تصویر واقعه کربلا در کاشی کاری های معاون الملک

بنای تکیه معاون الملک در سال 1320 هجری قمری توسط دو برادر حسن و حسین خان معین الرعایا به خاطر عشق به امام حسین(ع) در کرمانشاه ساخته شده است.

تکیه معاون‌الملک یکی از آثار تاریخی ارزشمند استان کرمانشاه است که با کاشی‌کاریهای بی‌نظیر خود واقعه کربلا و همچنین قیام مختار ثقفی را به تصویر کشیده است.

 

تکیه معاون الملک از جمله آثار زیبا و باشکوه به یادگار مانده از دوران قاجاریه در شهر کرمانشاه است که به ثبت آثار ملی رسیده و در ایام مختلف سال و به ویژه ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان مورد توجه و بازدید ویژه گردشگران قرار می‌گیرد.

 

تکیه معاون الملک دارای کاشی های برجسته و نیمه برجسته با نقوش بسیار زیبا و دلفریبی است که به صورت 100 درصد طبیعی ساخته و در به کارگیری بنا از آن استفاده شده، بگونه ای که این کاشی کاری ها در جهان بی همتا است و باتوجه به طرح های کار شده بر روی کاشی ها می توان به این نتیجه رسید که بانیان آن دارای اطلاعات عمومی بالایی بوده و در جهت سطح ارتقاء فرهنگ همشهریان خود همواره در تلاش بوده‌اند.

 

طرح هایی که روی کاشی ها حک شده شامل صحنه هایی از غزوات پیامبر اکرم (ص)، نبردهای امیرالمومنین(ع)، حوادث کربلا، قیام امام حسین (ع)، قیام مختار ثقفی، تصاویری از سرداران و بزرگان شهر، پادشاهان اساطیری، اولین پرواز انسان (برادران رایت)تصاویر سلاطین از جمله پادشاهان هخامنشی و تصاویری از تخت جمشید می باشد که در نوع خود بی نظیر است