کشاورز کرمانشاهی "منحصربه‌فردترین تالاب جهان" را به آتش کشید

محمدحسین فلاحتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه اظهار داشت: این آتش‌سوزی در تالاب هشیلان به دلیل سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی یک کشاورز رخداد که با آتش زدن جار اراضی کشاورزی سبب نابودی 15 هکتار از نیزارها و پوشش گیاهی تالاب هشیلان شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرمانشاه گفت: این آتش‌سوزی که یک روز ادامه داشت در نهایت با تلاش نیروهای مختلف از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، سمنهای زیست‌محیطی، شهرداری کرمانشاه و نیروهای آتش‌نشانی اطفا شد.

فلاحتی کمبود تجهیزات و نیروی انسانی آموزش دیده را از عوامل اصلی گسترش این آتش‌سوزی دانست و اظهار کرد: ضعف منابع انسانی یکی از مشکلات اساسی محیط زیست استان است و در شرایط کنونی تنها چهار نفر مسئولیت حفاظت از تالاب ارزشمند هشیلان را برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه همواره نبود نیروی متخصص انسانی، ضربه جبران‌ناپذیری بر محیط زیست استان کرمانشاه وارد کرده است عنوان کرد: این امر باعث شده است که شاهد از بین رفتن نادرترین موجودات و جانوران در استان باشیم.

فلاحتی با بیان اینکه به دلیل باتلاق بودن منطقه تالاب هشیلان امکان اطفای حریق تنها با استفاده از بالگرد ممکن است، بیان کرد: در زمان آتش‌سوزی بالگرد هلال احمر به علت نقص فنی بلند نشد و نتوانستیم به موقع از آن استفاده کنیم و اطفای حریق مشکلات خاص خود را داشت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرمانشاه هشیلان را یکی از تالابهای ارزشمند و منحصربه فرد در جهان و ایران دانست و گفت: اکوسیستم آبی این تالاب به عنوان تنها تالاب استان کرمانشاه همواره مورد توجه علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی است.

فلاحتی با اشاره به اینکه این تالاب، زیستگاهی مناسب برای پرندگانی چون لک‌لک، اگرت، حواصیل، بوتیمار، غازخاکستری، کشیم و انواع اردک است، عنوان کرد: البته در این زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری از جمله روباه، گراز، شغال و گرگ در اطراف این تالاب مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه تنوع زیستگاهی جانوران مختلف تالاب هشیلان سبب جذابیت این مکان شده است گفت: تالاب هشیلان با مساحت تقریبی 450 هکتار یکی از زیست‌بوم‌های زیبای جهان است و گردشگران زیادی به این منطقه جذب می‌شوند اما دولت به بهانه کمبود اعتبار و بودجه توجه خاصی به این منطقه گردشگری ندارد.

وی ستقرار نیروهای گشت‌زنی، برخورد جدی و قانونی با شکارچان پرندگان در این منطقه، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف این تالاب و برخورد جدی با کشاورزانی که در اطراف این تالاب به کشاورزی مبادرت می‌کنند را از راهکارهای اساسی برای برطرف شدن مشکلات موجود در منطقه تالاب هشیلان دانست.

وی با بیان اینکه تالاب هشیلان زیستگاه انواع پرندگان، آبزیان و جانوران نادر است عنوان کرد: دانشمندان معتقدند این تالاب براساس یک سوتفاهم طبیعی ایجاد شده است و نباید این چنین تالابی به دلیل ارتفاعات فراوان در این منطقه ایجاد می‌شد.

فلاحتی با اشاره به وجود بیش از 100 جزیره کوچک و بزرگ در این منطقه حفاظت شده گفت: از مهمترین فواید این تالاب تاثیر آب‌وهوای مناسب بر منطقه است و هر هکتار این تالاب سالانه 60 تن آلودگی هوا را از بین می‌برد.

وی از شناسایی 35 چاه غیرمجاز در تالاب هشیلان از سوی نیروهای محافظت از منابع طبیعی استان کرمانشاه خبرداد و بیان کرد: در شرایط کنونی پرونده 35 متخلف که به حفر چاههای غیرمجاز در اطراف این تالاب اقدام کرده‌اند در سازمان بازرسی در حال بررسی و اقدام است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرمانشاه، کشاورزی سنتی و به‌‌روز نبودن کشاورزان منطقه را از عوامل اساسی در تخریب تالاب هشیلان دانست و اظهار کرد: این سازمان به‌طور جدی و قاطع با کشاورزانی که اقدام به کشت در این منطقه حفاظت شده کنند، برخورد خواهد کرد و هم‌اکنون پرونده کشاورز مقصر در این آتش‌سوزی به دادگاه ارجاع شده است و بعد از نظر دادگاه میزان خسارتهای وارده بر این تالاب اعلام می‌شود.