کرمانشاه از نخاله‌های ساختمانی پاک می‌شود

عبدالرضا شعبانی با بیان اینکه با اجرای این طرح بدنبال آن هستیم که شهر کرمانشاه را در سال 95 از نخاله ساختمانی پاک کنیم، گفت: این طرح با پاکسازی سطح منطقه 3 شهرداری و شهرک کهریز از نخاله‌های ساختمانی شروع شد.

 

شهردار کرمانشاه افزود: برنامه پاکسازی مسیرهای ورودی و خروجی و حاشیه شهر کرمانشاه از زباله و نخاله‌های ساختمانی تا زمانی‌که همه حاشیه شهر کرمانشاه از وجود نخاله و زباله پاک شود، ادامه خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه تولید نخاله‌های ساختمانی اجتناب ناپذیر است، اظهار کرد: باوجود عدم رونق ساخت و ساز، درحال حاضر روزانه حداقل سه هزار تن نخاله ساختمانی در شهر کرمانشاه تولید می شود.

 

وی با اشاره به اینکه حجم زیاد دورریزهای ساختمانی ناشی از فعالیتهای عمرانی(ساخت و ساز، تعمیر، تخریب و نوسازی) موجب بروز مشکلات زیادی از جمله مشکلات زیست محیطی شده است، گفت: با توجه به محدودیت منابع طبیعی و حفظ محیط زیست، بهترین راهکار استفاده مجدد از دورریزهاست.

 

شهردار کرمانشاه با اشاره به اینکه با استفاده از نخاله‌های ساختمانی علاوه بر کاهش استخراج از معادن می‌توان از انباشتگی این نخاله ها نیز جلوگیری کرد، افزود: خاک و ضایعات ساختمانی رها شده در شهرها و حاشیه آنها خطرات بسیار زیادی برای محیط زیست و سلامت شهروندان در پی دارد که می تواند باعث مشکلاتی برای شهروندان شود و علاوه بر آن سبب نازیبایی منظر شهر و بعضا بروز سانحه نیز خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: متأسفانه در رابطه با مدیریت دورریزهای ساختمانی در ایران به علت نبود قوانین و مقررات و دستورالعمل های ملی و منطقه‌ای مشکل مواد زائد جامد به صورت یک معضل درآمده است.

 

 

به گفته شهردار کرمانشاه، مدیریت مصالح قابل بازیافت دورریز ساختمانی از مهم ترین راهکارهای اقتصادی درکشورهاست. چرا که ضمن کاهش میزان ضایعات بر استفاده مجدد و بازیافت آن تأکید دارد.

 

وی ادامه داد: بازیافت دورریزهای ساختمانی می‌تواند احتیاج به انرژی و منابع طبیعی و نیز مقدار زمین مورد نیاز برای استخراج منابع و دفع بهداشتی راکاهش دهد.

 

شعبانی یکی از بهترین برنامه ها در مدیریت دورریزهای ساختمانی را بازیافت آنها عنوان کرد که به لحاظ صرفه جویی اقتصادی و فواید محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است

 

وی گفت: زمین و منابع طبیعی محدود است و باید مراقب این ثروت محدود باشیم و میراث گذشته را با امانتداری به آیندگان انتقال دهیم و از آلودگیهای زیست محیطی بکاهیم.

 

شعبانی با اشاره به در پیش بودن روز جهانی زمین پاک گفت: نامگذاری یک روز به عنوان روز زمین پاک نباید ما را درگیر کلیشه و رفتارهای نمادین و یکروزه به این مناسبت بکند و در دیگر ایام سال به جفای مان در حق زمین ادامه دهیم.