10 درصد منابع آبی سقز به دریاچه ارومیه می‌رود

مجری برنامه ترویج کشاورزی پایداردردومین جلسه کارگروه راهبردی برنامه جامع ترویج، آموزش و اطلاع رسانی در حوزه دریاچه ارومیه اظهار کرد: یکی از مصوبات دولت یازدهم باتوجه به بحران  خشکی در کشور احیای دریاچه ارومیه است که بامحوریت دانشگاه صنعتی شریف که با یک ستاد ملی با هدف اولیه جلوگیری از خشک شدن این دریاچه آغاز شد.

محمد شریفی‌مقدم گفت: ارزیابی و مطالعات این برنامه  ۵۰۰ هزارهکتار در سطح دریاچه ارومیه شروع و با ارائه راهکار  در حوزه های مختلف برای جلوگیری از خشک شدن بیشتر انجام می شود.

وی با اشاره به مصوبات این برنامه گفت: کاهش ۴۰ درصدی آب در بخش کشاورزی باتوجه به پیشنهاد وزارت کشاورزی از مصوبات این برنامه است که با برسی های انجام شده سیمینه رود و زرینه رود حوزه اجرای این مصوبه هستند.

مجری برنامه ترویج کشاورزی پایدار در ادامه افزود:میاندوآب،شاهین دژ، تکاب و بوکان پنج شهر اجرای این برنامه هستندکه حدود ۱/۸ میلیون هکتار به تعبیری ۱۸ هزار هکتار یعنی ۳۳ درصد از کل حوزه دریاچه ارومیه است.

شریفی مقدم یادآورشد: سهم شهرستان سقز ۱۰ درصد از مساحت کل منابع آبی است که سقز به عنوان مرزسد بوکان و شاهین دژاست و سرشاخه های اصلی زرینه است.

وی گفت: فاز اول مصوبه ۵ سال است و با پیش بینی های انجام شده در سال باید ۸ درصد کاهش مصرف آب باید اجرایی شود کاهش ۴۰ درصدی آب راهکار اصلی مصوبه کاهش آب در بخش کشاورزی است.

وی با تاکید بر اینکه تحقیقات و مطالعات این برنامه را مهندسین مشاور یکم به عهده دارند اظهار داشت:  تحقیقات و مطالعات این برنامه در سال جاری از شهرستان سقز آغاز می شود که همزمان با کار مطالعاتی سازمان جهاد کشاورزی آموزش، ساماندهی و اجرای بخش رسانه ایی،آگاه سازی نیروی انسانی و عوامل اجرایی را آغاز کرده است.

مجری برنامه ترویج کشاورزی پایدار هدف این برنامه را استقرار کشاورزی پایدار عنوان کردو گفت: باتوجه به حفظ منابه طبیعی و محیط زیست باید  از منابع آب و خاک بهترین استفاده را کردو اسقرار کشاورزی پایدار را ایجاد کرد.

شریفی مقدم تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی با مشارکت دستگاه ها کار را منظم و سیسماتیک با اولویت کشاورزی پایدار آغاز کرده است و با اطلاع رسانی جامع برنامه ها و اهداف برنامه را در اختیار کارگروه می گذارد.

وی افزود: حوزه دریاچه ارومیه با ۳/۵ درصد از جمعیت کشور و ۷ درصد از منابع آبی کشور از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که علاوه بر ملی بودن بحث آب فرامنطقه ایی هم است که باید با جدیت کامل این برنامه اجرایی شود.

مجری برنامه ترویج کشاورزی پایدار وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: باید مهندسی آب برای  آب انجام شودنقشه مهندسی آب که یک برنامه  پایلوت ملی است در کشور آغاز شده است.

 وی عنوان کرد: مهندسی آب برای آب تعادل بخشی برای منابع و مصارف کل کشور است که نتیجه این تعادل بخشی سهم کشاورزی، دریاچه و منابع ملی است.

شریفی مقدم هدف از اجرای پروژه در سقز را افزایش راندمان آبیاری کاهش مصرف آب، افزایش تولید در سطح عنوان کردو افزود:در نهایت مدیریت مصرف آب در داخل مزرعه از اهداف دیگراین برنامه است.