طرف عراقی امنیت کامل را تضمین نمی کند

بهرام فاضلی زاد گفت: سه مرز شلمچه، چزابه و مهران راه ورود به عراق است و تردد زوار اربعین تنها از این سه مرز رسمی امکان‌پذیر است و بر این اساس، زوار اربعین نه از مرز سومار و نه از هیچ یک از مرزهای استان کرمانشاه نمی توانند عبور کنند.

فاضلی زاد با اشاره به خبربازگشایی مرز سومار برای تردد زوار اربعین در روزهای گذشته، گفت: سفیر ایران در عراق رایزنی‌هایی را  انجام داده بود تا در صورت امکان و تامین امنیت از سوی طرف عراقی، مرز سومار امسال برای تردد زوار اربعین بازگشایی شود.

وی افزود: متعاقب این کار اقدامات پیشبینانه‌ای در مرز سوما انجام شد و همه پای کار آمدند تا در صورت تامین امنیت، مرز سومار آماده پذیرایی از زوار اربعین شود و بخشی از زوار اربعین بتوانند از این مرز که نزدیکترین مسیر به کربلا است راهی شوند.

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: اقدامات خوبی در مرز سومار صورت گرفت و کارهای عمرانی در این مرز تا حدی پیش رفت که متاسفانه طرف عراقی اعلام کرد قادر به تامین امنیت کامل مسیر نیست.

فاضلی زاد با بیان اینکه تنها مشکل مرز سومار عدم تامین امنیت کامل مسیر از سوی طرف عراقی است، گفت: مشکلی در این مرز به لحاظ زیرساخت نداریم و اگر امنیت کامل برقرار می‌شد می‌توانستیم از این مرز برای تردد زوار اربعین استفاده کرد.

وی با تاکید مجدد بر بسته بودن مرز سومار برای تردد زوار، از همه افرادی که قصد سفر به کربلا را دارند خواست تا به طور جد از آمدن به این مرز خودداری کرده و بدانند که اجازه تردد به آنها در این مرز داده نمی‌شود.

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری کرمانشاه افزود: با توجه به شرایط خاص منطقه امسال تاکید ویژه‌ای بر داشتن ویزا برای سفر به کشور عراق وجود دارد و به هیچ عنوان اجازه تردد بدون ویزا به هیچ‌کس داده نخواهد شد.

وی افزود: در همین راستا از همه زوار می‌خواهیم که حتما با در دست داشتن ویزا به سمت مرزهای اعلام شده بروند و بدانند که بدون ویزا به هیچ کس اجازه تردد داده نخواهد شد.