دولت ها به دنبال خشکاندن ریشه ی غده سرطانی اقتصاد نیستند

بسطامی مدیر کارخانه کاغذ و بسته بندی کرمان در گفتگو با  “کارگران کرمان “در خصوص موانع رفع تولید گفت : در حال حاضر با ۱۰۰ در صد ظرفیت کار می کنیم واین در حالی است که  نه توان کاهش قیمت داریم ونه  سودی از فروش محصول عاید مان می شود .

مدیرکارخانه کاغذ سازی تصریح کرد : کارخانه کارتن سازی ومقوای کرمان تولید  انواع کاغذ بسته بندی بازیافتی لاینر، فلوتینگ، تاپ لاینر در عرضهای ۹۰ تا ۱۳۰ و ۱۸۰ را در برنامه روزانه خود دارد اما  در حال حاضر تولید و سود مساویی است به شکلی که تولید وعرضه ما  بدون هیچ سود اضافه ای به بازار می رسد لذا در حال حاضر هیچ توجیهی برای رشد تولید وجود ندارد.

وی به رکود اقتصادی اشاره کرد و گفت : در حال حاضر  در بازار رونق اقتصادی وجود ندارد وکمبود نقدینگی در بازار قدرت خرید مردم را پایین آورده است و تولید ما وابسطه به خرید مردم است  ، زیرا کارخانه  ما کاغذ بسته بندی تولید می کند.

بسطامی افزود : یک کارخانه تولید کیک وبیسکویت زمانی تولید خوبی خواهد داشت واز ما کارتن بسته بندی خواهد خرید که  به فرض مردم  ۳ عدد بیسکویت بخرند و مغازه دار سفارش یک کارتن ۳۰ تایی را از کارخانه بدهد و واحد تولید کننده کیک وبیسکویت هم  برای بسته بندی اش از ما کارتن بخرد اما وقتی که مردم به فکر تهیه وتامین  مایحتاج اصلی هستند چطور می توان  متوقع بود که برای مواد  کمتر استفاده شان محصول ویا کارتن بسته بندی تولید شود؟

پرداخت سلیقه ای مالیات توسط تولید کنندگان شرایط ثبات در تولید را از بین برده است

این مدیر  اذعان کرد : اولین مشکل من به نام تولید کننده  بحث های سنگین مالیاتی است  واین مالیات برای ما به این صورت که من کالا می فروشم به اضافه ۹ درصد  مالیات وارزش افزوده اما کارخانه بغل دستی من از این قانون تبعیت نکرده ومحصول خود را بدون مالیات ۹ درصد به بازار عرضه می کند وعملا از پرداخت مالیات فراری است ، لذا چطور می توان با قیمت ارزان وی رقابت کرد؟

وی به  دومین مشکل در تولید اشاره  کرد و افزود :  از دیگر مشلات عرصه تولید در ایران رسمی مراوده کردن است به این شکل که کارخانه ای مانند ما که مالیات می پردازد تنها حق دارد با شرکت های مورد تایید اداره مالیات مرواده داشته باشد که این واحد ها کم هستند لذا واحد های که قانون  گریز هستند به من تولید کننده ضربه وارد می کنند  زیرا قیمت تمام شده  کارخانه ای که مالیات نمی دهد ارزان تر است وما که تمام راه های  قانونی را طی می کنیم ، قیمت تمام شده بالا تری داریم واین یعنی ضربه به تولید.

وی ادامه داد :کسی که کارش قانون گریزی است به راحتی با ارائه دفاتر مالیاتی غلط  قانون را دور زده ومالیات را نمی پردازد اما اینکه  چطور یک اداره مالیاتی  نمی تواند بفهمد که وی قانون گریز است ؟جای سئوال دارد که البته کار سختی نیز می باشد.

بسطامی به اقتصاد بیمار ایران اشاره کرد و گفت : در کشور ما بزرگترین مشکل درعرصه تولید حل نشدن صحیح  موانع رفع تولید است به طور مثال یک غده سرطانی زمانی به طور کامل از بین خواهد رفت که ریشه آن شناسایی واز ریشه  برداشته شود اما  اقتصاد ایران سرطان دارد.

