انسداد 11 حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان زرند

سید مهدی قویدل دادستان عمومی وانقلاب شهرستان زرند در گفت‌وگو با خبرنگاران از انسداد 11 حلقه چاه غیر مجاز اب در این شهرستان خبر داد و گفت: در این زمان که بحران کم آبی یک تهدید مهم برای کشور و شهرستان تلقی می شود،دستگاه قضا با قاطعیت بیشتری در این زمینه ورود خواهد کرد.

وی اهم فعالیت های شورای حفظ حقوق بیت المال از ابتدای سال جاری را تشریح کرد و اظهار داشت: 19 دستور قضایی جهت برخورد با متخلفان و برداشت کنندگان غیر مجاز آب در شهرستان زرند صادر شده است.

دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال شهرستان زرند بیان داشت: برابر قانون توزیع عادلانه آب دستور قضایی در خصوص 11حلقه چاه غیر مجاز صادر شده است و از این تعداد ، 4 حلقه پر و منصوبات آن جمع اوری و7 حلقه چاه نیز مسدود و پلمپ شده است .

قویدل افزود: پرونده های مطروحه در خصوص چاه های غیر مجاز در کمیسیون های مربوطه در دست رسیدگی است.

وی به شناسایی 9 حلقه چاه غیر مجاز که در ماه های اخیر حفر شده اند ، اشاره و تاکید کرد:در این زمان که بحران کم آبی یک تهدید مهم برای کشور و شهرستان تلقی می شود ، دستگاه قضا با قاطعیت بیشتری در این حیطه ورود خواهد کرد.

قویدل گفت: بانک اطلاعات بستر و حریم رودخانه های شهرستان از سوی امور منابع آب نهایی شده است و پس از سیر مراحل قانونی در نقشه کاداستر شهرستان قرار خواهد گرفت.

این مقام قضایی یادآور شد: تصرفات صورت گرفته در بستر و حریم رودخانه های فصلی شهرستان نیز شناسایی شده و با متجاورین برخورد قانونی معمول و از ادامه تصرفات جلوگیری شده است .

قویدل همچنین کنترل چاه های مجاز که از استاندارد های تعیین شده تجاوز کرده و دارای اضافه برداشت هستند را ضروری توصیف کرد و گفت: در این زمینه تا کنون 17 چاه مورد نظارت و کنترل قرار گرفته و با توافقات صورت گرفته 25 درصد برداشت آب تقلیل داده شده است.

دادستان به کشاورزان و مالکین شهرستان هشدار داد : با اقداماتی همچون بهره برداری غیر مجاز ، اضافه برداشت از منابع آبی و انتقال غیر مجاز آب به شدت برخورد خواهد شد و تمام مالکین باید بر اساس مجوز های صادره از سطح اب تعیین شده استفاده نمایند.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای مصوبات شورای حفظ حقوق بیت المال به 14 مورد تصرفات و متخلفین از قانون توزیع عادلانه اب ، اخطار و هشدار داده شده است وتمام وسایل و ابزاربهره برداری غیر مجاز از منابع آب نیز توقیف شده اند.

وی با اشاره به اینکه بر روی تمام چاه های شهرستان کنتور حجمی نصب شده است افزود: این کنتور ها به سیستم مرکزی امور منابع اب وصل خواهند شد و نظارت دقیق از میزان برداشت آب به صورت متمرکز و بر خط اعمال خواهد شد.

قویدل تلاش و تعامل مامورین امورمنابع آب شهرستان را قابل تقدیر توصیف کرد و افزود: تشکیل جلسات آموزشی و اطلاع رسانی عمومی یک گام مهم پیشگیرانه تلقی می شود که در این خصوص 2 کار گاه آموزشی با حضور مسئولین ذیربط برگزار شده است.