۳۰۰ پروانه با مجوز بهره‌برداری در کردستان باطل شد

محمد دره‌وزمی بعدازظهر امروز در هشتمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کردستان که با حضور استاندار کردستان و مسئولان استان در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: در بحث اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور کارهایی در قالب 7 پروژه تعریف شده که کل پروژه‌هایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده بر‌اساس رویکردهای اقتصاد مقاومتی است و در استان کردستان نیز سعی کردیم بر‌اساس ظرفیت‌های استانی برش‌های استانی را پیگیری کنیم.

وی گفت: 7 پروژه در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده ‌که مهم‌ترین پروژه وزارت صنعت، معدن و تجارت پروژه رونق تولید و تعیین و تکلیف 7 هزار و 500 واحد تولیدی مشکل‌دار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: ایجاد توازن زنجیره با بعد مورد نیاز و توسعه صنعت فولاد کشور، ارتقا رقابت‌پذیری مجموعه‌های کوچک و متوسط، مدیریت هدفمند، افزایش صادرات کالا و خدمات غیرنفتی به میزان 10 میلیارد تومان، پروژه تکمیل طرح‌های بالای 60 درصد، پروژه تکمیل 32 طرح ملی از دیگر پروژه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی گفت: برای پروژه رونق تولید و تعیین و تکلیف 7 هزار و 500 واحد تولیدی مشکل‌دار اقدامات برسی آخرین وضعیت واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری و شناسایی مشکلات موجود و اطلاع‌رسانی به واحدهای صنعتی از طریق ادارات شهرستان انجام شده است.

دره‌وزمی افزود: در پایش انجام شده اسفندماه سال گذشته 300 پروانه که در سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز بهره‌برداری داشتند باطل شده و نهایتاً 758 واحد تولیدی صنعتی که دارای مکان مشخص، تجهیزات و خط هستند شناسایی شده‌اند.

وی اظهار کرد: از مجموع 758 واحد تولیدی صنعتی شناخته شده 388 واحد آن فعال،242 واحد نیمه فعال و 138 واحد راکد هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: در 758 واحد تولیدی صنعتی شناخته شده 12 هزار و 500 نفر آمار اشتغال وجود داشت که براساس ظرفیت واقعی 8 هزار و 500 نفر در این 758 واحد مشغول به کار هستند و از این 8 هزار و 500 نفر نیز 6 هزار و 687 نفر اشتغال فعال، یک‌هزار و 629 نفر اشتغال نیمه فعال و 184 نفر اشتغال غیرفعال دارند.

وی گفت: کمبود نقدینگی، محدودیت بازر فروش، تامین مواد اولیه و قطعات یدکی، بدهی به سایر ارگان‌ها، بدهی معوق بانکی، مشکل مدیریتی، تامین انرژی و حقوق معوق کارگران از جمله مشکلات پیش روی واحدهای صنعتی در استان کردستان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: تعداد کل طرح ها و واحدهای ثبت نام شده در سامانه بهین یاب استان در بخش صنعت 208 مورد با اعتبار 209 میلیارد و 100 میلیون تومان بوده ‌و در بخش کشاورزی نیز 943 با اعتبار 341 میلیارد و 900 میلیون تومان بوده است.