میزان تولید عسل در استان کردستان یک‌هزار و ۳۰ تن است

خالد جعفری ظهر امروز در حاشیه برپایی دومین نمایشگاه تخصصی عسل و فرآورده‌های زنبور عسل که با حضور مسئولان استان و شهرستان در پردیس سینما بهمن سنندج به مدت یک هفته برپا شده است، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برابر آمارگیری سال 94، 164 هزار و 546 کندوی زنبور عسل در استان وجود دارد که از این تعداد 157 هزار و 85 کلنی مدرن و 7 هزار و 461 کلنی بومی است.

وی گفت: 95.5 درصد تعداد کندوهای زنبور عسل در سطح استان به صورت مدرن و 4.5 درصد کلنی بومی هستند.

تولید عسل در استان کردستان یک‌هزار و 30 تن است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: در حال حاضر میزان تولید عسل استان کردستان یک‌هزار و 30 تن است که یک‌هزار و 20 تن آن حاصل تولید کلنی‌های مدرن و 10 تن دیگر حاصل کلنی‌های بومی است‌.

3 هزار و 739 نفر در کردستان به شغل زنبورداری اشتغال دارند

وی گفت: بر‌اساس نتایج آمارگیری سال گذشته 3 هزار و 739 نفر در سطح استان به شغل زنبورداری اشتغال دارند که از این تعداد یک‌هزار نفر انان به صورت حرفه‌ای اشتغال دارند.

جعفری افزود: شهرستان سقز از نظر تعداد کلنی 27 درصد و از نظر تولید عسل 24 درصد و از نظر تعداد زنبوردار 29 درصد رتبه نخست استان را دارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر از نظر تولید عسل هم شهرستان‌های سنندج با تولید 19 درصد عسل، کامیاران با 12 درصد تولید عسل و مریوان با 9 درصد به ترتیب در رده‌های بعدی تولید عسل استان قرار دارند.

افزایش کندوی مدرن و کاهش کندوی بومی جز سیاست‌های جهاد کشاورزی است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به وضعیت عسل در استان کردستان از سال 77 تاکنون گفت: در سال 77 تعداد کندوهای استان فقط 70 هزار و 500 کندو بوده که 26 هزار و 500 کندو به صورت مدرن و 44 هزار کندوی دیگر معادل 63 درصد بومی بوده است.

وی گفت: در چند سال اخیر روند افزایش کندوی مدرن و کاهش کندوی بومی جز سیاست‌های استان در بخش جهاد کشاورزی قرار گرفت.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: استان کردستان از نظر تعداد کلنی در جایگاه 13 کشوری و در زمینه تولید عسل رتبه 15 کشوری را دارد.

وی گفت: در مهرماه سال جاری تعدادی از شهرستان‌ها از رشد حداقل 20 درصدی تعداد کندوهای زنبور عسل و 25 درصدی تولید عسل برخوردار بودند.

پروژه توسعه زنبورداری 4175 شغل در کردستان ایجاد می‌کند

جعفری به پروژه توسعه زنبورداری از سال 91 به صورت پایلوت در شهرستان‌های سنندج، سقز و مریوان اشاره کرد و گفت: از انجا که به برآورد کارشناسان استان ظرفیت حداقل 3 برابر نگهداری کندو و زنبور عسل نسبت به وضع موجود را دارد این پروژه در سه شهرستان مذکور اجرا شد.

وی اظهار کرد: در اجرای پروژه توسعه زنبورداری در 21 روستا سه شهرستان سنندج، مریوان و سقز برای 274 نفر با اعتباری حدود 50 میلیون تومان این کار آغاز شد که در اجرای این طرح پس از آموزش 15 روزه در روستاها به صورت تئوری و عملی به هر نفر 5 کندو با جمعیت ارائه شد و مورد رصد و پایش قرار گرفت.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه با توجه به نتایج مثبت این طرح در سومین سال اقتصاد مقاومتی پروژه توسعه زنبورداری برای 5 سال مورد موافقت قرار گرفت که بر اساس آن در پایان 5 سال به تعداد کندوهای مدرن 250 هزار و به میزان تولید عسل استان کردستان 2 هزار تن اضافه شد و برای 4 هزار و 175 جوان روستایی شغل مستقیم ایجاد می‌شود.

وی گفت: عسل استان کردستان از نظر کیفیت نیز جز کیفی‌ترین عسل بوده و ارگانیک است.