چرا ادارات شهرستان کهنوج غیر بومی را استخدام می کند؟

به نقل از"شوباد"نبود شرایط مساعد کاری شهرستان کهنوج را با پدیده مهاجرت جوانان جویای کار روبرو کرده است، جوانانی که برای دستیابی به موقعیت شغلی، اقتصادی و اجتماعی بهتر، راهکاری به نام مهاجرت برگزیده‌اند که بعضأ برای امرار معاش به شغل های کاذب که هیچگونه سنخیتی به رشته تحصیلی آنها ندارد درشهرهای همجوار مثل بندرعباس ،قشم ،کیش و… مشغول به کار هستند.

جوانان تحصیلکرده ما که به عنوان پتانسیل های بالقوه شهرمان هستند پس از متحمل شدن هزینه های سرسام آور تحصیل و فراغت از تحصیل با نبود شغل مناسب ،مهاجرت را بر ماندن در شهر و دیار خود ترجیح می دهند.

در گفت‌وگو با جوانان کهنوجی می‌توان دریافت که بیکاری بزرگترین مشکل آنهاست و نبود شغل در شهر نیز منجر به مهاجرت بی‌رویه آنها به شهرهای اطراف مثل کیش وقشم  شده است.

جوانان کهنوجی می گویند :ما می‌خواهیم بمانیم و حضور داشته باشیم و شهر خود را آبادتر از همیشه کنیم اما کاری برای گذران زندگی نیست ومجبوریم برای اشتغال به شهرهای اطراف برویم که این موضوع خطیر توجه بیش از پیش مسئولین شهرستانی و استانی را می‌طلبد.

مردم و به ویژه جوانان تحصیل کرده بیکار شهرستان کهنوج به شدت از به کارگیری افراد غیربومی در ادارات میامی نگران بوده و بارها نگرانی خود را به استاندار،فرماندار و دیگر مسئولان مربوطه رسانده اند.

این بی عدالتی در شهرستان کهنوج  بعضا به اوج خود رسیده و حتی دیپلمه ها ، سرایدارها، آشپزها، نیروهای خدماتی، باغبان ها و راننده های ادارات از جمله قراردادی و پیمانکاری را هم از نیروهای غیربومی شهرستان کهنوج جذب می کنند.

درحالی که صدها نفر نیروی انسانی متخصص در شهرستان کهنوج که بدون هرگونه تعصب و خودبزرگ بینی از متعهدترین و پاک ترین نیروهای انسانی منطقه به شمار می روند در آرزوی اشتغال ، روزهای خود را سپری و به انواع دردهای روحی و افسردگی های ناشی از بیکاری مبتلا می شوند.نیروهایی که می توانند برای اعتلای میهن عزیزمان مفید و مثمرثمر باشند و چرخ های توسعه شهرستان را با پایبندی به قانون، به دوراز حاشیه های غیرکاری و بی قانونی و زیاده خواهی های دردسرساز به خوبی به چرخش درآورند.

 در ادامه اینکه قطعا بیکاری در جامعه پیامدهای سنگینی به دنبال دارد که افسردگی ، هدر رفتن سرمایه و عمر جوانان یکی دیگر از معضلات آن است وایجاد اشتغال پایدار و حمایت از سرمایه گذاران از راههای مبارزه با پدیده شوم بیکاری وجلوگیری از مهاجرت جوانان به شهرهای اطراف است.

این موضوع آنقدر ریشه دوانده که حتّی اخیراً شاهد حضور نیروهای خدماتی غیربومی در مدارس و مجتمع های آموزشی شهر هستیم!

بنا بر گزارشات رسیده، گسیل غیربومی ها به شهر همچنان ادامه دارد،

 البتّه اگر سری به ادارات مختلف کشیده شود معلوم خواهد شد که این مسئله در جاهای دیگر هم در حال وقوع است. معلوم نیست مردم و جوانان کهنوج تا کی باید تاوان مناسبات سیاسی و قدرت طلبی برخی سیاسیون را بدهند.

