سیرجان عقب مانده عمران شهری

شهرستان سیرجان از جمله شهرهای مهم استان کرمان است که توسعه صنعت و معدن باعث شده تا این شهرستان یکی از بزرگترین شهرهای مهاجرپذیر استان کرمان و جنوب شرق کشور محسوب شود و با توجه به ظرفیت های فوق العاده اقتصادی و جاذبه های طبیعی یکی از شهرهایی است که مورد توجه قرار گرفته است.

علی رغم همه ظرفیت های اقتصادی شهر سیرجان نتوانسته طی سال های اخیر توسعه شهری پیدا کند و این امر در شهری با ظرفیت های اقتصادی و استراتژیک مثل سیرجان یک دلیل ندارد و آن هم سوء مدیریت است.

مقوله مدیریت عمران شهری و توسعه یک بحث زمان بر است و نمی توان آن را طی یک مدت اندک حل کرد و مشکلات را کاهش داد شاید بتوان در مدتی کوتاه برای آن برنامه ریزی و تحقیق کرد و یک برنامه جامع مدیریت عمران شهری تدوین کرد اما برای اجرای آن و تحقق این برنامه زمان زیادی کافی است همیشه هزینه ها سازگار نبوده و تفکر مدیریتی خود یک منبع مالی ارزشمند است.

در شهر سیرجان هنوز پایه های اولیه عمرانی را نتوانسته ایم استوار کنیم و یکی از مشکلات اساسی که این روزها همگان را متوجه کرده است زیر ساخت عمران شهری در ورودی شهر است.

میدان حضرت امام علی(ع) سیرجان یکی از بزرگ ترین میدان ورودی شهرسیرجان است که در مسیر ورودی بندر عباس و شهرستان بافت قرار دارد و از طرفی دیگر نیز به ورودی خودروهای عبوری از سمت تهران که عازم بندر عباس هستند متصل می شود.

پروژه هدایت آب های سطحی  آب نمای میدان و عدم جمع آوری زباله ها در اطراف این میدان یکی از مشکلات عمده عدم توجه شهرداری به ورودی شهر است که طی چند سال گذشته زیر گذر ورودی میدان با نابسامانی و فرسودگی مواجه شده است و در فصول تابستان بعنوان پناهگاه اتباع مهاجر و در سایر فصل ها خوابگاه  و پارکینگ رانندگان خودرو های سنگین است.

در ایام نوروز نیز هیچگونه تغیبری در وضعیف نابسامان میدان ورودی شهر که بعنوان چهارراه خودروهای عبوری و گذرگاه اتصال جنوب به شمال کشور است ایجاد نشده و همین وضعیف فعلی را در بر داشت.