کاهش ۱۷ درصدی ازدواج و ۵ درصدی آمار طلاق در بیجار

بیژن زندیه امشب در جلسه "سند کاهش طلاق" شهرستان بیجار که با حضور مسئولان شهرستان در سالن شهدای گمنام فرمانداری برگزار شد، از طلاق به عنوان یک آسیب جدی اجتماعی نام برد و اظهار داشت: آمار و معضل طلاق که به عنوان یک آسیب اجتماعی ذهن همه را درگیر کرده باعث ایجاد روحیه یأس و نامیدی در بین جوانان شده است.

وی با اشاره به علت‌های فراوان طلاق گفت: در میان تحقیقات انجام شده خیلی از علت‌های واقعی طلاق دیده نمی‌شود و خیلی از زوج‌ها در دادگاه به علت اصلی درخواست طلاق خود اشاره نمی‌کنند بنابراین به همین علت، آنچه که واقعیت دارد با آمار و ارقام و پژوهش‌ها متفاوت است.

فرماندار شهرستان بیجار مهم‌ترین عامل طلاق بعد از اعتیاد را عدم آموزش و آگاهی لازم دانست و تصریح کرد: عدم مهارت زندگی از مهم‌ترین عوامل طلاق است و به همین علت بیشتر زوجین به دلیل عدم مهارت در ارتباط با یکدیگر و نداشتن شناخت کافی از همدیگر، دچار اختلاف می‌شوند.

وی از جابجایی ارزش‌ها و وجود چشم و هم‌چشمی در میان خانواده‌ها به عنوان دلایل دیگر طلاق نام برد و گفت: اگر جوانان و خانواده‌ها از ارزش‌ها و معیارهای دینی دور نشوند و اسلام را در زندگی خود پیاده کنند، به طور قطع شاهد کاهش طلاق در سطح جامعه خواهیم بود.

زندیه افزود: فاصله گرفتن از ارزش‌ها و تهاجم فرهنگی دشمن با استفاده از ماهواره و فضاهای مجازی برای نابودی خانواده‌ها از دیگر عوامل طلاق است که اگر کسی تقوا داشته باشد و پایبند به ارزش‌های اسلامی باشد هیچ‌وقت به سمت این مسائل نمی‌رود.

وی گسترش دامنه توقعات و کاهش قبح طلاق در میان خانواده‌ها را از عوامل دیگر طلاق دانست و اظهار کرد: در گذشته طلاق در میان خانواده‌ها صورت زشت و نامیمونی داشت و خانواده‌ها به راحتی اجازه نمی‌دادند تا زوجین از هم جدا شوند اما در حال حاضر برخی از خانواده‌ها در همان ابتدای شروع اختلافات، طلاق را پیشنهاد می‌کنند.

فرماندار شهرستان بیجار خطاب به مدیران بر لزوم کارگاه‌های آموزشی تاکید کرد و گفت: تمام ادارات طبق نیازهای جامعه موظف به برگزاری کارگاه‌های آموزشی هستند و آموزش اصلی‌ترین مسئله برای داشتن یک زندگی خوب است.

وی از کاهش 17 درصدی ازدواج و افزایش 5 درصدی آمار طلاق در بیجار در امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در 8 ماهه نخست سال 94 ، 714 ازدواج داشته‌ایم که این آمار در 8 ماه نخست امسال، 592 ازدواج بوده است.

فرماندار شهرستان بیجار افزایش آمار طلاق را برای جامعه اسلامی ناخوشایند دانست و خاطر نشان کرد: زیبنده یک جامعه اسلامی نیست که آمار طلاق در آن بالا باشد و باید تمام ادارات طبق سند کاهش طلاق عمل کرده و کارگاه‌ها را به موقع برگزار کنند تا بتوانیم تاثیرگذار باشیم.