بیقوله‌هایی به نام کمپ ترک اعتیاد در هرسین

یکی از آسیب‌های اجتماعی خطرناک و فراگیر در شهرستان هرسین معضل اعتیاد است و روبروز شاهد گرایش جوانان به این بلای خانمان سوز هستیم و خانواده‌های بسیاری را به ورطه ویرانی و از هم پاشیدگی می‌کشاند.

 

اما از آن بدتر کمپ‌های ترک اعتیاد هستند که خود معضلی بر معضلات شهر اضافه  کرده و در بازدیدی از کمپ‌های ترک اعتیاد شهرستان در نگاه اول صحنه‌هایی را خواهیم دید که شباهتی به اتاق سم زدایی و ترک اعتیاد ندارد و وضعیت بسیار نامناسب و کریه از نظر بهداشتی دارند.

 

اتاق‌های سم زدایی البته بیشتر سم زا هستند تا سم زدا و تفریح و شیره‌کشی و مصرف مواد در این اتاق‌ها تعجب همگان را برمی‌انگیزد که چطور معادله معکوس اتفاق افتاده و به جای سم زدایی، به اعتیاد بیمار کمک می‌شود.

 

 

بهداشت نامناسب، نبود پرونده پزشکی، غربالگری نشدن بیماران پر خطر و کم خطر، نبود پزشک و روانشناس، عدم رعایت قوانین در توزیع غذا، هزینه‌های نامعقول دریافتی، عدم رعایت قوانین در توزیع غذا، وضعیت اسفناک نگهداری معتادان و نداشتن تخت کافی بخشی از مشکلات کمپ‌های ترک اعتیاد در شهرستان هرسین است و جای بسی تامل دارد که بازرسان و مسئولان مربوطه چطور از نظارت بر اینگونه اماکن غافل شده و توجهی بر فعالیت این کمپ‌ها ندارند.

 

متاسفانه در کمپ‌های ترک اعتیاد هرسین به جای درمان فرد معتاد به عنوان یک بیمار نیازمند کمک، انواع روش‌های خشن و دون شان انسان را بر روی فرد معتاد بکار می‌گیرند و همچون موشی آزمایشگاهی از معتادان استفاده می‌شود.

 

مسئول یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد هرسین در پاسخ به این سوال که ارتکاب اعمال غیرقانونی در کمپ با چه انگیزه‌ای و چه هدفی صورت می‌گیرد، گفت: جمع آوری معتادان از کف خیابان کمک به جامعه و لطفی در حق مردم است.

 

 

در بیشتر کمپ ها بدون  معاینه  پزشک پذیرش بیماران انجام شده است

 

اما مسئول دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر شهرستان هرسین در خصوص این معضل اظهار داشت:  ستاد بسیج همه جانبه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد هرسین با تشکیل  کمیته‌های سه ‌گانه پیشگیری، درمان و مقابله و فعال نمودن این کمیته های تخصصی، اقدامات  موثری را در دستور کار قرار داده و نظارت  مستمر و بازرسی های سرزده از  کمپ ها و مراکز متادون  درمانی شهرستان هرسین  بوده یکی از موارد است تا در چارچوب وظایف پیش بینی شده  فعالیت  نمایند و درصد تخلفات در این مراکز به  صفر برسد .

 

یزدان احمدوند افزود: اعضا کمیته  درمان نیز به همراه دادستان  هرسین و دبیر ستاد  به  صورت  سرزده از کمپ‌های شهر هرسین  بازدید کردند که  متاسفانه  در برخی از این  کمپ ها شرایط رضایت  بخشی مشاهده نشد و تذکرات  لازم به  مسئولان  آنها  داده  شد تا نسبت به  رفع  نواقص خود اقدام کنند و  شرایط  و فضای استاندارد  را برای  درمان  بیماران  فراهم کنند.

 

وی بیان کرد: واقعیت این است  که نظارت ها پیش از این یا ضعیف بوده و یا همت لازم برای پیگیری و رفع مشکلات  وجود نداشته که این امر سبب شده بازرسی ها  تاثیر گذاری لازم  را نداشته باشند چراکه اگر این نظارت ها اثر بخش بودند امروز شاهد این  مشکلات و ضعف ها  در این مراکز  نبودیم.

