کیفیت زندگی ۱۹ میلیون نفر در کشور پایین‌تر از سطح متوسط شهری است

محمدسعید ایزدی در خصوص بافت‌های فرسوده کشور و جمعیت حاشیه نشین ایران اظهار داشت: در سطح کشور ۵۴۴ شهر شناسایی شدند که به تفکیک شامل ۱۶۸ شهر با بافت تاریخی است که به کمک سازمان میراث فرهنگی شناسایی شده و بیش از ۲۵ هزار بافت را شامل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از وجود ۴۸ هزار هکتار سکونت گاه غیر رسمی در ۹۱ شهر ایران خبر داد و افزود: در ۴۹۵ شهر کشور نیز محدوده بافت‌های ناکارآمد میانی با بیش از۶۰ هزار هکتار را داریم.

وی مجموع بافت‌های ناکارآمد کشور را ۱۳۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: ۵۴۴ شهر میانیگین است و بافت شهرها را شامل می‌شود و به عبارت دیگر در ۵۴۴ شهر کشور مساحتی بالغ بر ۱۳۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد داریم که جمعیتی بالغ بر ۱۹ میلیون نفر در بافت ناکارآمد از کیفیتی پایین‌تر از سطح متوسط شهر زندگی می‌کنند.

ایزدی با بیان اینکه کیفیت زندگی حاشیه‌نشینان در کشورهای مختلف متفاوت است، تصریح کرد: هر کشوری شرایطی متفاوت به لحاظ کیفیت وضعیت سکونتگاه‌های غیر رسمی دارد و در هند، مصر و پاکستان ممکن است وضعیت اسفناک‌تر باشه اما آمار نشان می‌دهد که ما در ایران از کیفیت زندگی یک سوم جمعیت شهری غافل هستیم.

بحران هویت در محدوده‌های حاشیه نشین ایران بیداد می‌کند

وی با بیان اینکه یک سوم از مساحت شهرهای کشور به پدیده حاشیه نشینی اختصاص دارد، گفت: چرا برنامه ریزی‌های ما به سمتی که کیفیت زندگی این قشر را مورد توجه قرار گیرد نمی‌رود و منظور از کیفیت، امنیت و ایمنی است.

ایزدی گفت: شهروندان ما در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در برابر کوچکترین بحران طبیعی همچون زلزله و سیل دچار مخاطره می‌شوند و باید این ایمنی را تامین کنیم.

وی مناطق حاشیه نشین را محل بروز انواع آسیب‌های اجتماعی و بزه‌ها عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری تاکید دارند و باید تلاش کنیم این مناطق دارای امنیت لازم زندگی برای شهروندان شود.

ایزدی با بیان اینکه بحران هویت در محدوده‌های حاشیه نشین ایران بیداد می‌کند، افزود: اکنون هم آنچه که داشتیم را داریم از دست می‌دهیم و هم آنچه می‌سازیم.

وی افزود: بحران‌های زیست محیطی و بحران فقر شهری مجموعاً در این ۱۳۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد وجود دارد و باید مورد توجه سه قوا و دستگاه‌های زیر مجموعه سه قوا قرار گیرد.