مناطق آزاداقتصادمردم نهاد

عبدالرسول خلیلی امروزپنج شنبه در سمینار آموزشی نقش مناطق آزاد در تعامل با اقتصاد جهانی که در آمفی تئاتر سازمان برنامه و بودجه کردستان برگزارشد، گفت: یک فرویت لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی با ۱۳۰ رای در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و اکنون هم در دست بررسی است و در کمیسیون اقتصادی هم با ایجاد آن موافقت شده است.

وی عنوان کرد: تاخیری که در تصویب نهایی این لایحه ایجاد شده به دلیل وسعت مناطق آزاد جدید است که این مهم هم بعد از تصویب مجلس توسط دولت تعیین می شود.

وی به تاریخچه ای از ایجاد مناطق آزاد در دنیا اشاره کرد و اظهارداشت: نخستین منطقه آزاد دنیا سال ۱۸۸۸ در شهر هامبورک شروع به فعالیت کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اولین نسل از مناطق آزاد با هدف کسب و کار و تجارت ایجاد شده است، بیان کرد: دومین نسل مناطق آزاد بعد از جنگ جهانی دوم و به منظور ایجاد صنایع و کارخانجات و توسعه صنعت به دور از مقررات دست و پاگیر ایجاد شد.

خلیلی با اشاره به اینکه یکی از الزامات توسعه صنعت در مناطق آزاد معالیت مالیاتی بود، ادامه داد: دولت ها زمانی که به دنبال توسعه و تشویق صادرات هستند باید بحث معافیت مالیاتی را مطرح و اجرایی کنند.

وی اضافه کرد: معافیت مالیاتی شرایط و بستری برای تحرک بیشتر مردم فراهم می کند و دراین راستا تولید برای تجارت انجام می شود.

وی مناطق آزاد را اقتصاد مردم نهاد ذکر کرد و گفت: رفع محرومیت زدایی منطقه از سیاست های ایجاد مناطق آزاد در ایران است و برای دستیابی به این هدف هم قطعا باید تجارت در این مناطق رونق پیدا کند.

کارشناس ارشد مناطق آزاد جذب بازار هدف منطقه ای را از دیگر سیاست های ایجاد مناطق آزاد در کشورمان ذکر کرد و افزود:  بی شک منطقه آزاد بانه و مریوان به این دلیل ایجاد می شود که بازار اقلیم کردستان عراق را پوشش دهد لذا نگاه به مناطق آزاد دورنی نیست بلکه بیرونی است.

خلیلی عنوان کرد: دو شهر بانه و مریوان رونق تجاری در آن شکل گرفته و نگاه بالادستی هم به توسعه انها وجود دارد لذا برای هدفمند کردن فعالیت ها نیاز به ایجاد مناطق آزاد و ذهنیت های توسعه یافته در این رابطه داریم.

وی اظهارداشت: نگاه مدیران استان کردستان به مناطق آزاد باید مبتنی بر توسعه و عمران استان با استفاده از ظرفیت ها و فرصت های موجود در آن باشد.

وی با اشاره به اینکه کار اصلی مدیران باید ایجاد شرایط انجام کار اقتصادی برای مردم باشد، بیان کرد: با ایجاد مناطق آزاد شرایطی افراهم می شود که مردم راحت تر و بدون مقررات دست و پاگیر کار کنند.

کارشناس ارشد مناطق آزاد با اشاره به دو دهه تجربه خود و انتشار ده ها مقاله در حوزه مناطق آزاد، گفت: یکی از مسائل حائز اهمیت در مناطق آزاد انتخاب افراد توانمند برای مدیریت در این مناطق است.

خلیلی از مدیران ارشد استان خواست به دنبال این نباشند که فلان نماینده مجلس فردی را به آنها معرفی کند بلکه خود بهترین و توانمندترین فرد را به عنوان مدیر مناطق آزاد بانه و مریوان انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه استراتژی ما در ایجاد مناطق آزاد جایگزینی واردات نیست بلکه هدف توسعه و تشویق صادرات است، افزود: بنابراین با این شرایط می توان فضای بانه و مریوان را به فضایی اقتصاد و صادرات و تولید تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه نگاه در ایجاد مناطق آزاد بانه و مریوان صادرات محوراست، اظهارداشت: سرمایه گذاران بومی استان شناسایی شود چراکه این سرمایه گذاران می توانند زمینه جلب سرمایه گذاری های خارجی را هم فراهم کنند.

برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت از وظایف مناطق آزاد است

کارشناس ارشد مناطق آزاد با بیان اینکه نسل سوم مناطق آزاد با هدف ارائه خدمات ایجاد شد، بیان کرد: نسل چهارم مناطق آزاد هم اواخر دهه ی ۱۹۷۰ به دنبال توسعه اقتصادی جهان و انقلاب فناورانه در امریکا سپس در سایر نقاط دنیا بوجود آمد.

خلیلی ادامه داد: این نسل جهش و ارتقای مناطق آزاد صنعتی و خدماتی به مناطق دانش بنیان مانند پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و تحقیقات بود.

وی یکی از وظایف مناطق آزاد را برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه ذکر کرد و اظهارداشت: اگر چنین وظایفی  در مناطق آزاد اعمال و اجرا نشود این مناطق بی شک اسیر واردات خواهند شد.

وی اضافه کرد: نسل پنجم مناطق آزاد به دلیل دارا بودن مجموعه کارکردهای نسل پیشین، مناطق آزاد جامع نامیده شدند و فعالیت های اقتصادی و تجاری در این مناطق بر پایه دانش شکل گرفته است.

کارشناس ارشد مناطق آزاد به وجود چهار موج تکنولوژی در دنیا اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد تولید امروز دنیا در موج سوم و ۲۰ درصد هم در موج چهارم انجام می شود واین در حالی است که در کشورما هنوز ۸۰ درصد تولیدات آن در موج دوم حاصل می شود و همین مسئله موجب شده که تولیدات ما فقط در داخل کشور قابل استفاده و در نهایت قابلیت صادرات نداشته باشد.

خلیلی بیان کرد: یکی از نکات و مسائلی که در منطقه آزاد بانه و مریوان باید مورد توجه قرار گیرد استفاده از تکنولوژی های بالا است.

۳ درصد کل مساحت ایران را مناطق آزاد تشکیل داده است

وی اظهارداشت: براساس برآوردهای انجام شده ۳ درصد مساحت کل کشور به مناطق آزاد اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه نسل ششم مناطق آژاد براساس آموزه ی همگرایی منطقه ای ایجاد شده است، گفت: این نسل را مناطق آزاد فرامرزی می نامند.

کارشناس ارشد مناطق آزاد توجه به بخش خصوص در مناطق آزاد را بسیار مهم خواند و اظهارداشت: فضا و شرایط باید برای فعالیت بخش خصوصی در مناطق آزاد ایجاد شود تا این مناطق رشد کنند.

خلیلی عنوان کرد: نیاز است مسئولان استان کردستان بانک اطلاعاتی از سرمایه گذاران بومی و حتی سرمایه گذاران غیر بومی را تهیه و زمینه فعالیت آنها را در منطقه آزاد بانه و مریوان فراهم کنند.