وی افزود  : هر دولتی که سر کار می آید به جای اینکه این غده سرطانی را شناسایی کند واز بین ببرد تنها سرشاخه های آن را می سوزاند که این سرشاخه  ها هر کدام به صورت جهشی به چند سرشاخه تبدیل می شود وبه مشکلات اصلی  دیگر نیز می افزاید لذا برای حل کامل مشکلات اقتصادی باید به ریشه ی آن حمله کرد وآن را از ریشه خشکاند .

این مدیر آگاه اعلام کرد :با این اقتصاد بیمار وقانون گریزی واحد های تولیدی  داخلی  چطور یک تولید کننده که  رسمی با چند واحد کم وکوچک که او هم مانند من رسمی است ومالیات می پردازد مراوده داشته باشم و توجیهه  تولید بیشتر را برا ی خود ترسیم کنم ؟ در این صورت  جای رقابت برای من نخواهد بود زیرا بازار به دست کسانی قرق می شود که جنس با کیفیتی را با قیمت ارزان آن هم با راه های به ظاهر قانونی به دست مردم می رساند .

عدم تناسب بین نیاز بازار و واحد های های تولیدی جدید الاحداث

وی به سومین مشکل تولید یعنی عدم توازن عرضه واحداث کارخانه های جدید عرضه وتقا ضا در داخل کشوراشاره کرد وگفت :دست سازمان صنایع ومعادن هم درد نکند زیرا مصرف سرانه کاغذ ما در  کل کشور ۸۰۰ هزار تن در سال می باشد واین درحالی است که ظرفیت کارخانه های جدید احداث شده در سطح کشور سبب شده که این مقدار تولید به ۲ میلیون تن در سال برسد یعنی بازاری کاملا اشباع شده .

بسطامی به عدم نیاز سنجی  مناسب وکنترل تولید در سطح کشور اشاره کرد وگفت :سازمان صنایع ومعادن به چند کارخانه تولید کاغذ مجوز احداث می دهد واین درحالی است که ظرفیت و نیاز بازار داخلی کمتر از تو لید کارخانه های احداث شده می باشد واین امر عملا تولید وفروش کاغذ را با مشکل روبه رو می کند.

وی عنوان کرد : درحال حاضر به جای اینکه  مسئولان مرتب به دنبال سرمایه گذار جدید برای احداث یک واحد تولیدی جدید باشندطرحی جدید ارائه دهند تا سرمایه گذار در واحد های نیمه تعطیل  فعلی برای راه اندازی دوباره آنها سرمایه گذاری کند چه معنا دارد که این همه کارخانه احداث شود ؟

وی ادامه داد : با دست گلی که سازمان صنعت و معدن به آب داده  بعد از یک مدت تولید  کارخانه کاغذ تازه تاسیس چون جز و صنایع کوچک به شمار می آید وتولیدش عملا معنای خاصی ندارد پس باید آن را تعطیل کرد ، همه واحد ها را به تعطیلی می کشاند لذا باید این سئوال بیان شود که آیا سرمایه گذار بیکار بود که تمام سرمایه خود را در امر تولیدی که شمای سازمان صنعت و معدن او را برای  سرمایه گذاری توجیه کردی  قرار دهد لذا پایه اقتصاد از بنیان اشتباه است .

این مدیر دغدغه مند اذعان کرد : زمانی که یک واحد تولیدی قرار است راه اندازی شود این سازمان صنعت ومعدن است که  به او مجوز داده واو را برای سرمایه گذاری در امر تولید با برنامه توجیحی  هدایت می کند ، در اواسط کارکه سرمایه گذار تمام سرمایه خود را در طرح تو جیحه شده از سوی صنعت و معدن می گذارد ، او را رها می کند .

سه کارخانه بدون  توجه به نیاز بازار کار تولید  کاغذ را  آغاز نموده اند

وی به کارخانه های تولید کاغذ در سطح کشور اشاره کرد وگفت: در حال حاضر یزد نزدیک بدل شدن به قطب کاغذ بسته بندی است  زیرا یک کارخانه با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز ، یک کارخانه با نزدیک ۷۰۰ تن درروز و   یک کارخانه هم با ۱۵۰ تن در روز احداث نموده است .

