گام‌های بلندی برای محرومیت‌زدایی عشایر باید برداشته شود

کرمعلی قندالی ظهر امروز در مراسم اختتامیه همایش منطقه‌ای پنجمین کنگره ملی فرهنگ و هنر روستا و عشایر استان‌های غرب کشور که با محوریت استان کرمانشاه در شهرستان صحنه برگزار شد، اظهار داشت: علی‌رغم همه کمبودها و امکانات در مناطق محروم کشور باید در راستای اعتلای فرهنگ اصیل و ناب ایران اسلامی در روستاها و عشایر کشور همتی مضاعف شود و گام‌های بلندی برداشته شود.

رئیس سازمان امور عشایر افزود: به‌دلیل از دست دادن تراکم جمعیت مناطق عشایری بسیاری از فرهنگ‌ها نیز از این مناطق کوچ کرده و تنها راه احیای آن توجه به منزلت‌های اجتماعی در این مناطق و گام نهادن در راستای محرومیت‌زدایی است.

این مسؤول مهمترین مسئله فعالیت در حوزه فرهنگ روستا و عشایر را توجه به منزلت اجتماعی در این مناطق دانست و گفت: عمده مشکل جمعیت روستا‌ها عدم اشتغال در این مناطق نیست بلکه باید منزلت و شان اجتماعی روستا و عشایر با استفاده از اهرم فرهنگ و هنر تقویت و ارتقاء پیدا کند.

قندالی با بیان اینکه در حوزه عشایر و روستاهای کشور فرهنگ صرفه‌جویی وجود دارد، ادامه داد: امروزه باید در مناطق شهری نیز با کاربرد نکات مثبت فرهنگ صرفه‌جویی و ارتقاء منزلت اجتماعی بهره‌های لازم را کسب کرد.

رئیس سازمان امور عشایر با تاکید بر اینکه باید ستاد‌عالی کانون فرهنگی و هنری کشور بتواند فرهنگ غنی و توانمندی در مناطق روستایی را حفظ و انتقال دهد، افزود: فرهنگ عقیدتی، دینی و مذهبی در این مناطق با توجه به تنوع مذاهب و قومیت‌ها به‌عنوان فرهنگ هم‌زیستی باید گسترش پیدا کند و به اصول اخلاق نیز توجه بیشتری شود.

به گفته این مسؤول، برای برگزاری یک کنگره برنامه‌ریزی‌های کلانی انجام می‌شود اما باید پس از اختتامیه هر مراسمی از خروجی و دستاوردهای آن بیشترین بهره فرهنگی و هنری را کسب کرد.

قندالی با یادآوری اینکه در حوزه فرهنگ و هنر چالش جدی در حوزه فرهنگ روستا و عشایر احساس می‌شود، گفت: طرحی در شورای عالی عشایر به‌عنوان طرح ویژه ارائه خدمات فرهنگی به روستا و عشایر شامل توسعه فرهنگ ورزش، آموزش و... مصوب شده است.

به گفته این مسؤول، شورای عالی عشایر را یک نهاد قانونی و ملی در راستای رسیدگی به وضعیت جامعه عشایری کشور دانست.

وی با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی طرح مذکور ادامه داد: باید در ایجاد تحولی عظیم در مناطق محروم روستا و عشایر کشور تلاش کرد و با توجه به بررسی پتانسیل و کمبودها، حرکت و برنامه‌های لازم اتخاذ شود.

رئیس سازمان عشایر کشور اظهار داشت: سازمان عشایری کشور به عنوان سازمان متولی اقشار خاص در این مناطق خدمات‌رسانی دارد و در مناطق روستای هم باید امکانات و تجهیزات لازم فرهنگی و هنری بیشتر شود.

گفتنی است، در اختتامیه این مراسم از فعالان فرهنگی و هنری کانون‌های مساجد مناطق غرب کشور تجلیل شد.