فارغ التحصیلان رشته های درمانی در رویای اشتغالی پایدار

بیکاری یکی از مباحث مهم در کشور است که به معضلی برای جوانان تبدیل شده است و لازم است به طور اساسی بررسی شود.

 

نرخ بیکاری در مناطق مختلف ایران متغیر است  و در بین استان ها، کرمانشاه بیشترین درصد نرخ بیکاری کشور را به خود اختصاص داده است.

 

بیکاری در همه رشته های تحصیلی وجود دارد و در این بین، به غیر از رشته پرستاری، رشته های پزشکی و رشته های مرتبط با درمان هم از شرایط مستثنی نیستند. بی توجهی دولت یازدهم به عرصه اشتغال باعث شده که بیکاری به حوزه فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با درمان هم برسد.

 

معضل بیکاری نه تنها بر جامعه و خانواده تاثیرات سوء دارد بلکه سبب ایجاد ناراحتی های جسمی و روحی بر افراد می شود.

 

آسیب های روانی بیکاری فارغ التحصیلان

 

جلال شاکری روانپزشک و عضو شورای عالی سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی و رئیس بیمارستان فارابی در گفتگو با خبرنگار شهد شفا  اظهار داشت: عدم وجود هویت در افراد سبب ایجاد بیماری می شود که در علم پزشکی به آن اختلالات روان تنی گفته می شود و باعث بروزمشکلات روحی، روانی و استرس می شود.

 

وی افزود: کار به طور غیرمستقیم برای نوجوان و جوان، یک نوع هویت ایجاد می کند و سبب می شود اعتماد به نفس فرد بالا رود و افسردگی، اضطراب و نگرانی های ذهنی شخص کم شود و در صورت نبود آن، استرس ها ادامه پیدا می کند و زمینه برای اختلالات روان تنی به وجود می آید.

 

این روان پزشک اظهار داشت: بیماری های اختلالات روان تنی شامل، سردرد، زخم معده، میگرن، کولیت عصبی، بیماری های تیروییدی، آسم، ضایعات پوستی، فشارخون و بیماری های دیگری هستند که  به علت اثرمستقیم و غیرمستقیم نگرانی ها به وجود می آید.

 

شاکری اظهار داشت: کار با مشغول شدن و تخلیه انرژی، بیماری های جسمی را که در اثر تشدید اختلالات روحی به وجود می آید، کم می کند، بنابراین باید برای دوری از اختلالات روان تنی، شغلی در جایگاه تخصصی فراهم شود.

 

عضو شورای عالی سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اهمیت اشتغال برای فارغ التحصیلان پزشکی بیان کرد: برای رشته پزشکی، شخص بعد از فارغ التحصیلی انتظار دارد که بعد از 8 یا 9 سال زمینه کاری برای او باشد تا باعث رشد اجتماعی و روانی وی شود.

 

شاکری با اشاره به اینکه بایستی عرضه و تقاضا با هم هماهنگ باشند، افزود: زمینه کاری باید در حدی باشد که نیازها با تعداد فارغ التحصیلان متناسب باشد.

 

وی تاکید کرد: اگر فرد کیفیت و کمیت تحصیلی و جایگاه علمی و آکادمیک بالایی داشته باشد و دارای وجدان کاری باشد و خودش را به کار نسبت دهد، قطعا دارای کار خواهد بود.

 

برای داشتن جامعه ای پایدار وجود شغل الزامی است

 

زینب فتحی کارشناس روان شناسی بالینی در گفتگو باخبرنگار شهد شفا بیان کرد: انگیزه هر فردی برای تحصیل به غیر از کسب مدارج علمی، داشتن شغلی است که زندگی خود را تامین کند.

 

وی افزود: امروزه بسیاری از فارغ التحصیلان به دلیل عدم تطابق مدرک تحصیلی با نیاز کاری جامعه، بیکار هستند که این مسئله، صدمات بسیاری را بر اجتماع وارد می آورد.

 

فتحی عنوان کرد: بیکاری از بعد روحی سبب افسردگی، اضطراب و ترس از آینده نامعلوم می شود که این ناراحتی های روحی در سلامت جسم نیز تاثیر گذار خواهد بود.

 

این روانشناس افزود: ما اگر از دیدگاه اجتماعی به این قضیه بنگریم می بینیم که بدون داشتن شغل، تشکیل یک زندگی مشترک امکان پذیر نیست زیرا یکی از ارکان مهم برای تشکیل خانواده، اشتغال است.

 

وی عنوان کرد: بیکاری سبب می شود نهاد خانواده از هم گسیخته شود زیرا بدون تامین مایحتاج و ملزومات خانواده، ادامه زندگی مشکل خواهد بود.

 

فتحی بیان کرد: برای داشتن یک جامعه پایدار و پیشرفته، وجود اشتغال امری مهم است بنابراین باید توجه مسئولین به این امر پررنگ تر شود.