نادیده گرفتن این اصول اولیه وبعضا استفاده از رابطه‌ها و خط‌های سیاسی باعث نادیده گرفتن این قوانین در بسیاری از نقاط شهرستان کهنوج شده است، در این شهرستان محروم اکثر نیروهای کار را افراد غیربومی تشکیل می‌دهد که نارضایتی مردم از مسئولین را به همراه داشته است.
نیروگاه 1000 مگاواتی برق کهنوج  که با هدف حذف بیکاری وایجاد اشتغال در این شهرستان ساخته شده است  و با توجه به نزدیک شدن اعلام استخدام نیرو در این نیروگاه با گذر از خیابان‌های سطح شهر و ادارات و با حضور در جمع بازاریان و حتی در شبکه‌های مجازی زمزمه‌هایی از تکمیل نیروهای مورد نیاز نیروگاه  به گوش می‌رسد و همین موضوع ما را وا داشت تا به سراغ چند تن از شهروندان این شهرستان برویم تا مصاحبه ای در خصوص موضوع اشتغال و بیکاری در شهرستان را از دیدگاه آنان جویا شویم.
 
یک جوان تحصیلکرده کهنوجی در گفتگو با خبرنگار"شوباد"افزود:حتما در جریان استخدامی های سیکل ترکیبی کهنوج هستین که متاسفانه تا حالا تعداد نا چیزی نیروی بومی کهنوجی در قسمت اداری و فنی استخدام کرده است که مجموع آنها به ده نفر هم نمیرسد و بعقیه کارکنان کهنوجی یا نگهبان و یا کارگر هستند.
و همچین گفت:لطفا به گوش مسئولین مربوطه فرماندار و نماینده شهر و...برسانید که گناه ما جوانان کهنوجی چی هست؟که نیروگاه با اون عظمت هست اما جوانان تحصیلکرده ما بیکار هستند.یک سری به نیروگاه بزنید و ببینید این همه نیرو از کجا آمده است در حالی که 2 تا آزمون برای استخدام حداقل 40 نفر داشته است،اما کارکنان نیروگاه جمعیتی بالغ بر 300 نفر هستند که 90درصدشان غیر کرمانی و اللخصوص غیر کهنوجی هستند.
وی افزود اگر قرار است تو این نیروگاه بومی کهنوج استخدام نشود لطفا رشته برق را از دانشگاه آزاد کهنوج حذف کنند و کسی دیگر به این رشته نرود و هرکسی فکری برای آینده خودش بکند.
 
احمدی در خصوص بیکاری و اشتغال در شهرستان در گفتگو با خبرنگار"شوباد" گفت: با توجه به اینکه معضل بیکاری  یک معضل ملی و جزء معضلات دولت میدانیم  از مسئولین می‌خواهیم تا نسبت به بومیان این منطقه اهتمام بورزند و بتوانند نیروهای بومی و متخصص موجود در این منطقه را به کار گمارده و با توجه به اولویت بندی‌های مناسب در خصوص بومی گرای، تعهد و تخصص انتخاب کنند و چنانچه نیروی متخصص مورد نیاز در این شهرستان وجود نداشت آنگاه از سایر نقاط استان استخدام نیرو صورت گیرد.

نیروی غیربومی مدت کوتاهی می‌ماند اما سپس به شهر و دیار خود منتقل می‌شود که این برای مردم منطقه اصلاً پذیرفته نیست.

نیروی بومی باید در شهر خود بماند و خدمت کند و مطمئنا تلاش و همت یک نیروی بومی برای شهر خودش بسیار بیشتر خواهد بود و سودش برای مردم شهرش بیشتر است.

معلوم نیست داستان پایمال شدن حق و حقوق جوانان این شهرستان و اولویت دادن به نیروهای غیر بومی چه زمانی به پایان می‌رسد … در این زمینه منتظر شفاف سازی مسئولین خواهیم بود.