سانسور کردن آسیب‌های اجتماعی ممنوعیت دارد‌

علی اکبر گروسی ظهر امروز در دومین اجلاس استانی نماز با موضوع « نقش نماز در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی » و تجلیل از فعالان و خادمین و دستگاه‌های برتر نماز که با حضور مسئولان و مدیران استان در مجتمع کوثر سازمان تبلیغات اسلامی کردستان برگزار شد، اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی در جامعه ما به مثابه زخم‌هایی هستند که به پیکره اجتماع وارد شدند که نیاز به درمان و پیشگیری دارند.

وی گفت: برای این کار همه جوامع چه جوامع کوچک و چه جوامع بزرگ همه به فکر بودند که جامعه را از آسیب‌های متعدد کنار بگذارند و آنها را از دچار شدن به آسیب‌ها بیمه کنند چرا که آسیب‌ها مانع ترقی و رشد هستند.

رئیس کل دادگستری کردستان تصریح کرد: هر جامعه‌ای به فراخور توان خود برای مقابله با این آسیب‌ها برنامه‌ریزی کار علمی و عملی می‌کنند و نلاش دارند دلایل و عوامل آسیب‌ها را شناسایی و همه توان خود را برای مهار و کنترل آن به کار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه سانسور کردن آسیب‌های اجتماعی ممنوع است، گفت: رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، فضاهای مجازی و علما و روحانیون همه باید بدون رودربایستی ممانعت آسیب‌های اجتماعی را تذکر دهند و برای ان برنامه‌ریزی کنند.

گروسی افزود: هر کس خصوصیات وی پایین‌تر از خصوصیات متوسط باشد دچار آسیب اجتماعی، رفتارهای نانرمالی می‌شود که باید فرد خود را با رفتار جامعه منطبق کند.

‌وی از ارزش‌های اسلامی به عنوان بهترین ملاک برای شناسایی آسیب‌های اجتماعی نام برد و اظهار کرد: بخشی از ملاک‌ها دینی است و ارزش‌های دینی، صداقت و راستی، پرهیز از دروغ و خیانت و به طور کلی ارزش‌های اسلامی بهترین ملاک برای شناسایی رفتارها، هنجارها با رفتارهای ناهنجار و آسیب‌های اجتماعی است.

رئیس کل دادگستری کردستان با تایکد بر اینکه باید عوامل ایجاد آسیب‌های اجتماعی را شناسایی کنیم، گفت: بخشی از این عوامل شخصیتی هستند و ناهنجاری‌ها، عدم احساس مسئولیت، خودمحوری و نیاز بی‌حد به تشویق، افراد دارای خانواده متزلزل، فاقد نفس و افسردگی‌های شدید از عوامل شخصیتی موثر در ایجاد آسیب‌های اجتماعی است.

وی گفت: عوامل اجتماعی، آشفتگی خانواده، طلاق، سرگردانی اجتماعی، بی‌هویتی و بی‌هدفی از عوامل دیگر آسیب‌های اجتماعی است که فرد و خانواده را در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌دهد.

رئیس کل دادگستری کردستان خاطرنشان کرد: عدم اشتغال و بیکاری یکی از اساسی‌ترین عامل برای آسیب‌های اجتماعی است به طوری که شغل‌های کم اهمیت، شغل‌های حساس و پرمسئولیت، جرایم سنگین و اختلاس‌ها و عدم پایبندی به آموزه‌های دینی از عواملی است که در ایجاد آسیب‌های اجتماعی نقش دارند.

وی گفت: بازگشت به آموزه‌های دینی تنها راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی است که مسئولان و مدیران و معلمان وظیفه دارند که به نماز اهمیت خاصی دهند چرا که یکی از ابزار مقابله با آسیب‌های اجتماعی و اقدامات پیشگیرانه برپایی نماز و اطلاع‌رسانی است که رسانه‌ها و ائمه جمعه و جماعات و مسئولان باید افراد جامعه را از نهیب آسیبهای اجتماعی آگاه و گوشزد کنند.

فضای مجازی بیشترین آسیب اجتماعی را برای جوانان دارد

گروسی بر توجه کردن به فضاهای مجازی تاکید کرد و افزود: امروزه یکی از بیشترین آسیب‌های اجتماعی که متوجه جوانان می‌شود فضاهای مجازی بوده و زمانی ما نگران ماهواره و دیش‌های پشت بام خانه‌ها بودیم اما امروز با فضای مجازی مواجه هستیم و این فضاها به مراتب دارای حفره‌هایی هستند که جوانان، امنیت و ارزش‌های اسلامی را نشانه و مورد هدف قرار داده است.