«روانسر» دروازه ۷ هزارساله هورامان

روانسر یکی از شهرستان‌های بکر و بسیار زیبای استان کرمانشاه است که در دامنه ارتفاعات شاهو و در شمال غربی کرمانشاه واقع شده و به دروازه و نگین اورامانات معروف است.

مهمان‌نوازی و نیک‌رفتاری مردم شهرستان روانسر با گویش زیبای کُردی سورانی در ایران زبانزد است و هرساله گردشگران بسیاری روانسر را مقصد استراحت و تفرج خود برمی‌گزینند و راهی این دیار می‌شوند.

روانسر به‌واسطه داشتن آثار پیش‌ازتاریخ و تاریخی اهمیت برجسته‌ای در بحث گردشگری و رونق توریسم یافته، از سوی دیگر وجود چشمه‌ها و سراب‌های پرآب و دیدنی زیبایی دوچندانی به این شهرستان بخشیده است.

همچنین ویس، سه سواره، بابا حیران و شیخ سرا از اماکن مقدس شهرستان روانسر هستند.

«قوری قلعه» یکی از بزرگترین غارهای آبی آسیا با ۶۵ میلیون سال قدمت

تپه موسایی یکی از آثار تاریخی و بسیار دیدنی شهرستان روانسر است و تاریخی ۷ هزارساله را در خود پنهان کرده است، همچنین طاق فرهاد نیز از آثار زیبای دوران هخامنشی است که جلوه تاریخی شهرستان روانسر را برای دوستداران فرهنگ و تاریخ نمایان ساخته است.

اما یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی و زیبای روانسر غار قوری قلعه است غاری که عنوان یکی از بزرگ‌ترین غارهای آبی آسیا را به خود گرفته و آن‌طور که گفته می‌شود غار قوری قلعه قدمتی به بلندای ۶۵ میلیون سال دارد و حدود ۳۵ هزار سال پیش مامن شکارچی های عصر سنگ بوده که به‌عنوان یک اثر طبیعی ملی نیز ثبت‌شده است.

فرماندار شهرستان روانسر در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای توسعه گردشگری در این شهرستان اظهار داشت: از جاذبه‌های دیدنی و طبیعی روانسر غار قوری قلعه است که توجه به این اثر طبیعی و رونق گردشگری با استفاده از این ظرفیت اقتصاد شهرستان روانسر و استان را متحول کرده و سبب رونق گردشگری می‌شود.

طرح توسعه غار قوری قلعه انجام می‌شود

حسین ویسمرادی ادامه داد: یکی از پتانسیل‌های گردشگری و توسعه شهرستان درواقع مجموعه غار قوری قلعه است، بنده از ابتدای پذیرش مسئولیت در شهرستان موضوع توسعه این غار را در دستور کار قراردادم و پیگیری‌هایی از سوی شرکت گردشگری و میراث فرهنگی استان و معاونت عمرانی استانداری انجام دادیم و بر این اساس طرح توسعه برای مجموعه غار قوری قلعه دیده شد.

وی گفت: در این طرح توسعه همه آن چیزهایی که نیاز است ازجمله امکانات تفریحی و سرگرمی و اسکان و نیازهای تفرجگاهی و آلاچیق‌های کوهستانی و... دیده‌شده تا قبل از این طرح حریم و محدوده غار قوری قلعه ۳۵ هکتار بود و اکنون این محدوده را به ۸۰ هکتار ارتقا دادیم.

ویسمرادی احداث تله‌کابین، ایجاد غرفه‌های جدید، پارکینگ و اقامتگاه‌های کوهستانی را ازجمله برنامه‌های در نظر گرفته در طرح توسعه غار قوری قلعه عنوان و بیان کرد: این پروژه قطعاً ۵ ساله است و بر اساس برنامه‌ها زیرساخت از سوی دولت فراهم می‌شود.

ایجاد تله‌کابین بر روی غار قوری قلعه

 وی همچنین بیان کرد: سال گذشته در بازدیدی که کارشناسان از محل غار به عمل آوردند از محل بودجه سفر مقام معظم رهبری مقرر شد تا یک  میلیارد اعتبار تخصیص دهند.

ویسمرادی افزود: بحث فاضلاب و نصب دوربین داخل غار، برق و روشنایی، مسائل زیست‌محیطی و توسعه غار باید در دستور کار قرار گیرد و تا ۱۵۰۰ متر در جلو نیز تونل شیشه‌ای می‌توان ایجاد کرد و در حال حاضر ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر برای این پروژه مشغول کار هستند.

