امنیت پارک ها زیر چرخ موتور گازی له می شود

فرهنگ یکی از مقوله های مهم زندگی اجتماعی امروز بشر است به نحوی که با رعایت فرهنگ صحیح در همه زمینه ها می توان نظم و انضباط خاصی به محیط بخشید تا همه بتوانند از امکانات اجتماعی به نحو احسن استفاده کنند.

در فضاهای شهری آمیخته با عناصر طبیعی روح زندگی جاری است و انسان همواره به این فضاها احساس تعلق می کند، تعلقی که ریشه های آن در طبیعت و مظاهر آن وجود دارد و همگی این مظاهر را می توان برگرفته از کیفیت های طبیعی برشمرد.

با توجه به فرهنگ کهن ایرانیان و انس دیرینه آنها با طبیعت ضرورت وجود چنین فضاهایی در شهرها خصوصا کلان شهرهایی که بتدریج جای خود را به عناصر مصنوع می دهند حس می شود.

مردم شهر کرمان نیز همزمان با صنعتی شدن و تغییر رویه زندگی به سمت آپارتمان نشینی رفته اند که این مسئله ضرورت وجود فضاهای سبز برای ایجاد روحیه نشاط و شادابی را دو چندان کرده است، اما از آن جایی که استان کرمان یک استان کویری و دارای آب و هوای گرم و خشک است ایجاد و نگه داری فضاهای سبز کاری دشوار است که هزینه های زیادی را در بر دارد و به همین دلیل  بزرگترین استان کشور آن گونه که باید از فضاهای سبز و پارک ها برخوردار نیست.
پارک
 
نکته قابل توجه اینجاست که مردم از همین فضاهای سبزی هم که وجود دارد به دلیل کاهش امنیت در برخی پارک ها که بهترین پناهگاه برای ایجاد نشاط و دوری از زندگی تمام آپارتمانی است گریزان هستند و در حقیقت این مراکز کانونی برای سلب آسایش مردم شده اند.
 
کیفیــت فیزیکی فضای عمومی و امکانات و تسهیلات در آن می تواند باعث حضور مردم و ایجاد حیات جمعی شود اما استفاده نامناسب مردم از این فضاهای سبز و رعایت نکردن اصول و مقررات اجتماعی باعث مشکلاتی شده است که گاهی آزار دهنده است و متاسفانه برخی مسئولین نیز بی تفاوت از کنار آن ها عبور می کنند.
 

یکی از این مشکلات عدم توجه افراد به قانون ممنوع بودن استفاده از وسایل نقلیه موتوری و دوچرخه درون پارک هاست که متاسفانه این مسئله مشکلاتی را در بر داشته است که برخی از آن ها جبران ناپذیر هستند.

علیرغم اینکه در ورودی های همه پارک ها تابلوی " ورود دوچرخه و موتور سیکلت در این مکان ممنوع می باشد " نصب شده است اما برخی شهروندان بدون توجه به آن و حقوق شهروندی سایر افراد موتور سیکلت و دوچرخه خود را به پارک برده و با صدای ناهنجار و رانندگی نا صحیح در یک محیطی که مردم برای کسب آرامش به آن جا پناه برده اند باعث اذیت و آزار دیگران می شوند.

photo_2016-05-14_09-19-15

محمودی پیرمرد بازنشسته ای که با دوست خود در پارک نشسته است در همین رابطه به خبرنگار " بوتیا " گفت: من به هراه دوستم هر روز صبح برای ورزش کردن به پارک مشاهیر می آییم اما هر قدمی که بر می داریم نگران این هستیم که هر لحظه ممکن است یک موتور سیکلت با سرعت از کنار ما عبور کند و به جای آرامش بیشتر استرس داریم.

