خرید دسترنج کشاورزان به قیمت یک پفک

این روزها فرش قرمز گوجه فرنگی رودبار عرصه هنرنمایی دلالان است و کامیون‌های متعدد سودجویان یکی پس از دیگری محصولات کشاورزان رودباری را با قیمتی کمتر از قیمت معمول که برای کاشت محصول هزینه شده خریداری می‌کنند‌.

کشاورزان رودباری معتقدند امسال از لحاظ کمیت و کیفیت گوجه فرنگی مشکلی ندارند، اما برای کشت و تولید گوجه فرنگی سرمایه زیادی که بخش عمده آن وام بانکی است، هزینه کرده‌اند، اما اکنون که فصل برداشت و فروش محصول فرا رسیده‌، محصول ما با قیمتی معادل ۲۰۰۰ هزار ریال تا ۲۵۰۰ هزار ریال خریداری می‌شود و در بازار با قیمتی به مراتب بالاتر به فروش می‌رسد، در حالی‌که قیمت تمام شده، این محصول از کاشت تا برداشت ۵۰۰ تومان است، بر همین اساس کشاورزانی که محصول خود را به فروش می‎رسانند، ۵۰ درصد ضرر می‎کنند.

IMG_5964

این درحالیست که باوجود رضایت کشاورزان از میزان و کیفیت محصول تولیدی‌شان، قیمت خرید کم توسط کارخانه‌های موجود در شهرستان‌های جنوبی، کمبود کامیون، بالابودن قیمت حمل گوجه به شهرهای دیگر و سودجویی دلال‌ها و واسطه‌ها، مشکلات زیادی را برای آنان فراهم آورده است و با مشکلات عدیده‌ای برای فروش محصول روبرو هستند و به نوعی مجبور هستند محصولات خود را به هر قیمتی که دلال‌ها و واسطه‌ها می‌خواهند به آنها بفروشند.

کشاورزان رودباری با توجه به اینکه هر ساله عاجزانه از مسئولان در خواست کمک می‌کنند اما تا به حال اقدام قابل توجهی برای جلوگیری ازخسارت محصولات کشاورزی صورت نگرفته است.

photo_2016-05-04_14-03-07

نبود صنایع تبدیلی در رودبارجنوب ونبود کارخانه‌های رب گوجه فرنگی و قیمت پایین خرید محصولات توسط کارخانه‌ها‌ موجب شده است در نهایت کشاورزان علیرغم مشکلات موجود در فروش محصول خود به دلالان باز هم این راه را برای خود انتخاب‌ کنند و در این بازار آشفته، دلال‌ها خرسند و تنها حسرت برای کشاورزان باقی می‌ماند.

ما مانده ایم که این کشت بی رویه ای که در سالهای گذشته بعنوان سپری دفاعی در برابر سوالات مردم و اصحاب رسانه از مسئولین امر بود  هم اکنون با برداشتن این مانع دنبال چه بهانه ای می گردند. احتمالا دوران پسابرجام هم نمی تواند جایگزین سوء مدیریت ها در عرصه بازار محصولات کشاورزی شود.

سنجری  یکی از کشاورزان رودباری در گفتگو با خبرنگار رودبار ما گفت: مشکلات موجود در کشاورزی زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داده است و عدم حمایت دولت از این قشر، بالا بودن قیمت کودهای شیمیایی، سم و ابزار کشاورزی و قیمت پایین محصولات باعث ناامیدی کشاورزان شده است.

این کشاورز رودباری حداقل چیزی را که از مسئولان خواست این بود که اقتصاد مقاومتی را در کشور عملی شود تا از تولید کنندگان داخلی حمایت شود و محصولات آنها به نرخ واقعی به فروش برسد.

photo_2016-05-04_14-03-13

باتوجه به اینکه شهرستان رودبار یکی از بزرگترین تامین کنندگان تره بار استان کرمان است هنوز میدان تره بار ندارد و کشاورزان این منطقه برای فروش گوجه خود باید روزها در صف انتظار کارخانه رب گوجه فرنگی کهنوج وجیرفت بمانند تا گوجه خود را به فروش برسانند  که این خود مشکلاتی را درپی دارد.