ممنوعیت عرضه ی قلیان در همه ی پارک ها و مراکز توزیع غذا در کرمان

در رابطه با مضرات مصرف قلیان و دخانیات گفت: آنچه که مهم است مضرات مصرف قلیان از سیگار بیشتر است باید بدانیم که بیش از 4 هزار نوع ماده سمی درسیگار داریم اما از دیدگاه علمی تنباکویی که در قلیان مصرف می شود 400 ماده مضر دارد .

عضو کمیسیون بهداشت شورای شهر کرمان افزود: به دلیل آبی که درقلیان مصرف می شود ماندگاری و تاثیرگذاری مواد سمی موجود  در تنباکو بیشتر شود.

بیان داشت:  امام علی (ع) می فرماید دو نعمت است که انسان قدر آن را نمی داند مگر آنکه از دست بدهد ، یکی جوانی و دیگری تندرستی است.

متخصص طب سنتی تاکید کرد: باید بدانیم به دلیل استفاده از دخانیات سالیانه 5 میلیون نفر جان خود را از دست می دهند ، سرطان دهان، حلق، لوزالمعده، مری و روده ی بزرگ و کبد از عوارض مصرف قلیان است ضمن این که افزایش رفکلسی که در قلیان وجود دارد باعث افزایش سرطان مری می شود .

معصوم زاده خاطر نشان کرد: شلنگ استفاده شده در قلیان حتی اگر سر آن عوض شود به دلیل جمع شدن مواد خطرناک و سمی ، ویروس تبخال حتی هپاتیت و بیماری های عفونی واگیردار در شلنگ آن  رشد می کند و با مصرف ، قابلیت انتقال دارند.

 وی ادامه داد: یک چهارم موادی که به عنوان تنباکو در قلیان استفاده می شود، طبیعی است مابقی آن به عنوان مواد افزودنی که خود باعث ایجاد آسم، حساسیت و ضربه های جدی به حبابچه های ریوی می شوند.

عضو کمیسیون بهداشت شورای شهر با تاکید بر این که مصرف قلیان در زنان افزایش پوکی استخوان را به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: مصرف قلیان برای  مادر باردار و جنین بسیار خطرناک خواهد بود چرا که احتمال عفونت ریوی و سندرم مرگ ریوی در فرزندش زیاد می شود و اگر در سه ماهه ی اول باشد اختلال ارگانزایی در فرزندش بیشتر می شود که همه عقب ماندگی های جسمی و ذهنی را به دنبال خواهد داشت

این متخصص طب سنتی خاطر نشان کرد: از دیدگاه دینی وقتی که چیزی به بدن آسیب می زند حرام است پس مصرف دخانیات و قلیان مضاف بر تمام مضرات خود از نگاه دینی نیز نهی شده است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده از سوی کمیسیون بهداشت شورای اسلامی کرمان گفت: در جلسه ی برگزار شده از سوی این کمیسیون اکثر ارگان ها و سازمان ها اعم از نیروی انتظامی، دانشگاه، اصناف، اماکن و تعزیرات و... حضور داشتند که مصوب شد غیر از پارک های سلامت ( مطهری، مادر و شورا) که از یک سال پیش عدم مصرف ، توزیع و عرضه ی قلیان وجودداشت از امسال کلیه ی پارک ها منع عرضه، توزیع و مصرف قلیان را داشته باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت شورای شهر افزود: به دلیل مغایراتی که مصرف قلیان با حقوق شهروندی دارد در مراکز توزیع غذا ،قلیان به طور کامل ممانعت مصرف داشته باشد و قرار شد که کلیه ی مراکز عرضه ی قلیان فاقد مجوز توسط واحد های گشت علوم پزشکی مشخص و معرفی شوند به صنف و توسط اصناف پلمپ شوند.

معصوم زاده در پایان تاکید کرد: مردم خود یکی از بازدیدکنندگانی هستند که می توانند اطلاع رسانی کنند و در این زمینه کمک کنند و تا زمانی که مطالبه و خواست مردمی نباشد پشتوانه و تضمین اجرا و ادامه ی قوانین نیز وجود نخواهد داشت.