این شهروند کرمانی ادامه داد: برخی از این موتورسواران عمدا برای اذیت کردن مردم خصوصا پیرترها و خانم ها هر روز به پارک می آیند و با انجام حرکات خطرناک باعث آزار و اذیت آن ها می شوند و متاسفانه پارکبان ها هم چیزی به آن ها نمی گویند.

با شنیدن این موضوع که پارکبان ها بی تفاوت از کنار این مسئله عبور می کنند سعی کردیم با مسئولین شهرداری کرمان ارتباط برقرار کنیم و دلیل این مسئله را از آن ها جویا شویم.

شهرداری برای پارک ها گشت ندارد، فرهنگ مردم خود یک عامل بازدارنده است

عبدالرضا ایرانمنش در گفت و گو با خبرنگار " بوتیا " با بیان اینکه در این زمینه برخورد جدی با موتورسوران انجام شده است، گفت: شهرداری گشت ندارد که بخواهد با موتورسواران متخلفی که وارد پارک می شوند برخورد کند اما یک سری اقدامات در این زمینه انجام شده است.

مسئول فضای سبز شهرداری منطقه یک کرمان ادامه داد: شهرداری از قبل ورودی پیاده روهای شهر را برای جلوگیری از عبور و مرور موتورسیکلت ها به شکل نرده های یو طراحی کرده است که مانع از ورود آن ها می شود.

ایرانمنش عنوان کرد: اطراف پارک ها هم به همین منوال است و ورودی پیاده روها همین ترتیب مسدود شده اند و این تعداد موتوری که وارد پارک می شوند از یک یا دو راه عبوری که برای ویلچرها و معلولین در نظر گرفته شده است وار می شوند.

وی تصریح کرد: بنابراین شهرداری هر اقدامی هم که انجام دهد تا فرهنگ مردم درست نشود تاثیر گذار نخواهد بود چرا که این مردم هستند که با داشتن یک فرهنگ صحیح می توانند حتی بدون نصب موانع موتورسیکلت ها و دوچرخه های خود را به پارک ها نیاورند چرا که ما در ورودی همه پارک ها تابلوی ورود ممنوع دوچرخه و موتورسیکلت را نصب کرده ایم.

مسئول فضای سبز شهرداری منطقه یک کرمان اذعان کرد: البته برای گشت در پارک ها ما از نیروی انتظامی هم کمک خواستیم اما از آنجایی که نیروی انتظامی برای اعزام گشت به پارک ها هزینه می خواست به دلیل کمبود هزینه نتوانستیم از این مسئله استفاده کنیم.

پیشنهاد دانشجویی برای جلوگیری از ورود موتورسوران به پارک ها

دانشجویی که در گوشه ای از پارک در حال درس خواندن است، با صدای ناهنجار موتورها در پارک، کتابش را با عصابنیت می بندد و درمانده فقط به اطرافش نگاه می کند، به سراغ او رفتیم تا شاید او راهی برای جلوگیری از ورود موتور سوران داشته باشد، با دیدن دوربین در دستان خبرنگار ما خوشحال شد و با استقبال ما را پذیرفت.

این دانشجو در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه چرا پارک را برای درس خواندن انتخاب کرده است، گفت: پارک مشاهیر در کرمان از معدود پارک هایی است که محیط آرام و با نشاطی دارد و جای مناسبی برای درس خواندن است چرا که هم طبیعت را در کنار خود داری و هم می توانی از سکوت و آرامش ان برای درس خواندن بهره ببری.

وی افزود: اما مدتی است که موتورسواران با انجام حرکات نمایشی و با ایجاد صداهای ناهنجار آرامش را از مردمی که به این پارک می آیند سلب کرده است و این مسئله باعث شده است که تعداد مردم برای حضور در این پارک کمتر شود.

این دانشجو ضمن بیان راهکاری برای جلوگیری از ورود موتورسوران به پارک، اظهار کرد: شهرداری می تواند با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی از ورود موتورسواران به پارک جلوگیری کند به این ترتیب که با نصب دوربین در ورودی پارک ها پلاک موتورسیکلت هایی که به پارک وارد می شوند را در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار دهد تا با اعمال جریمه متخلفان کار ناشایست خود را تکرا نکنند.

