نبود آب و برق180خانوار را اسیر کرد

به نقل از هزار ماسوله، نبود آب آشامیدنی بهداشتی، زندگی در برخی از روستاها را دشوار کرده است که این موضوع به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها نیازمند رسیدگی است.

 

 روستای میرعبدلی در پاوه با 180 خانوار یکی از این روستاهاست که با مشکلات کم آبی روبروست. ساکنان این روستا آب مورد نیاز برای آشامیدن و یا موارد بهداشتی را مجبور هستند که خریداری کنند.

 

دهیار روستای میرعبدلی در این خصوص در گفتگویی با خبرنگار هزارماسوله اظهار داشت: روستای میرعبدلی با 54 کیلومتر مربع در حوزه استحفاظی پاوه، با 180 خانوار و با جمعیت 544 نفر در 16 کیلومتری پاوه در بخش باینگان قرار دارد.

 

رفعت کریمی افزود: مشکل اساسی این روستا نبود آب شرب و آشامیدنی است که مردم این روستا همه روزه با تهیه آب شرب به روشهای سنتی متحمل زحمات زیادی می شوند.

 

وی گفت: نبود طرح های هادی روستایی و مشکل عدم آسفالت جاده روستای آریت به میرعبدلی که سه کیلومتر از آن انجام شده و سه کیلومتر باقی مانده انجام نشده است، از مشکلات دیگری است که در کنار دهها مشکل دیگر می توان به آن اشاره کرد.

جاده داخلی روستا

وی ادامه داد: آسفالت داخلی روستا را نیز که بنیاد مسکن باید انجام دهد و جزء طرح های هادی روستایی است، انجام نشده است.

 

کریمی نبود خانه بهداشت را از دیگر مشکلات روستا در طول چندین سال عنوان کرد و گفت: بعد از مدتها توانستیم که یک ساختمان را به عنوان خانه بهداشت و آن هم با هزینه های شخصی آب و برق و تلفن اجاره کنیم تا بتوانیم از خدمات این خانه بهداشت استفاده کنیم.

 

وی افزود: روستای میوان در چند کیلومتری میرعبدلی، با وجود 40 خانوار دارای خانه بهداشت است و این روستا با 180 خانوار باید پرونده های بهداشتی را در میوان داشته باشیم.

 

مشکلات روستا از آب آشامیدنی تا جاده

 

رئیس شورای این روستا نیز در گفتگویی با خبرنگار هزار ماسوله اظهار کرد: از همان ابتدا که روستا متشکل از 20 خانوار بوده، یک منبع آب را که در نقطه ای پایینتر از چشمه روستا قرار دارد احداث کرده اند.

چشمه روستا

انتقال آب چشمه روستا به منازل پایین دست

مناف احمدی افزود: اکنون که این روستا به بیش از 150 خانوار توسعه داده شده است، آب شرب مردم روستا، از همان منبع 20 خانواری تامین می شود. در این حالت، با نبود شبکه های آبرسانی برای تمامی خانوارها، اکنون ما مشکل آب شرب را برای خانوارهای نقاط بالا دست روستا داریم.

 

وی گفت:  چندین بار هم به استان برای حل مشکل آب شرب روستا مراجعه کرده ایم اما بی نتیجه مانده است، هر چند اکنون نیز فرماندار شهرستان پاوه در این باره تلاش زیادی را برای این مشکل انجام داده و اعبتاراتی را به مبلغ 80 میلیون تومان مصوب کرده است.

 

وی ادامه داد: شایسته نیست که مردم این روستا آب شرب خود را از همان منبع سال ها پیش تامین کنند. ما اکنون خانواده هایی در روستا داریم که آب شرب را هر هزار لیتر 20 هزار تومان خریداری می کند.

خرید آب آشامیدنی

وی ادامه داد: وضعیت بخشی از شبکه آبرسانی این روستا نیز فرسوده است و نصف خانوارهای روستا که در نقاط بالاتر ساکن هستند، آب شرب را از روستای لاران علیا خریداری می کنند.

 

احمدی گفت: وضعیت فاضلاب روستا نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیست و بدلیل نزدیکی با منبع آب و شبکه آب شرب، فوق العاده نامناسب است.

شبکه فاضلاب در جوار چشمه آب روستا

وی خاطر نشان ساخت: وضعیت جاده داخلی روستا نیز که به عنوان راه اصلی روستایی به دیگر روستاها است، نامناسب بوده و به سبب خاکی بودن آن همواره گرد و غبار زیادی را روانه منازل خواهد کرد.

 

خدمات گروه های جهادی بسیج دانشجویی به روستا

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در میان این همه مشکلات طرح جهادی شهید بهرام ولدبیگی نیز با مسئولیت آقای درخشان وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور، خدمات شایانی را به مردم روستا ارائه کرد که از آن جمله می توان به برگزاری کلاسهای آموزشی در راستای ایجاد اشتغال و روی آوردن به حرفه های خانگی اشاره کرد.

 

احمدی در ادامه با بیان اینکه این روستا با 6 شهید، چند جانباز و پاسدار رسمی همواره تابع نظام بوده است، گفت: مردم این روستا چندین سال است که این زحمات را متحمل شدند تا اینکه رئیس مرکز بهداشت روستای شمشیر دارا بودن یک خانه بهداشت را منوط به تعیین مکان عنوان کرد که ما نیز در یک سال اخیر یک منزل را برای خانه بهداشت اجاره کرده ایم.

 

وی ضمن تشکر از اقدامات بهرامی در ارائه خدمات بهداشتی در این روستا گفت: تا حدودی برخی از مشکلات درمانی مردم روستا با این خانه بهداشت مرتفع شده است اما سوال اساسی این است چرا این روستا با این همه جمعیت تاکنون از یک خانه بهداشت برخوردار نبوده است؟

 

رئیس شورای روستا در ادامه با اشاره به مشکل برق روستا اظهار کرد: حدود 25 تا 30 خانوار در نقاط بالایی روستا از نعمت برق و آب شرب به طور کلی محروم هستند و دلیل آن نیز این است که زمین های آن نقطه از روستا هنوز آزاد نشده اند.

نقطه بالایی روستا و منازل بدون برق در کنار تیر برق ها

وی افزود: ما درخواست خود را به منابع طبیعی و بنیاد مسکن ارائه دادیم ولی با اینکه تیر برق را در محل نصب کردیم اما نه تنها این سازمان ها جوابی به ما ارائه نکردند، بلکه تیر برق را به سبب آنکه زمین ها آزاد نشده اند، برداشتند.

 

وی گفت: این 25 خانوار در این شرایط چه گناهی دارند که از نعمت برق محروم اند.

 

وی در پایان مشکل نبود اینترنت را از مشکلات دیگر روستا بیان کرد و گفت: جوانان روستا که نیاز مبرم به اینترنت داشته باشند باید مسافت زیادی را تا پاوه و یا باینگان را بپیمایند.

 
 
 
 
وضعیت نامناسب فاضلاب روستا
 
 
 
نقطه بالایی روستا و منازل بدون برق در کنار تیر برق های