سد کمال صالح سرریز شد

نورالدین بازگیر مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: حجم آب سد کمال صالح بعد از سیلاب های اخیر افزایش یافته و سد کمال صالح سرریز شده است.

13

بازگیر با یادآوری اینکه سد کمال صالح ۱۱۰ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد افزود: هم اکنون ۱۱۰میلیون مترمکعب آب در پشت دیواره این سد ذخیره شده است.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی بیان کرد: با وقوع بارش های بهاره ذخایر منابع زیرزمینی افزایش و روان آب ها، آبهای سطحی، رودها و رودخانه های این استان پرآب شده اند و دغدغه کمبود آب شرب در برخی شهرستان های استان رفع شده اما هنوز محور مدیریت مصرف، صرفه جویی و دوری از اسراف است و نیاز است در مدیریت مصرف بهینه از منابع آب تمهیدات و اقدامات لازم به عمل آید.

 

وی گفت: استان در یک دهه گذشته با خشکسالی های متعددی مواجه شده و شرایط نامناسب جوی باعث شده تا بسیاری از رودخانه های استان شرایط مطلوبی نداشته باشند که با بارندگی های اخیر شرایط آبی آنها تغییر کرده است.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی در خصوص میانگین بارندگی ها اظهار کرد: میانگین بارندگی استان مرکزی در سال زراعی جاری از ابتدای مهرماه ۹۴ تاکنون ۲۵۷ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد و نسبت به میانگین ۳۰سال گذشته، هفت درصد رشد نشان می دهد.

 

سد کمال صالح بر روی رودخانه تیره از سر شاخه‌های رود دز در ۴۵ کیلومتری جنوب شازند و ۷۴ کیلومتری جنوب غربی اراک واقع شده است. این سد با هدف تامین آب شرب و صنعت شهری اراک و شازند در طول مسیر حد واصل ساخته شده است.

 

برای این طرح ۴٫۸۷ کیلومتر خط انتقال تعبیه شده است.

 

سد کمال صالح با توان ذخیره سازی ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب دارای ۷۶۰ متر طول و ۸۰ متر ارتفاع بوده و سطح دریاچه آن ۴٫۶ کیلومتر مربع است.