عجایب بیمارستانی در کرمانشاه

استان کرمانشاه با دارا بودن یک مرکزیت جغرافیایی برای غرب کشور عموماً پاسخ گوی نیازهای درمانی بخش عمده‌ای از مردم استان‌های غربی ایران است.

این موضوع در حالی است که کیفیت این خدمات درمانی چه از نظر ساختار فیزیکی محیط های درمان (بیمارستان ها) و چه از نظر تعامل نیروی انسانی بخش درمان (پزشکان و پرستاران) با مردم همواره مورد انتقادهای گسترده شهروندان است.

یکی از مهمترین مراکز درمانی استان کرمانشاه با بیش از ۴۰ سال قدمت، بیمارستان آیت الله طالقانی شهر کرمانشاه است که با توجه به دارا بودن بخش "تروما" اکثر مراجعات ناشی از حوادث و سوانح به این مجموعه درمانی اختصاص می یابد. به همین دلیل همواره شلوغی و ازدحام همراه با ناله دردناک مصدومان در آن آواهای آشنا و تکراری است.

 

یکی از بیماران مراجعه کننده به بخش ارتوپدی این بیمارستان به مهر گفته است که او را بدون اطلاع و سوال و جواب‌های معمول قبل از درمان برای بخیه معمولی روی بند نخست انگشت سبابه‌اش بی‌هوش کرده اند! در حالی که به دلیل حساسیت به بی‌هوشی ساعت‌ها با حالت تهوع و استفراغ همراه بوده است.

نارضایتی بیماران از وضعیت بیمارستان طالقانی کرمانشاه

این بیمار مداوا شده در بیمارستان آیت الله طالقانی کرمانشاه می‌افزاید: اصلا توقع پوشاندن لباس مخصوص اتاق عمل را نداشتم اما هنوز در تعجب هستم که چرا مرا با کفش! روی تخت اتاق عمل بردند. آنجا همه نوع زخمی و مصدوم بود و کفش هم آلوده ترین چیزی است که می‌شود داخل اتاق عمل برد.

وی افزود: بعد از بی‌هوشی به بخش ارتوپدی مرا باز گرداندند در حالی که روی تخت های بخش ارتوپدی حتی یک متکا و ملحفه هم برای بیمار نیست.... به دلیل افت شدید فشار حالت تهوع داشتم اما حتی برای گرفتن یک فشار ساده هم کسی پیدا نمی شد. همراه من برای حالت تهوعی که داشتم مجبور بود در به در به دنبال کیسه فریزر باشد...

 

بیمارستانی که هنوز صدای رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس در راهروهای آن به واسطه مرکزیت خدمت رسانی به جانبازان در آن سالها به گوش می‌رسد، امروز به تمام معنا ویرانه است که از دستشویی تا تخت های آن وضعیت مشابهی دارند و این تشابه بیشتر در بوی تعفن و کثیفی و کهنگی است.

گفتگو با رئیس این بیمارستان اما نکات جدیدتری را واکاوی می‌کند.

رئیس بیمارستان معتقد است چون معدود پزشکان این مجموعه بیماران را به مطب‌های خصوصی خود ارجاع می‌دهند تا حدود زیادی درآمد مجموعه را کاهش داده و مدیریت بیمارستان قادر به برنامه ریزی برای نوسازی امکانات نیست.

رئیس بیمارستان آیت الله طالقانی کرمانشاه  اظهار داشت: متأسفانه اقدامات معدود پزشکانی در این بیمارستان برای هدایت بیماران به بخش خصوصی سبب کاهش شدید درآمد بیمارستان و نارضایتی شدید مراجعین می‌شود.

دکتر فرشید رئیسی گفت: متأسفانه با این اقدام برخی پزشکان، افرادی که بضاعت مالی ندارند دچار عوارض جبران ناپذیری می‌شوند، و تمام ساخت و سازها و اقدامات آموزشی و سایر مسائل که در نهایت باید در خدمت کار برای بیمار باشد، با کندی مواجه می‌شود.

لزوم برخورد با متخلفان در بیمارستان

وی بیان کرد: بنده با وجود مشکلات ذکر شده پس از مذاکره با ریاست دانشگاه و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و أخذ مجوزهای لازم راهکار را در به کارگیری پزشکانی خارج از بیمارستان دیدم که بتوانند مشکلات بیماران را برطرف کنند.

رئیسی گفت: توصیه بنده به مردم شریف استان کرمانشاه این است که فریب صحبت‌های افراد سودجو را نخورند و با مشاوره غلط راهی مراکز خصوصی نشوند زیرا همین خدمات در بخش خصوصی توسط همین افراد و با امکانات کمتر انجام می‌شود.

وی با ابراز تاسف از اضطراب و ناراحتی بیمارانی که ناامید از همه جا از پزشکان مدد می‌خواهند، ادامه می‌دهد: مطمئن باشید هیچکس به اندازه من ناراحت و مضطرب نیست و عذاب وجدان ندارد متأسفانه فرهنگ نادرستی در بیمارستان رواج یافته و امیدواریم مسئولان مربوطه پیگیری کنند تا گره از کار بیماران باز شود.

این مسئول خواستار برخورد با متخلفان شد و افزود: از اندوه فراوان گاهی خواب به چشم ندارم، هرکدام از ما ممکن است با قضا و قدر الهی گذرمان به بیمارستان بیافتد و این واقعیات تلخ را مشاهده کند.

رئیس بیمارستان طالقانی همچنین معتقد است این بیمارستان به زودی با راه اندازی یک اتاق عمل فوق تخصصی با کیفیت و مدرن و همچنین بخش اورژانس با ۲ هزار و ۴۰۰ متر طی ۲ سال آینده اوضاع بیمارستان بهبود پیدا کند.

 در راستای وضعیت نابه سامان بسیاری از مراکز درمانی استان کرمانشاه همچنین با ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان به گفتگو خواهد پرداخت و خواسته های شهروندان از خبرگزاری را پیگیری خواهد کرد.