۲۵ اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی جنوب کرمان بر ذبح دام در عید قربان نظارت می‌کنند

علی احمدی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دامپزشکی جنوب کرمان همانند گذشته در روز عید قربان با استقرار اکیپ‌های ثابت و سیار نظارت بهداشتی در میادین اصلی و مکان‌های عرضه نذورات مردم با بازرسی قبل و بعد کشتار آماده خدمت‌رسانی به عموم شهروندان هستند.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان بیان کرد: ذبح و کشتار در معابر، منازل و سطح شهر آسیب به بهداشت عمومی و سلامت جامعه زده و انتشار بیماری‌های مختلف را ‌به‌دنبال دارد.

وی عنوان کرد: کشتارگاه‌های منطقه از ساعت 7 الی 13 دائر هستند و به صورت رایگان ذبح دام‌ها با نظارت ناظر شرعی و بازرسی بهداشتی انجام و لاشه‌ها توسط ناظران دامپزشکی بررسی می‌شود.

احمدی تصریح کرد: نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در روز عید قربان به صورت جدی و مستمر با 25 اکیپ تابت وسیار صورت می‌گیرد.

وی افزود: به علت گستردگی بیماری مشترک بین انسان و دام و خطر بالقوه انتقال این بیماری‌ها به جمعیت انسانی هشدارهای دامپزشکی را جدی گرفته و کشتار دام و تهیه فراورده‌های خام دامی را تحت نظارت و کنترل دامپزشکی انجام شود.

احمدی خاطرنشان کرد: گوشت‌های را به مدت 24 ساعت و کبد 48 ساعت در دمای یخچال به جهت جلوگیری از بروز بیماری‌های زئونوز نظیر تب کریمه کنگو و گذرانده شدن جمود نعشی که افزایش کیفیت گوشت را در پی دارد، قرارداده و سپس مصرف کنید.

وی گفت: برخی بیماری‌ها فاقد علائم بالینی در دام زنده است و از طریق خون به هنگام خرد کردن لاشه و از طریق جراحت یا زخم قابلیت انتقال دارد که البته با گذراندن دوره سرما در لاشه ویروس غیرفعال می‌شود.

احمدی عنوان کرد: ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و تلفن گویای 1512 آماده پاسخگویی به عموم شهروندان است.