دانشجوی کرمانی در ادامه تاکید کرد: البته لازم است قبل از این اقدام اطلاع رسانی لازم صورت گیرد تا مردم از این موضوع آگاهی پیدا کنند.

بهانه هایی برای نادیده گرفتن فرهنگ!

در گوشه ای دیگر از پارک دو دانش آموز در حال درس خواندن بودند، موتور سیکلتی که در چند متری آن ها پارک شده بود توجه مرا به خود جلب کرد، به سراغ آن ها رفتم و از آن ها سوال کردم که چرا با وجود تابلوی ممنوعیت ورود موتورسیکلت، موتور خود را به پارک آوردند که پاسخ آن ها برایم قابل تامل بود.

photo_2016-05-14_11-18-21

این دانش آموز به خبرنگار ما گفت: تابلوی ورود ممنوع موتور سیکلت را دیدیم، ما انسان های بی فرهنگی نیستیم که بخواهیم قانون را نقض کنیم ولی از آن جایی که گذاشتن موتور در بیرون از پارک امنیتی ندارد و امکان دارد زمانی که بر می گردیم دیگر موتورمان را نبینیم آن را به داخل پارک آوردیم.

وی افزود: موتور ما قفل و زنجیر هم ندارد و تنها جایی که با دوستم می توانستیم راحت درس بخوانیم همین پارک است؛ ما فقط موتورمان را خاموش در حالی که به دست گرفتیم داخل پارک آورده و در گوشه ای گذاشتیم، نه آلودگی صوتی ایجاد می کنیم و نه مزاحمتی برای کسی داریم.

پارک نشینی یک فرهنگ است، باید رعایت شود

اما من موتورسوارانی را دیدم که موتورهای خود را بیرون از پارک، در گوشه ای گذاشتند و بدون اینکه آن را قفل و زنجیر کنند وارد پارک شدند، از آن ها سوال کردم که چرا موتورتان را داخل نمی برید؟

photo_2016-05-14_11-38-11

یکی از آن ها گفت: ورود موتورسیکلت و دوچرخه به پارک ممنوع است، به همین دلیل موتور را داخل نمی بریم، قانون است و باید برای حفظ حقوق دیگران آن را رعایت کنیم.

موتور سوار

وی ادامه داد: من زمانی که فرزندم را به پارک می آورم دوست دارد آزادانه در پارک بازی کند و هر جا که دوست دارد برود اما اگر موتورسوران بخواهند در پارک رفت و آمد کنند امنیت و سلامت فرزندم به خطر می افتد به همین دلیل من ابتدا خودم باید این قانون را رعایت کنم تا دیگران هم مراعات کنند؛ در واقع من با رعایت قانون به خود و خانوده ام کمک می کنم.

مردم و مسئولین؛ همه باید کمک کنند

نقش مسئولین در ایجاد امنیت در پارک ها به چه صورت است؟ نقش فرهنگ در زندگی ما کجاست؟ به راستی تا کی قرار است برخی از ما به بهانه های واهی حقوق دیگران زیر بار بی مسئولیتی های خود له کنیم؟ مسئولین امر در این زمینه اعم از نیروی انتظامی و شهرداری ها باید چاره ای برای این معضل بیندیشند و برای حفظ آرامش و امنیت این فضاها اقداماتی را مد نظر قرار دهند تا مردمی که خسته از دغدغه های زندگی ساعاتی را برای کسب شادابی به این پارک ها مراجعه می کنند بدون نگرانی از این فضاها استفاده کنند.

باشد که روزی مردم کریم سرزمینمان با ارتقاء فرهنگ اجتماعی خود؛  آرامش و امنیت را به یکدیگر هدیه دهند.