بسطامی اشاره کرد : نکته جالب کارخانه ها ی یزد این است که  تمام مواد اولیه ای را که ما در سطح شهر به شکل موعدی خرید می کنیم را با پرداخت نقدی  می خرد وعملا ما را هم  در تامین مواد اولیه دچار مشکل ساخته است  اینان آخال مورد نیاز خود را به روز وبه نقد تهیه می کنند  تا چرخ کارخانه از حرکت باز نایستد .

وی با بیان اینکه  کارخانه های کاغذ سازی یزد بدون توجیحه وبرنامه مناسب تولید می کنند، گفت :  کارخانه های کاغذ سازی جدید آخال مورد نیاز خود را که کیلویی ۴۰۰ تومان است  کیلویی ۵۰۰ تومان به نقد می خرند وازآن طرف قیمت تمام شده ۱۳۵۰ تومان خود را با قیمت ۱۱۰۰ تومان به بازار ارائه می کند وبا ۱۰۰ در صد ظرفیت هم  کار می کنند تا بتواند اقساط بانکی خود را که برای ساخت این کارخانه از بانک دریافت کرده است بپردازد .

بسطامی به واردات  کالا اشاره کرد  وگفت :یک تولید کننده داخلی که هیچ گونه حمایتی نمی شود ، مالیات ماهیانه وسالانه هم می پردازد ودستگاه های فرسوده با ورژنی کاملا قدیمی هم دارد ، چطور می تواند با  کالای وارداتی  چینی وکره ای که  با قیمتی مناسب وکیفیت عالی که درگمرک مانده اند ،رقابت کند؟ زمانی  کالای وارداتی کمرنگ می شود که کالای داخلی با کیفیت عالی وبا قیمت مناسب به  دست مصرف کننده برسد .

وی افزود : عملا توجیهی برای تولید دراین اقتصاد باقی نمی ماند   زیرا هر روز با خود می اندیشیم چرا مصرف  کننده باید به زور کالای بی کیفیت وگران من را با صد درصد تعرفه ای که برای محصولات وارداتی قرار می دهند، بخرد  لذا سد کرد ن کالای وارداتی هم نادرست است زیرا ایران باید تولید کنند های داخلی خود را چنان تقویت کند که  مصرف کننده خودش رغبتی به خرید کالای قاچاق  وارداتی نداشته باشد نه اینکه تعرفه ۱۰۰ درصدی گمرک را بر آن قراردهیم.

کالاهای داخلی توان رقابت با همتای  خارجی  خود را ندارند

مدیر کارخانه کارتن سازی با بیان اینکه کالاهای داخلی توان رقابت با خارجی ها را ندارد ، اظهار کرد : تولید کننده داخلی  با  شرایط سخت تولید  نه تنها توجیهی برای افزایش تولیدش باقی نمی ماند بلکه عملا رغبتی هم برای بالا بردن کیفیت خود ندارد وحتی به دنبال طرح توسعه ای ویا خرید دستگاه جدید  برای کارخانه نیست  زیرا تنها هدفش تولید است تا سر پا بماند و ورشکسته نشود  .

وی ادامه داد: یک عامل مهم در کیفیت تولید استفاده از دستگاه های با کیفیت وبا ورژن عالی است لذا یک تولید کننده داخلی چطور می تواند با دستگاه هایی که ۶۰ سال پیش در کارخانه برای تولید راه اندازی شده اند کالایی باکیفیت بالا همترازکالایی که توسط دستگاه های ساخته ۲۰۱۳ تولید شده اند را بسازد؟گرچه در حال حاضر راهی هم برای ارتقاء دستگاه های ما وجود ندارد زیرا تحریم هستیم وبانک های خارجی حاضر به خرید وفروش با ما نیستند .

بسطامی در پایان خاطر نشان کرد : مدیران کارخانه های کاغذ سازی یزد حتی به فکر استهلاک دستگاه های خود نیستند وبرایشان عملکرد معنای خاصی ندارد لذا درحال حاضرهیچ تولید کننده ای توجیهی نه تنها برای بالا بردن کیفیت وتوسعه واحد های تولید خود ندارد بلکه تمام سعی خود را به کار گرفته است  تا سر پا بماند وسرمایه اش با ورشکستگی از بین نرود  .