فرماندار شهرستان روانسر بیان کرد:  توسعه غار قوری قلعه یکی از تأکیدات استاندار کرمانشاه است و پیشنهاد دادیم تا ۴۰ میلیارد برای توسعه این غار پیش‌بینی شود اما بعد از انجام زیرساخت‌ها توسط بخش دولتی در نظر داریم تا با همکاری بخش خصوصی کار را پیش ببریم و حاضر به همکاری با بخش خصوصی هستیم.

وی گفت: بحث فاضلاب و آلاچیق‌ها و پارکینگ در طرح توسعه غار قوری قلعه لحاظ شده سال گذشته ۷۵۰ میلیون تومان هزینه برای این طرح هزینه شد و امسال نیز به دنبال کمک بخش خصوصی هستیم.

ویسمرادی همچنین در خصوص مسیر تله‌کابین در این غار نیز اظهار کرد: تله‌کابین روی غار نصب می‌شود و ۳ کیلومتر طول رفت‌وبرگشت آن است و این تله‌کابین در طرح توسعه لحاظ شده و همچنین اتفاقات خوب دیگری برای این پروژه طراحی‌شده است.

فرماندار شهرستان روانسر همچنین بیان کرد: اگر طرح توسعه غار اجرا شود امکان اشتغال‌زایی برای بیش از ۱۰۰۰ نفر فراهم می‌شود و سبب رونق اشتغال برای روانسر و دیگر شهرستان‌های اورامانات خواهد شد.

روانسر دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی است

ویسمرادی در ادامه از ایجاد تلویزیون شهری در بخش سراب روانسر خبر داد و گفت:  در مورد مبلمان شهری اقداماتی در حال انجام است و توسعه و بهسازی پارک‌ها را در دستور کارداریم طی دو سال گذشته ۷ میلیارد برای فاضلاب هزینه کردیم و یکی از برنامه‌ها برای سراب روانسر راه‌اندازی تلویزیون شهری است.

مدیرعامل انجمن حامیان طبیعت چرو در شهرستان روانسر نیز در گفتگو با خبرنگار در خصوص جاذبه‌های گردشگری شهرستان روانسر گفت: یکی از اماکن مذهبی این شهرستان مرقد شیخ سراج‌الدین واقع در روستای سلکان است که از قدمت زیاد و منظره‌ای بی‌نظیر برخوردار است. مرقد شیخ سراج‌الدین بر روی تپه‌های غربی مرتفع شهرستان روانسر واقع‌شده است.

محمد کریمی افزود: گور دخمه روانسر نیز یکی از آثار تاریخی و زیبای این شهرستان است این گور دخمه واقع در کوه قله و چسبیده به سراب روانسر است همچنین غار قوری قلعه در ۳۰ کیلومتری روانسر - پاوه از دیگر آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری روانسر است.

وی در خصوص وجه‌تسمیه شهرستان روانسر گفت: روانسر در زبان کُردی «روان سه ر» است و در این رابطه دو بحث وجود دارد به اعتقاد عده‌ای «روان» جایی که زمین نم دارد و حالت تالاب است و علف‌های زیادی دارد و برای چرای دام مناسب است و روانسر دارای روان‌های  متعددی  بوده  که قسمت اصلی آن در محل کنونی سراب روانسر بوده است.  «سه ر» به معنای بالا است؛ مردم گفته‌اند که دام را به  «روان سه ر» ببریم  به معنای چراگاه بالایی یا چراگاه اصلی.

کریمی همچنین بیان کرد: دیگر باوری که برای نام روانسر وجود دارد این است که سنگ مزبح واقع در سراب روانسر که گفته می‌شود در قدیم سر دشمن یا... را روی آن  بریده و در آب انداخته‌اند و این‌گونه روان سه ر به معنای سر روان  شده روی آب نیز آمده است.

سراب روانسر چشم اندازی زیبا در مرکز شهر

یکی دیگر از جاذبه های تفریحی و دیدنی شهرستان سراب زیبای روانسر است که از جاذبه‌های مهم گردشگری استان کرمانشاه محسوب می شود.

این مکان دیدنی در ایام مختلف سال و به‌ویژه روزهای تعطیل مسافران و گردشگران بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کند.

این چشم‌انداز زیبا که در مرکز شهر روانسر واقع‌شده از سرچشمه‌های اصلی رودخانه قره‌سو در کرمانشاه است که به‌ویژه در ایام تابستان شاهد حضور مسافرانی از سراسر کشور برای گذراندن لحظاتی توأم با آسایش است.

سراب‌های زیبا، دامنه‌های بکر و سبز شاهو و اورامانات، طبیعت سرسبز و دل‌انگیز، مهربانی و سخاوت زنان و مردان کُرد هورامان همه‌ساله مهمانان زیادی را برای دیدن این‌همه زیبایی به روانسر می‌کشاند