات معوق و سررسید بانک‌های فعال در کردستان 330 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی همچنین تایید کرد: بانک‌های ملی، سپه و ملت در سه ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشترین رشد مصارف را داشته‌اند و در همین مدت بانک‌های تجارت و پست بانک کمترین پرداخت تسهیلات نسبت به همین مدت درسال 94 را تجربه کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان یادآور شد: گزارش عملکرد سه ماهه اول سال 95 نشان می‌دهد بانک‌های توسعه تعاون، کشاورزی و مسکن نسبت به سه ماه اول سال 94 بیشترین رشد جذب منابع درکردستان را تجربه کرده‌اند و در این مدت بانک تجارت و پست بانک هم کمترین رشد منابع استان را از آن خود کرده‌اند.