 

احمدوند بیان کرد: در بیشتر کمپ ها بدون  معاینه  پزشک پذیرش بیماران انجام شده  که این  تخلف است همچنین تشخیص شیوه  درمان معتاد  در گام   نخست  باید  توسط  پزشک و روانپزشک متخصص تعیین  شود  تا مشخص شود بیمار توانایی ترک بدون دارو را دارد یا خیر و به  تناسب آن به کمپ یا   مراکز متادون  درمانی معرفی شود و این مسائل  با تشخیص پزشک باید انجام شود.

 

این مسئول افزود: اگر این موارد رعایت نشود  قطعا درمان بی نتیجه  خواهد بود  و معتاد با وجود گذراندن دوره درمان متاسفانه دوباره  به  چرخه  مصرف باز می‌گردد.

 

 

تبلیغات گسترده  کمپ های غیر مجاز و خارج از حوزه  نظارتی در هرسین

 

وی گفت: برای رفع این  مشکل  اساسی بامساعدت  ریاست شبکه بهداشت  هرسین  و از طریق پایین آوردن هزینه  درمان  بیمار  تصمیم   گرفته  شده  تا پذیرش و معاینه  معتادین   توسط پزشک و روانپزشک  مستقر در بیمارستان هرسین  به  صورت  کاملا رایگان  و بدون  نوبت صورت  گیرد  و مسئولین  کمپ ها موظف  شدند که از پذیرش هر گونه فرد معتاد بدون نامه پذیرش پزشک خودداری نمایند.

 

احمدوند اظهار داشت: عدم نظارت صحیح بر مبالغ دریافتی از بیماران  یکی دیگر از موضوعات است  و با تصمیم گرفته شده تمام کمپ ها موظف شدند تا مبالغ  دریافتی  را از طریق واریز در حساب موسسه ترک اعتیاد آنها  ترتیب اثر دهند و اسناد مالی به  صورت  مستند در پرونده  بیماران  ثبت  شود.

 

وی رسیدگی وضعیت نظافت، توزیع غذا و مسائل بهداشتی در کمپ‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این  خصوص تذکرات جدی  داده  شده  و تقریبا  اکثر  بازرسی های قبلی  در این  حوزه  انجام شده اما از سایر موارد  متاسفانه غافل بوده ایم .

 

احمدوند بیان کرد: تبلیغات گسترده  کمپ های غیر مجاز و خارج از حوزه   نظارتی شهرستان یکی دیگر از چالش هاست  که  باید با قدرت  با این گونه مراکز برخورد لازم صورت  گیرد و اقدامات خوبی در این  خصوص با  هماهنگی دبیر  شورای هماهنگی مواد مخدر استان در حال  انجام است.

 

وی افزود: در حوزه  مراکز متادون  درمانی خوشبختانه  مشکلات  کمتر بوده  که  موارد تخلف مشاهده  شده  به  مسئولان  مراکز ابلاغ  شده  و طی بازه  زمانی 15 روزه  ملزم به رفع این  ایرادات  هستند هرچند تعداد مراکز فعلی جوابگوی مراجعات نیست و افزایش این مراکز با توجه به  تخصصی بودن  آن در حال  پیگیری است.

 

 

انجام نشدن خدمات درمانی کافی در کمپ‌های ترک اعتیاد هرسین

 

بازرس و کارشناس مخدر علوم پزشکی استان کرمانشاه در بازدید از کمپ‌های ترک اعتیاد متادون درمانی در هرسین اظهار داشت: در بازرسی های صورت گرفته از این اماکن مشکلاتی از جمله به نبود دوربین در مکان نگهداری داروها، انجام نشدن خدمات درمانی کافی به عنوان لازمه کار مددکاری و روانشناسی  مشاهده شد.

 

عیسی مرادیان افزود: اصل کار ما روانشناسی است و باید خدمات بیشتری از لحاظ روانشناسی و روانکاوی ارائه شود که البته در این زمینه فعالیت مراکز تحت نظارت بهزیستی به دلیل نظارت بر عملکردها بهتر بوده است.

 

عنوان ترک اعتیاد اجباری در کمپ‌های هرسین به عنوان یکی از شهرهای پایلوت مبارزه با مواد مخدر موضوع تامل برانگیز دیگری است که چطور می‌شود باالاجبار و با توسل به زور معتادان را مجاب به ترک و بازگشت به زندگی کرد.