بانوان بیشترین قربانیان شبکه های اجتماعی در استان کرمان

"این روزها آمار زیادی از آسیب های شبکه های اجتماعی خصوصا نرم افزار تلگرام در رسانه ها منتشر می شود که در بین این آسیب ها , انتشار تصاویر شخصی و نقض حریم خصوصی به دلیل استفاده نادرست از  این نرم افزار در صدر اخبار فضای مجازی قرار دارد که گاها منجر به خودکشی هایی در بین قربانیان این عرصه می شود.

 

گسترش استفاده از تلفن همراه و شبکه های موبایلی که امروزه در اختیار هر فردی اعم از کودک و نوجوان، پولدار و فقیر و ... قرار دارد نیازمند نظارت صحیح والدین است که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی در حوزه فضای مجازی و بی تفاوتی خانواده ها نسبت به این فضا هر روز شاهد روند رو به رشد جرایم فضای مجازی هستیم.

 

استان کرمان نیز با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 3 میلیون نفر از آسیب های شبکه های اجتماعی در امان نبوده و شاهد جرائمی نیز در این زمینه بوده است که هر روز اخبار آن از طریق پلیس فتا استان در رسانه ها منتشر می شود؛ از دستگیری عاملین هتک حیثیت در فضای مجازی گرفته تا کلاهبرداری های اینترنتی که صورت می گیرد.

بانوان بیشترین قربانیان شبکه های اجتماعی در استان کرمان

سرهنگ کامبیز اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار " بوتیا " در خصوص آسیب های فضای مجازی گفت: امروزه اینترنت مرزهای تازه ای در شکل گیری ارزش ها و هویت یابی پیش روی جوانان ایرانی قرار داده است، بخش عمده ای از فراغت جوانان صرف وب گردی و گفت و گو در  نرم افزارهای پیام رسان  می شود.

 

رئیس پلیس فتا استان کرمان افزود: گفت و گوی غالب در این شبکه ها ,  گفت و گوی دوستانه جوانان است که با نیت ارضای کنجکاوی ، آشنایی و سرگرمی و گاه شیطنت و ماجراجویی صورت می گیرد.

 

اسماعیلی تصریح کرد: فضای مجازی علیرغم فرصت های زیادی که دارد , تهدیداتی را برای سلامت روان و سلامت جسم کاربران به وجود آورده است . یکی از ویژگی های فضای مجازی پنهان ماندن هویت است که مجرمین از این ویژگی برای رسیدن به مقاصد و اهداف شوم خودشان حداکثر استفاده را می کنند.

 

وی جعل  هویت  را یکی از عوامل ارتکاب جرم در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: در فضای مجازی بسیاری از افراد فریب هویت دروغین مجرمین را می خورند و به راحتی به آنها اعتماد می کنند و اطلاعات شخصی  خودشان را  در اختیار آنها قرار می دهند.

 

رئیس پلیس فتا استان کرمان بانوان را بیشترین قربانیان فضای مجازی برشمرد و اظهار کرد: متاسفانه بیشترین آسیب در این خصوص به استناد پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا متوجه بانوان بوده است که در بسیاری از موارد دچار آسیب های جدی این خصوص شده اند.

 

اسماعیلی در ادامه بیان کرد: انتشار اطلاعات خصوصی و عکس ها در فضای مجازی خصوصا شبکه های اجتماعی باعث وقوع جرم هایی در این زمینه شده است که علیرغم دستگیری مجرمین توسط پلیس فتا , آبروی رفته قربانیان در جامعه بر نمی گردد.

 

وی خاطر نشان کرد: برای مثال چندی پیش در کرمان ، بانویی که با اعتماد به یک جوان در یکی از نرم افزارهای ارتباطی عکس های شخصی خود را برای او ارسال کرده بود و جوان هم با اضافه کردن یک محتوای مستهجن به این عکس ها، اقدام به انتشار آن ها در فضای مجازی کرده بود  بعد از مراجعه به پلیس فتا، مجرم دستگیر شد ولی آبروی رفته این خانم با هیچ اقدامی قابل جبران نیست.

 

رئیس پلیس فتا استان کرمان آسیب پذیری بیشتر جامعه در حوزه فضای مجازی به دلیل استفاده نادرست کاربران خواند و اذعان کرد: در جامعه امروز ایران یکی از چالش های فراروی فضای مجازی، تضاد های فرهنگی جامعه با این ابزارها و شبکه های اجتماعی است که به علت عدم برنامه ریزی مناسب این تضادها به شکل برجسته تری نمایان و آسیب های بیشتری به جامعه وارد می شود.

 

اسماعیلی تشریح کرد: در این بین استقبال نوجوانان و جوانان از این فضا بیشتر است و با توجه به اینکه  فرهنگ سازی در زمینه استفاده بهینه ومناسب ازفضای مجازی توسط خانواده ها به خوبی انجام نشده است خطرات و تهدیداتی را برای جامعه به مراه داشته است .

 

وی ادامه داد: همچنین جذابیت های جنسی زودگذر ، پر کردن خلا شکست عشقی، چشم و هم چشمی برای فعالیت در فضای مجازی، ماجراجویی و یافتن احساس قدرتمندی و عزت نفس کاذب نیز از گرایش نوجوانان و جوانان به سمت فضاهای مجازی است.

 

رئیس پلیس فتا استان کرمان تاکید کرد: در حوزه جرائم فضای مجازی در سال گذشته ما 103 درصد افزایش کشف داشته ایم ، که با توجه به اینکه در استان کرمان فقط در 5 شهرستان بزرگ استان یعنی رفسنجان، سیرجان،بم، کهنوج و جیرفت پلیس فتا داریم  تقریبا به لحاظ اینکه این 5 شهرستان بافت جمعیتی یکسانی دارند میزان ارتکاب جرائم آن ها درحوزه فضای مجازی نزدیک به هم و مشابه است.