تعدیل 39 نفر از کارگران واگن سازی در کرمان

انتشار اخباری مبنی بر تعدیل 39 نفر از کارگران گروه صنعتی پلور سبز که در شبکه ریلی کشور نقش موثری دارند در دوشنبه هفته جاری  چنان تکان دهنده بود که خبر نگار اقتصادی "آرمان کرمان" را به واکاوی در این زمینه ترغیب کرد .

در حاضر ۲۷۵ کارگر در کارخانه واگن سازی زرند  مشغول به کار هستند که اکثر این افراد دو ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند و

شرکت گروه صنعتی پلور سبز(سهامی عام) با هدف تولید و صادرات انواع خودروهای ریلی ونیز تعمیرات جزئی و اساسی آن با جواز تاسیس 500 دستگاه واگن در سال 1381 به ثبت رسید.

این شرکت در سال 1382 با تاسیس کارخانجات واگن سازی زرند در شهرستان زرند کرمان ، گام مهمی در جهت نیل به اهداف خود برداشت وبه عنوان نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در کل کشور شناخته شود وایران را در زمینه واگن سازی خود کفا ساخت .

اما مسئولین استانی پیگیر این موضوع هستند ؛

فرماندار زرند در گفتگو با مهر اظهار داشت: تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم که این نیروها مجدداً به کار گرفته شوند و از اخراج آن‌ها جلوگیری شود.

حبیب‌الله خنجری افزود: صحبت‌هایی از تعدیل نیرو در نیمه سال گذشته بود که به دلایلی صورت نگرفت اما در سال جدید که باید قرارداد این افراد که برخی سابقه کار بالای ۱۰ سال دارند تمدید می‌شد این کار صورت نگرفته است.

مشتریهای داخلی هزینه خرید واگن ها را پرداخت نمی کنند

وی تصریح کرد: این کارخانه به تعهدات خود درزمینهٔ تولید واگن در قبال مشتری‌ها عمل کرده است اما متأسفانه مشتری‌های داخلی هزینه‌های ساخت واگن‌ها را پرداخت نمی‌کنند و درنتیجه کارخانه با کمبود جدی درزمینهٔ نقدینگی مواجه شده است.

وی تعداد نیروهای تعدیل‌شده را ۳۹ نفر اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد با پرداخت مطالبات، ضمن حل مشکل فعلی حتی زمینه جذب نیروهای بیشتر در راستای تأمین واگن‌های سیستم حمل‌ونقل ریلی مهیا شود

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس در گفتگو با مهر اظهار داشت:  پیگیری‌های برای حل مشکل فعلی در حال انجام است و رایزنی‌ها در سطح مجلس و مسئولان استانی صورت گرفته که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.

کمبود نقدینگی که وجود دارد به مهم‌ترین مشکل کارخانه بدل شده است

جانشین مدیر کارخانه واگن سازی زرند در خصوص وضعیت کنونی گفت: تنها راه‌حل این مشکل وصول مطالبات بسیار زیادی است که کارخانه از شرکت‌های داخلی دارد اما از پرداخت آن خودداری کرده‌اند.

امیرزاده افزود: کمبود نقدینگی که وجود دارد به مهم‌ترین مشکل کارخانه تبدیل‌شده است و مسئولان باید فکری به حال این موضوع کنند.

وی افزود: مسئولان استان و شهرستان و نماینده مجلس شهرستان و مسئولان کارخانه در حال مذاکره با مسئولان بالادستی برای رفع مشکل موجود هستند و امیدواریم به‌زودی مشکل برطرف شود.

وی تنها راه عادی شدن جریان مالی کارخانه را وصول مطالبات70 ملیاردی از شرکت‌های داخلی دانست که واگن‌های تولیدی را خریداری کرده‌اند.

کارخانه ای بومی که مشکل کمبود نقدینگی اش از خریداران داخلی است

محمد کمساری، کارشناس اقتصادی استان کرمان هم در گفتگو با مهر اظهار داشت : کارخانه واگن سازی زرند از معدود کارخانه‌ها از این نوع در کشور است و واگن‌های بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و حتی مترو در کشور را تأمین می‌کند که با ارجح شمردن نیروهای بومی ظرفیت خود را به استخدام نیروهای بومی شهرستان اختصاص داده است و تعدیل نیرو و یا ضربه به روند تولید این کارخانه می‌تواند برای ۲۷۵ کارگر این کارخانه مشکل‌آفرین شود.

وی تأکید کرد: پیش‌ازاین شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی برای تأمین نیاز خود مجبور به خرید واگن‌های دست‌دوم و یا صرف هزینه‌های ارزی قابل‌توجه برای تأمین نیاز خود در بخش تأمین واگن بودند و اگر فعالیت این کارخانه مختل شود مجدداً برای تأمین واگن که بیشتر از اروپای شرقی انجام می‌شد باید شاهد خروج ارز از کشور باشیم.

وی گفت: این واحد صنعتی تنها در صورت تحقیق مطالبات عادی خود از مشتری‌ها سرپا نگه‌داشته می‌شود و در این خصوص باید پیگیری لازم از سوی مسئولان در سطح ملی انجام شود.

در شرایطی که در سال اقتصاد مقاومتی به سر می بریم، به نظر می رسد سیاستها باید در راستای افزایس تولید بومی و جلوگیری از خروج ارز از کشور متمرکز شود و سرپا نگه داشته واحدهای تولیدی که موجب خودکفایی در تولید شده اند یکی از سایستهای اصلی است که باید پیگیری شود.

در حال حاضر زمانی اوضاع شرکت واگن سازی زرند را روبه وخامت می کشانند که اگر این  شرکت‌های ریلی با تعطیلی کامل مواجه شوند بی شک  ، کشور  در این حوزه مجبور به خرید واگن از شرکت‌های خارجی و پرداخت نقد هزینه واگن قبل از دریافت کالا شود که این امر می تواند خود عاملی برای ایجاد تحریم جدید باشد هزینه کالا خریداری شده پرداخت می شود اما خبری از رسیدن کالا نخواهد بود .

اتفاقی که در واگن سازی در حال رخ دادن است  و سعی در تعطیلی کامل آن می شود ، در خودرو سازی های کرمان در سال گذشته رخ داد ، این سیاست ها  نشان می د هد که این امر به نظر امری است که مسئولان اجرایی به دنبال عدم تحقق آن نیستند بلکه با نوعی رفتار دوگانه سعی در تعطیلی کامل آن دارند تا نمونه بارز اقتصاد مقاومتی به مقصد نرسد و راه واردات برای شبکه ریلی وخروج سرمایه ارزی  باز شود .

با صحبت هایی که رهبر انقلاب در اولین روز سال در جوار بار گاه علی بن موس الرضا انجام دادند احساس می شد اقدام وعمل در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولین صورت گیرد اما به نظر می آید اقدام وعمل در زمینه بر کندن رشیه های اقتصاد مقاومتی در حال رخ دادن است واز این نوع تعطیلی وتعدیلات در سال جاری چند برابر قبل رخ خواهد داد وبه جای اینکه منتظر افتتاح یک کارخانه یا واحد تولیدی باشیم باید آماده سیر صعودی تعدیلات وتعطیلت واحد های تولیدی داخلی باشیم .