۱۵ درصد سنگ‌های قیمتی و تزئینی دنیا در قروه وجود دارد

علی‌محمد مرادی عصر امروز در دیدار با روسای دانشگاه‌های استان کردستان و نمایندگان مردم کردستان در مجلس که با حضور استاندار کردستان در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار داشت: خوشحالم که در جمع اساتید و جامعه دانشگاهی استان هستم چرا که در بهترین مکان و دانشگاه که بهترین مکان برای دانایی است حضور دارم.

وی گفت: اگر می‌خواهیم به توسعه یافتگی برسیم باید نیروهای توسعه یافته داشته باشیم و این امر محقق نمی‌شود مگر با تربیت نیروی انسانی متعهد و این امر بستگی به تلاش‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دارد.

نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس تصریح کرد: محرومیت‌هایی که در کردستان است مضاعف است به ویژه در شهرستان‌های قروه و دهگلان که این امر نیاز به توجه دولت دارد و اکنون یک دانشکده صنعت و معدن در شهرستان قروه ایجاد شده است.

وی گفت: اگر به خوبی بررسی کنیم در شهرستان قروه 15 درصد سنگ‌های قیمتی و تزئینی دنیا در آن وجود دارد اما نمی‌توانیم نیروی انسانی متناسب با این صنایع را تربیت کنیم.

مرادی افزود: امروز در بازدید میدانی که از بیمارستان 540 تخت‌خوابی کوثر سنندج داشتم شاهد خدمات خوب وزارت بهداشت و درمان در احداث این بیمارستان بودم که جای تقدیر دارد و برای ساخت این بیمارستان با 97 درصد پیشرفت فیزیکی 300 میلیارد تومان هزینه شده است و در حال بهره‌برداری است.

صادرات 167 هزار دلاری فرآورده‌های مراکز علم و فناوری کردستان

رئیس پارک علم و فناوری کردستان در ادامه این نشست اظهار داشت: در حال حاضر دو مرکز رشد در شهرستان‌های سنندج و مریوان وجود دارد که 50 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان را پوشش می‌دهند.

خالد سعیدی به وجود 4 مرکز نوآوری و خلاقیت در شهرهای سنندج، دیواندره و سقز و قروه اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون 97 شرکت دانش، 51 واحد فناوری، 17 پارک علم و فناوری در استان وجود دارد که 21 نفر عضو شرکت‌های دانش بنیان هستند.

وی به فعالیت 29 شرکت هسته‌ای دانش بنیان در سطح استان اشاره کرد و گفت: از زمان فعالیت پارک علم و فناوری در استان کردستان تاکنون 167 هزار دلار صادرات از فراورده‌های فناوری انجام شده و برای 533 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد شده است.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان با اشاره به اقدامات انجام شده پارک علم و فناوری استان تصریح کرد: تملک زمین 15 هکتاری برای ایجاد مراکز فناوری و رشد قرار است به 100 هکتار نیز افزایش یابد.

وی به ایجاد صندوق حامیان علم و فناوری در استان اشاره کرد و گفت: بودجه‌ای که به صندوق‌های پژوهشی و نوآوری اختصاص می‌یابد متاسفانه در کردستان وجود ندارد و این بودجه کمتر به استان کردستان رسیده است و به افراد خارج از پارک علم و فناوری به عنوان برج‌های فناوری داده می‌شود که به منظور تضعیف پارک‌های علم و فناوری است.