آیا وعده مسئولین برای رفع مشکلات روستای چالگه تحقق خواهدیافت؟

به نقل از بازی دراز، در پی اقدامات در حال انجام در جهت اجرای طرح هادی روستای 84 خانواری چالگه مشکلات عدیده ای نمود یافته است.

 

در راستای سنگفرش معابر این روستا پیمانکار پروژه وارد عمل شده است اما آنچه که در این میان سبب کندی روند عمرانی معابر شده ، عدم اجرای خطوط آبرسانی روستا می باشد.

 

دهیار روستای چالگه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متأسفانه خطوط آبرسانی روستا بدون ساماندهی به قوت خود باقی مانده است و این مهم یکی از بزرگترین مشکلات روستا به شمار می رود.

 

مهدی بوچانی اذعان کرد: در سنوات گذشته و با تخصیص اعتبار جهت انتقال آب از پایین دست به بخشهای بالا دست روستا ، متأسفانه با عدم همکاری و عدم حس مسئولیت پیمانکار وقت ، از لوله های فرسوده استفاده شد که این امر با مخالفتها و شکایات عدیده دهیاری و مردم روستا همراه بود اما صدای ما به جایی نرسید.

وی درادامه افزود: اکنون با لحاظ شدن لوله های غیر استاندارد جهت آبرسانی به منازل روستا ، مسئولین در جهت اجرای طرح عمرانی سنگفرش معابر روستا برآمده اند که با اجرای سنگفرش معابر به علت ترکیدگی لوله های آب به علت فرسودگی ، در آینده نه چندان دور مجبور به حفر معابر شده و هزینه صرف شده برای سنگفرش معابر به هدر خواهد رفت.

 

بوچانی با اشاره به اینکه خواست تمام مردم روستا حل مشکلات به طور اساسی است ، گفت: چرا بایستی هزینه و اعتبار درنظر گرفته شده تنها به دلیل اجرای غیراستاندارد یک طرح ، به هدر رود ؟!!! مگر نه اینکه اساس طرح هادی در جهت حل مشکلات مردم روستاها می باشد پس چرا با اندکی تأمل و تدبیر از سوی مدیران یک طرح عمرانی خوب لحاظ نگردد تا بودجه بیت المال به هدر نرود؟!!!!  

 

در ادامه یکی از اعضای شورای روستای چالگه گفت : متأسفانه مشکل دیگری که در این روستا نمود پیدا کرده است ، حفر چاه در کنار چشمه " گلودر" این روستا می باشد و نباید از این مهم غافل شد که از محل همین چشمه ، آب 9 روستای دیگر تأمین می گردد.

جواد همتی اذعان کرد: بر اساس استاندارد حد فاصل مجاز بین دو چاه ، 500 متر می باشد لذا باید برای جلوگیری از کم شدن آب چاه دیگر، این فاصله استاندارد رعایت گردد اما در کمال ناباوری مجوز حفر چاه در مجاور چشمه " گلودر" این روستا صادر و این چاه حفر شده است.

 

در ادامه به سراغ رئیس امور آب روستایی رفته  و علت را از وی جویا شدیم :

 

بهزاد صید مرادی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در قسمتهایی از خطوط آبرسانی که لوله ها فرسوده هستند ، قطعاً اقدام به تعویض لوله ها می نماییم.

 

وی خاطر نشان شد: بر این اساس تاکنون حدود 200 تا 250 متر از لوله ها تعویض شده اند و چنانچه مسئولین بخشداری و دهیار روستا کار حفاری را انجام دهند ، سایر لوله های فرسوده را نیز تعویض خواهیم کرد.

صید مرادی همچنین تصریح کرد: بخاطر آسایش و کمک به مردم و کمتر نمودن دغدغه های اهالی روستا با همکاری بخشداری و دهیاری سعی در برطرف نمودن مشکلات آبرسانی آنها خواهیم داشت.

 

وی با اشاره به اینکه حفر چاه در حوزه اختیار امور آب شهرستان می باشد ، گفت: حفر چاه تنها به دو منظور صورت می پذیرد ، اول برای امورات کشاورزی که در شهرستان سرپل زهاب ممنوع می باشد و دوم برای کارهای صنعتی و گلخانه ای و حفر چاه به هر منظوری در حوزه اختیار امور آب شهرستان است.

 

صید مرادی با اشاره به فاضلاب کشی روستا اظهار داشت: برای فاضلاب کشی روستا هیچ گونه اعتباری به امور آب روستایی تخصیص نیافته است و در این راستا تنها می توان از آبراههای سطحی استفاده کرد که خود این امر نیز به عهده بخشداری و بنیاد مسکن شهرستان می باشد.

 

وی همچنین خاطر نشان شد: بر اساس مصوبات صورت پذیرفته تنها برای روستاهای بالای 200 خانوار فاضلاب کشی صورت می پذیرد.

 

شهرستان سرپل زهاب درغرب استان کرمانشاه دارای جمعیتی بالغ بر90 هزارنفر و 48 کیلومتر مرز مشترک با کشورعراق می باشد.